Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1377716_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 4. juni 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: mtp
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. maj 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 358 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Jespersen (V)
Sagsnr.2014 - 4451
Spørgsmål nr. 358:
”Beskæftigelsesministeren
har i forbindelse med debatten om unge udvik-
lingshæmmedes adgang til førtidspension udtalt, at ansvaret med visitation
og vurdering ligger hos kommunerne. Når Landsforeningen LEV kan oplyse,
at omkring 750 ungemennesker med udviklingshæmning på årsplan vil få
behov for førtidspension, er det så ministerens opfattelse, at lovgivningen er
en succes, når man i 1. kvartal af 2014 blot har tilkendt 53 unge udviklings-
hæmmede førtidspension?
Svar:
Det er fortsat sådan efter reformen, at der skal tilkendes førtidspension til
personer, hvor det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen. Selvom
reglerne er uændret på dette punkt, så er det ikke ensbetydende med, at der
ikke vil ske ændringer i antallet af tilkendelser af førtidspension til menne-
sker med bestemte begrænsninger i funktionsevnen eller diagnoser.
Hensigten med reformen er at sikre, at flere får en bedre hjælp til at kunne
komme i gang med uddannelse eller beskæftigelse
herunder i fleksjob
i
stedet for at blive henvist til førtidspension.
Man skal være varsom med at vurdere udviklingen i tilkendelser og afslag
generelt i forhold til konkrete diagnoser, da den samme diagnose kan have
vidt forskellige konsekvenser for forskellige mennesker. Selvom diagnosen
er den samme, vil fx et fleksjob være en mulighed for nogle, men ikke for
andre. Derfor skal der altid gennemføres en individuel vurdering af, hvad der
er bedst for det enkelte menneske.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Med indførelsen af ressourceforløb og nedsættelse af timegrænsen for fleks-
job synes jeg, det er naturligt, at kommunerne ønsker at afklare, om nogle af
de borgere, der tidligere ville være blevet tilkendt førtidspension, kan have
gavn af fx et af de såkaldte
”minifleksjob”, måske efter at have deltaget i et
ressourceforløb.
Hvis det efterfølgende viser sig, at en borger ikke kan klare et fleksjob eller
ikke udvikler sig i et ressourceforløb, kan der tilkendes førtidspension, hvis
kriterierne herfor i øvrigt er opfyldt. Der er altså ikke tale om, at udviklings-
hæmmede, der på nuværende tidspunkt ikke er tilkendt førtidspension, er
afskåret fra at få den tilkendt på et senere tidspunkt.
Efter min opfattelse er det i overensstemmelse med forventningerne til re-
formen, at vi har fået nedbragt antallet af tilkendelser af førtidspension
men det er samtidig vigtigt, at kommunerne har fokus på at tilkende førtids-
pension, hvis det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen.
Som en del af den politiske aftale om reformen følger vi implementeringen af
reformen tæt, herunder udviklingen i antal tilkendelser af førtidspension
samt visitationen til ressourceforløb og fleksjob. I den sammenhæng vil jeg
have særligt fokus på denne problemstilling.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen