Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1380583_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 13. juni 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Sagsnr.2014 - 4157
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. maj 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 356 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF)
Spørgsmål nr. 356:
”Hvad
er ministerens kommentar til artiklen "Stig Langvad: Handicappedes
liv afhænger af et lotteri" på folkeskolen.dk den 9. maj 2014, og hvad agter
ministeren helt konkret at gøre for "... at løse problemstillingerne", som cite-
ret af Stig Langvad i samme artikel?
Svar:
I artiklen redegøres for, at en række handicaporganisationer finder, at rets-
sikkerheden på handicapområdet er under pres i kommunerne. Der henvi-
ses navnlig til sagsbehandlingstid, helhed i sagsbehandlingen og anvendel-
se af konkrete og individuelle vurderinger samt inddragelse af økonomiske
hensyn i de enkelte sager.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen lægger stor vægt på borgernes
retssikkerhed og på, at borgerne har tillid til de afgørelser, der træffes. Det er
derfor også en problemstilling, jeg netop har talt med KL om.
Jeg vil samtidig gerne gentage, som jeg bl.a. har tilkendegivet under 1. be-
handlingen af B 101, at jeg ikke tror, at kommunerne har en strategi om at
spare penge ved bevidst at træffe ulovlige afgørelser.
Loven giver ikke ret til, at alle kan få præcis den ydelse, de helst vil, men alle
borgere skal have afgørelser og ydelser i overensstemmelse med loven, og
alle skal kunne have tillid til, at de får det. Det gælder ikke mindst dem, der
kan have svært ved at kæmpe for sig selv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Min målsætning er, at kommunerne skal træffe korrekte og forståelige afgø-
relser i første omgang, så behovet for at klage bliver mindst muligt.
Netop derfor er der taget en række initiativer for at styrke Ankestyrelsens
vejledning af kommunerne og de kommunale sagsbehandlere. Ændringen af
klagesystemet, hvor principielle sager nu behandles i første instans, betyder
også, at kommuner hurtigere kan blive orienteret om korrekt praksis, så alle
kommuner hurtigere kan undgå eventuelt forkerte afgørelser på områder,
hvor der har været usikkerhed.
For at understøtte sagsbehandlingen på handicap- og udsatteområdet for
voksne har KL og ministeriet i samarbejde udviklet voksenudredningsmeto-
den. Metoden er et sagsbehandlingsværktøj, der understøtter sagsbehand-
leren i at komme igennem alle væsentlige sagsbehandlingsskridt, så der
kommer færre fejl i afgørelserne. Metoden understøtter også sagsoplysnin-
gen, så der kan træffes bedre og mere målrettede afgørelser og iværksættes
mere målrettede indsatser. Der er stor interesse for metoden i kommunerne.
Afgørelser efter serviceloven skal træffes på baggrund af faglige og økono-
miske hensyn, og hjælpen skal tilrettelægges på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger i sam-
arbejde med den enkelte.
Det fremgår af § 5. i Retssikkerhedsloven at kommunalbestyrelsen skal be-
handle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder,
der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også råd-
givning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærk-
som på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter
anden lovgivning.
Med hensyn til klage gælder ingen formkrav til klager på det sociale område.
En klage kan indgives skriftlig eller mundtligt, blot ved at borgeren meddeler
kommunen, at den pågældende ønsker at klage over afgørelsen.
Folketingets Ombudsmand har i en konkret sag - FOB 2002.340
om en
ordblind kvindes klagemuligheder - udtalt, at retssikkerhedslovens § 5 må
anses for at indebære, at forvaltningsmyndighedernes almindelige vejled-
ningspligt er skærpet på det sociale område. Vejledningspligten var i den
konkrete sag yderligere skærpet som følge af, at den borger, sagen vedrør-
te, havde et kommunikationsproblem.
Efter forvaltningslovens § 8, kan en part i en sag endvidere som hovedregel
på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå
af andre. Retten til at lade sig repræsentere eller bistå efter forvaltningslo-
vens § 8 gælder også ved klage.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Er der tale om en part, som er under værgemål, vil det bero på værgemålets
omfang, og om værgen skal repræsenterer parten ved indgivelse af en kla-
ge.
Kommunalbestyrelsen har i medfør af servicelovens § 82, stk. 2, en særlig
pligt overfor personer, der ikke kan varetage egne interesser. Ifølge denne
bestemmelse skal kommunalbestyrelsen påse, om der er pårørende eller
andre, der kan inddrages i varetagelsen af interesserne for en person med
betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Kommunalbestyrelsen skal være
opmærksom på, om der er behov for at bede statsforvaltningen om at be-
skikke en værge efter værgemålslovgivningen.
Manu Sareen
/ Dorte Bech Vizard