Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1378486_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 6. juni 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: ejb
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. april 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 340 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF).
Sagsnr.2014 - 2598
Spørgsmål nr. 340:
Hvad er ministerens svar på de to spørgsmål, som står nævnt i henvendel-
sen fra Thomas Krog, jf. SOU alm. del
bilag 204:
- Er det i orden, at den stærke part (kommunerne) kan tjene penge på at
behandle den svage part (borgeren) dårligere end loven tillader?
- Er det i orden, at et menneske kan gå og vente så længe på den nødven-
dige hjælp, han/hun har krav på, at han/hun er nødt til at belaste sig selv i
sådan en grad, at funktionsevnen bliver yderligere nedsat?”
Svar:
Der henvises til svar til Thomas Krogh, Muskelsvindfonden, som er vedlagt
som bilag til svar af d.d. på SOU Alm. del spørgsmål nr. 339.
Borgerne ikke bør vente længere end højst nødvendigt på at få afklaret,
hvilke ydelser efter serviceloven de har ret til. Min målsætning er, at kommu-
nerne skal træffe korrekte og forståelige afgørelser i første omgang, så be-
hovet for at klage bliver mindst muligt. Netop derfor er der taget en række
initiativer for at styrke Ankestyrelsens vejledning af kommunerne og de
kommunale sagsbehandlere.
Det er vigtigt for mig, at borgerne har tillid til de afgørelser, der træffes. Der-
for er det også en problemstilling, jeg netop har talt med KL om.
Som også tilkendegivet under 1. behandlingen af B 101 den 8. maj 2014 tror
jeg ikke på, at kommunerne har en strategi om bevidst at træffe afgørelser i
strid med loven for at spare penge. Mit udgangspunkt er, at kommunerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
har viljen til at overholde deres forpligtelse til at yde borgerne den hjælp, de
har ret til efter den sociale lovgivning, og at kommunerne bestræber sig på
at overholde sagsbehandlingsregler og god sagsbehandlingsskik.
Derfor mener jeg heller ikke, man skal indføre regler om økonomiske sankti-
oner overfor kommunen, når Ankestyrelsen træffer afgørelse om, at en kon-
kret afgørelse ophæves eller ændres helt eller delvis.
Jeg er enig i, at sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen i dag ikke er tilfreds-
stillende. Det skyldes Ankestyrelsens overtagelse af et stort antal verseren-
de sager fra statsforvaltningerne pr. 1. juli 2013 (ca.17.000 sager) og en
midlertidig produktionsnedgang i forbindelse med omlægningen af klage-
strukturen. Der er imidlertid taget flere initiativer for at nedbringe sagsbe-
handlingstiden. Ankestyrelsen har blandt andet nedsat en taskforce, der
arbejder målrettet på at få afsluttet de verserende sager, som styrelsen mod-
tog fra de tidligere nævn. Det er målet, at alle overflyttede sager er afsluttet
inden 1. juli i år, og at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i klagesager
over kommunale afgørelser i 2016 skal være på 4,5 måneder.
Disse initiativer trækker i den rigtige retning. Men jeg ønsker, at der skal ske
yderligere tiltag. Jeg har derfor netop anmodet Ankestyrelsen om at forstær-
ke indsatsen for at nedbringe sagsbehandlingstiderne på de kommunale
klagesager med størst mulig effekt hurtigst muligt. Det indebærer, at Anke-
styrelsen kan forøge sit forbrug med op til 15 mio. kr. i 2015 ved at trække
på opsparing. Det svarer til ca. 25 flere sagsbehandlere, og betyder, at An-
kestyrelsen i 2015 vil kunne afslutte op til cirka 5.000 sager mere end for-
ventet. Det er en saltvandsindsprøjtning, der vil kunne gøre en reel forskel
og løfte sagsproduktionen mærkbart. Jeg har anmodet om, at denne styrke-
de indsats igangsættes hurtigst muligt i 2014.
Manu Sareen
/Dorte Bech Vizard