Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1378484_0001.png
Dato: 6. juni 2014
Holmens Kanal 22, 1060 København K
Tlf. 33 92 93 00, Fax. 33 93 25 18, E-mail [email protected]
Sagsnr. 2014 - 2598
Thomas Krog, Muskelsvindfonden
[email protected]
________________________________________________________________
Kære Thomas Krog
Tak for Muskelsvindfondens brev af 25. februar 2014, hvor I skriver om ankesystemet på det sociale
område.
Jeg vil gerne starte med at beklage det sene svar.
I skriver på baggrund af to konkrete sager, at I finder det urimeligt, at kommuner kan spare penge på
afgørelser, der senere ændres i klagesystemet, og at borgerne bør have en hurtigere afklaring, når de
klager.
Konkret foreslår I, at kommunerne skal indbetale de beløb, de måtte spare i sådanne klagesager, til
en pulje, der kan bruges på området, og at ansvarlige personer i gentagelsestilfælde skal kunne
idømmes en bod. I opfordrer endvidere til, at der sikres de nødvendige ressourcer i ankesystemet.
Indledningsvis vil jeg gerne sige, at jeg er helt enig i, at borgerne ikke bør vente flere år på at få afkla-
ret, hvilke ydelser efter serviceloven de har ret til.
Min målsætning er, at kommunerne skal træffe korrekte og forståelige afgørelser i første omgang, så
behovet for at klage bliver mindst muligt. Netop derfor er der taget en række initiativer for at styrke
Ankestyrelsens vejledning af kommunerne og de kommunale sagsbehandlere. Ændringen af klagesy-
stemet, hvor principielle sager nu behandles i første instans, betyder også, at kommuner hurtigere kan
blive orienteret om korrekt praksis, så alle kommuner hurtigere kan undgå eventuelt forkerte afgørel-
ser på områder, hvor der har været usikkerhed.
Det er vigtigt for mig, at borgerne har tillid til de afgørelser, der træffes. Derfor er det også en problem-
stilling, jeg netop har talt med KL om.
Jeg vil dog også sige helt klart, at jeg ikke tror, kommunerne har en strategi om at spare penge ved
bevidst at træffe afgørelser, der ikke følger lovgivningen.
Derfor mener jeg heller ikke, man skal indføre regler om økonomiske sanktioner over for kommunen,
når Ankestyrelsen træffer afgørelse om, at en konkret afgørelse ophæves eller ændres helt eller del-
vis.
Jeg er enig i, at sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen i dag ikke er tilfredsstillende. Det skyldes Anke-
styrelsens overtagelse af et stort antal verserende sager fra statsforvaltningerne pr. 1. juli 2013
(ca.17.000 sager) og en midlertidig produktionsnedgang i forbindelse med omlægningen af klagestruk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378484_0002.png
2
turen. Der er imidlertid taget flere initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden. Ankestyrelsen har
blandt andet nedsat en taskforce, der arbejder målrettet på at få afsluttet de verserende sager, som
styrelsen modtog fra de tidligere nævn. Det er målet, at alle overflyttede sager er afsluttet inden 1. juli i
år, og at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i klagesager over kommunale afgørelser i 2016 skal
være på 4,5 måneder.
Disse initiativer trækker i den rigtige retning. Men jeg ønsker, at der skal ske yderligere tiltag. Jeg har
derfor netop anmodet Ankestyrelsen om at forstærke indsatsen for at nedbringe sagsbehandlingsti-
derne på de kommunale klagesager med størst mulig effekt hurtigst muligt. Det indebærer, at Ankesty-
relsen kan forøge sit forbrug med op til 15 mio. kr. i 2015 ved at trække på opsparing. Det svarer til ca.
25 flere sagsbehandlere, og betyder, at Ankestyrelsen i 2015 vil kunne afslutte op til cirka 5.000 sager
mere end forventet. Det er en saltvandsindsprøjtning, der vil kunne gøre en reel forskel og løfte sags-
produktionen mærkbart. Jeg har anmodet om, at denne styrkede indsats igangsættes hurtigst muligt i
2014.
Med venlig hilsen
Manu Sareen