Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1371828_0001.png
1371828_0002.png
1371828_0003.png
1371828_0004.png
1371828_0005.png
1371828_0006.png
1371828_0007.png
1371828_0008.png
Tale til samrådsspørgsmål J og NDet talte ord gælder
Der er stillet to samrådsspørgsmål, J og N,til migom ledsagelse tilpersoner med handicap, særligt i forhold til deltagelse på SølundMusikfestival.
[Spørgsmål J]I spørgsmål Jbliver jeg spurgt, om jeg vil sørge for,at der kommeren løsning, så personer med handicap, der har behov for ledsa-gelse med socialpædagogisk bistand, kan komme til Sølund Mu-sikfestival.
Jeg synes ikke, at vores drøftelse af problemstillingen skal handleom, hvem der er for eller imod,at der er en mulighed for, at men-nesker med handicapkan deltagepå denne specifikkefestival.Dettror jeg, at vi alle er enige om, at der skal være mulighed for.
Men jegmener ikke, at vi fra Christiansborg skal beslutte, at men-nesker med handicap skal tilbydes ledsagelse til en bestemt kul-turaktivitet - og på dette punkt, tror jeg, at vi måskeer uenige. Detførste spørgsmål er stillet af Venstre. Jeg må indrømme, at jeg harundret mig over, om det virkelig er Venstres ønske, at vi her fra
2
Christiansborg skal beslutte præcis, hvilke kulturbegivenhedermennesker med handicap skal tilbydes ledsagelse til? Det virkerikke logisk. Og set fra et borgerperspektiv, så vil de fleste nok havesig frabedt, at christiansborgpolitikere skal bestemme, hvilke be-stemte kulturaktiviteter de skal tilbydes at deltage i.
Derfor er mit korte og klare svar på spørgsmål J også, at jeg ikkeharmulighed for at tage et initiativ, der sikrer, at alle borgere medhandicap kan komme til Sølund Musikfestival.
For det første råder jeg ikke over midler, som kan anvendes til etcentralt initiativ, der kan sikre dette.
For det andet vil et initiativ, der pålægger kommunerne at sørge forledsagelse til alle, indebære en voldsom indgriben i det kommuna-le selvstyre. Vi kan ikke pålægge kommunerne at målrette indsat-sen til en helt bestemt kulturbegivenhed. Jeg vil selvfølgelig gerneværne om nærdemokratiet og især det kommunale selvstyre. Ogdet er kommunerne, der er tættest på og derfor må træffe beslut-ninger om fx hverdagen og udflugtsmål på botilbud til menneskermed handicap.
Jeg mener derimod, at vi som ansvarlige landspolitikere kan ogbør løfte problemstillingen op på et mere generelt plan. Vi blivernødt til at have fokus på de muligheder, der er for, at personermed handicap kan få ledsagelse generelt.
3
Vi skal have fokus på, om den kerneydelse, som mennesker medhandicap tilbydes i form af muligheder for et selvstændigt liv, er iorden.
Til det vil jeg sige fireting:
For det første vil jeg sige til lokalpolitikerne i kommunerne, at deselvfølgelig skal have fokus på, hvad det er for en indsats, de til-byderfor mennesker med handicap i deres botilbud. Det er og bli-ver deres ansvar at sikre, at kerneydelsen er i orden. Det er det,som det lokale selvstyre går ud på.
Vi ved jo, at nogle kommuner finder ud at løse problemerne medledsagelsepå udflugter og ferier. Det er der eksempler på. Detgælder bl.a. for Køge Kommune, og senest har Lolland Kommu-nes Socialudvalg netop afsat 800.000 kr., så mennesker med han-dicap fortsat kan deltage i ferier, festivaller, familieture mv. Og detviser mig alt andet lige, at detkanlade sig gøre – også inden forrammerne af det kommunale selvstyre. Og selvfølgelig betyder detogså, at det er et udtryk for, at man er villig til at påtage sig et an-svar.
For det andet vil jeg sige, at kvaliteten i botilbuddene bliver styrketmed de nye socialtilsyn, som jeg ved, at de fleste er bekendt med,og som trådte i kraft 1. januar 2014. Nu bliver det lidt teknisk, men
4
det vigtigt for mig at understrege, hvor seriøst reformen tager fatpå at arbejde med netop kvaliteten i indsatsen i botilbuddene.
Socialtilsynene skal lave en samlet vurdering af tilbuddenes fagligekvalitet i forbindelse med godkendelse og tilsyn. Til brug for det harvi lavet en kvalitetsmodel, som alle botilbud, der indgår i tilsynet,skal godkendes efter. Kvalitetsmodellen omfatter kvalitetskriterierog indikatorer for en række kvalitetstemaer.
Der skal bl.a. måles på, om tilbuddene styrker borgerens kompe-tencer og selvstændighed. I den forbindelse er der fx fastsat en in-dikator om, at borgerne indgår i sociale relationer, fællesskaber ognetværk i det omgivende samfund.
Disse krav vil medvirke til, at botilbud og kommuner nu i højeregrad skal forholde sig aktivt tilindsatsen. Det betyder, at vi vilkomme til at se en højere grad af refleksion hos de ansvarligekommunale myndigheder i forhold til, om den indsats de yder, ergod nok i forhold til det grundlag, tilbuddene er godkendt på.
For det tredje vil jeg minde om, at mit ministerium er i dialog medKL og LEV om mulighederne for, at målgruppen får pædagogiskledsagelse til udflugter og ferieture mv. I den forbindelse bliver derarbejdet på at få de gode eksempler frem, som kan inspirere botil-bud og kommuner til gode løsninger. KL har igangsat en undersø-
5
gelse omkring ferie med videre, og resultaterne af undersøgelsenforventes klar før sommerferien.
Der er derfor initiativer i gang, som er med til at få sat fokus på,hvilke indsatser der ydes i botilbuddene, når det handler om aktivi-teter, ledsagelse, ferieture mv.
For det fjerde vil jeg se på mulighederne for at udvikle det priva-teudbud af ledsagelse.
Jeg vil dog med det samme understrege, at det private udbud afledsagelse efter min mening alene skal være et supplement til denpædagogiske ledsagelse, som kommunerne allerede skal levere,som er – og det det er vigtigt at understrege og huske på - en delaf kerneydelsen i botilbuddene.
Men vi skal løbende have fokus på, at regler og systemer ikke skalstå i vejen for at tænke nyt og finde nye løsninger. Derfor må vi senærmere på mulighederne for at udvikle et privat marked med flereaktører. Det kan både være almennyttige fonde eller frivillige for-eninger, som ikke på samme måde som erhvervsdrivende er af-hængige af at skulle tjene penge. Men det kan også være privatevirksomheder, som drives på kommercielle vilkår.En udvidelse afmarkedet vil kunne skabe et bredere udvalg af tilkøbsmuligheder ide situationer, hvor den enkelte ønsker flere udflugter eller ferier,end den enkelte kommune tilbyder.
6
Når vi kender resultaterne af KL’s undersøgelseher inden sommer-ferien om ferie, som jeg omtalte tidligere, vil ministeriet derfor tagekontakt til relevante aktører for at drøfte, hvordan det private mar-ked for tilkøb kan blive styrket og udvidet.
Jeg vil endnu en gang understrege, at privat tilkøb, som jeg serdet, kun skal være et supplement til den ledsagelse, som kommu-nerne skal levere. Derfor skal kommunerne forsat have ansvaretfor at sikre mennesker med handicap en aktiv og indholdsrig hver-dag.
Som afrunding vil jeg sige, at jeg næsten godt kan have Venstremistænkt for at bruge denne sag som forsøg på at bane vejen for,at det fremover skal være sådan, at personer med udviklings-hæmning skal betale for personaleomkostningerne i forbindelsemed pædagogisk ledsagelse. Og min holdning er klar. Det er ikkevejen frem. Udover at brugerbetaling kan medvirke til at udhulekommunernes kerneydelse, så vil detogså kunneføre med sig, atpersoner, der har råd, kan deltage i aktiviteter, mens dem, derikkehar råd, ikke kan. Det er ikke den vej, vi skal gå.
[Spørgsmål N]Nu vil jeg går over til min svar på spørgsmål N, hvor jeg bliverspurgttil,hvilke barrierer der er i serviceloven i forhold til at yde led-
7
sagelse til borgere, der har behov for det, fx til at komme til SølundMusikfestival.
Jeg mener faktisk ikke, at der er barrierer i serviceloven i forhold tilat yde ledsagelse til borgere med handicap, der har behov for so-cialpædagogisk støtte og ledsagelse til at komme til Sølund Musik-festival.
Serviceloven er jo netop indrettet, så den giver mennesker medhandicap mulighed for personlig og social udvikling. Mennesker,der bor i botilbud, skal kunne leve så selvstændige og aktive livsom overhovedet muligt. For mig betyder det, at beboerne natur-ligvis skal tilbydes aktiviteter uden for botilbuddet og deltage i sam-fundet omkring dem.
Nogle oplever, at der er opstået en barriere, fordi KL har tydelig-gjort, at det ikke er eller har været lovligt tidligere at opkræve bru-gerbetaling for den pædagogiske ledsagelse til udflugter, aktivite-ter osv.
Jeg håber og har tillid til, at den sidste tids debat om menneskermed handicaps muligheder for at leve et selvstændigt livalleredehar medført og fortsat vil medføre, at kommunerne tager deres an-svar på sig. Og jeg har ikke grund til at tro andet.
Hvis nogle mennesker med handicap oplever, at der er en barrierei
8
forhold til at komme på Sølund Musikfestival, skyldes det service-niveauet, som den enkelte kommune beslutter.
Løsningen på dette er ikke at indføre brugerbetaling for personale-omkostningerne. Løsningen er, at botilbud og kommuner får etskærpet fokus på andre løsninger og arbejdstilrettelæggelsen i bo-tilbuddene, som kan gøre det muligt at yde hjælpen mere fleksi-belt.
Derfor skal vi selvfølgelig holde kommunalpolitikerne fast på, at deskal forholde sig aktivt til, hvad kerneydelsen skal være i deres bo-tilbud.Som jeg nævnt nogle gange, er løsningen er for mig at seikkeat udhule kerneydelsen ved at indføre brugerbetaling på detteområde.
Tusind tak for ordet.