Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 21. maj 2014
Fax. 33 93 25 18
Ansvarlig: Cap
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. april 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 330 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Sagsnr. 2014 - 3707
Spørgsmål nr. 330:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17/4-14 fra borger, vedrø-
rende tvangsfjernelse, jf. SOU alm. del - bilag 194.”
Svar:
Det lyder som et ulykkeligt sagsforløb, borgeren beskriver. Det er dog Anke-
styrelsen, der har kompetence til at behandle klager over afgørelser på om-
rådet for udsatte børn og unge. Jeg ønsker derfor ikke at kommentere den
konkrete sag.
Jeg kan i stedet generelt oplyse, at alle børn har ret til at blive hørt, når der
skal træffes vigtige beslutninger af betydning for deres fremtidige liv, og at
det efter min opfattelse er vigtigt, at børn bliver inddraget i deres egen sag.
Derfor forpligtiger serviceloven også kommunerne til at inddrage børn i de-
res egen sagsbehandling. Når der gives støtte efter serviceloven, skal bar-
nets eller den unges synspunkter altid inddrages med passende vægt i
overensstemmelse med alder og modenhed jf. servicelovens § 46, stk. 3.
Denne kommunale forpligtigelse gælder alle børn, der får hjælp efter ser-
viceloven, og dermed også børn, der har en funktionsnedsættelse.
Inden der træffes afgørelser, som berører barnet eller den unge, skal der
afholdes en samtale med barnet eller den unge. Hvis en samtale ikke kan
gennemføres, er kommunen stadig forpligtiget til, at få barnets holdning til
den påtænkte afgørelse tilvejebragt jf. servicelovens § 48, stk. 2. I forhold til
børn og unge med væsentlige fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser
kan det være nødvendigt, at der tages særlige hensyn eller anvendes særli-