Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1371792_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 21. maj 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: Cap
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. april 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 330 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Sagsnr. 2014 - 3707
Spørgsmål nr. 330:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17/4-14 fra borger, vedrø-
rende tvangsfjernelse, jf. SOU alm. del - bilag 194.”
Svar:
Det lyder som et ulykkeligt sagsforløb, borgeren beskriver. Det er dog Anke-
styrelsen, der har kompetence til at behandle klager over afgørelser på om-
rådet for udsatte børn og unge. Jeg ønsker derfor ikke at kommentere den
konkrete sag.
Jeg kan i stedet generelt oplyse, at alle børn har ret til at blive hørt, når der
skal træffes vigtige beslutninger af betydning for deres fremtidige liv, og at
det efter min opfattelse er vigtigt, at børn bliver inddraget i deres egen sag.
Derfor forpligtiger serviceloven også kommunerne til at inddrage børn i de-
res egen sagsbehandling. Når der gives støtte efter serviceloven, skal bar-
nets eller den unges synspunkter altid inddrages med passende vægt i
overensstemmelse med alder og modenhed jf. servicelovens § 46, stk. 3.
Denne kommunale forpligtigelse gælder alle børn, der får hjælp efter ser-
viceloven, og dermed også børn, der har en funktionsnedsættelse.
Inden der træffes afgørelser, som berører barnet eller den unge, skal der
afholdes en samtale med barnet eller den unge. Hvis en samtale ikke kan
gennemføres, er kommunen stadig forpligtiget til, at få barnets holdning til
den påtænkte afgørelse tilvejebragt jf. servicelovens § 48, stk. 2. I forhold til
børn og unge med væsentlige fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser
kan det være nødvendigt, at der tages særlige hensyn eller anvendes særli-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ge fremgangsmåder for at sikre deres inddragelse, så vidt som det overho-
vedet er muligt.
Det kan desuden oplyses, at kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 69
har pligt til løbende at sikre, at barnets anbringelsessted understøtter formå-
let med anbringelsen. Hvis der på den baggrund træffes afgørelse om at
ændre anbringelsesstedet, skal der som udgangspunkt indhentes samtykke
fra forældrene og den unge over 15 år.
Hvis forældrene eller den unge ikke giver samtykke til ændringen af anbrin-
gelsesstedet, kan børn og unge-udvalget træffe afgørelse om en anbringelse
uden samtykke efter servicelovens § 58, hvis der er åbenbar risiko for alvor-
lig skade på barnets sundhed eller udvikling. Afgørelsen om valg af anbrin-
gelsessted træffes herefter af kommunalbestyrelsen.
Såfremt kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om ændring af anbringel-
sesstedet, har klage over afgørelsen som udgangspunkt opsættende virk-
ning efter reglerne i retssikkerhedslovens § 72. Det betyder, at afgørelsen
normalt ikke effektueres, før Ankestyrelsen har truffet afgørelse i sagen, hvis
forældremyndighedens indehaver eller barnet eller den unge, der er fyldt 12
år, klager over afgørelsen. Kommunalbestyrelsen kan dog, hvis særlige for-
hold gør det påkrævet, træffe afgørelse om at iværksætte afgørelsen straks.
Denne afgørelse kan ikke indbringes for en anden administrativ myndighed.
Endelig kan jeg kan oplyse, at et anbragt barn eller en ung efter servicelo-
vens § 71 har ret til samvær og kontakt både med deres forældre og net-
værk under anbringelsen, under hensyntagen til barnets eller den unges
bedste.
Det er kommunen, der har ansvaret for at vurdere, hvorvidt samvær med
familie og netværk er til barnets bedste og i den forbindelse afdække barnets
eller den unges ønsker om samvær. Hvis samvær og kontakt begrænses til
mindre end en gang om måneden, skal afgørelsen dog træffes af børn og
unge-udvalget, da det sidestilles med en afbrydelse af forbindelsen.
Det kan afslutningsvis oplyses, at forældremyndighedsindehaveren og bar-
net eller den unge, der er fyldt 12 år, har mulighed for at klage til Ankestyrel-
sen over kommunens afgørelse om samvær og kontakt.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen