Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1372470_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 22. maj 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: kpa
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. april 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 328 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Sagsnr. 2014-3304
Spørgsmål nr. 328:
”Hvad vil ministeren gøre for at sætte sagsbehandlingstiden ned i
Ankestyrelsen (jf. forespørgselsdebat om barnets reform F 13 den 10. april)?
Svar:
Det er af hensyn til familiernes retssikkerhed vigtigt, at klager over afgørelser
på det sociale område behandles hurtigt og fagligt kompetent. Derfor er der
også iværksat en stor indsats for at nedbringe sagsbehandlingstiderne i
Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen overtog pr. 1. juli 2013 ansvaret for behandling af klager over
kommunale afgørelser fra de nu nedlagte 5 regionale beskæftigelsesanke-
nævn og 5 regionale sociale nævn. I den forbindelse overtog Ankestyrelsen
samtidig ca. 17.000 verserende sager fra de tidligere nævn, hvoraf flere
sager var mellem 6 til 12 måneder gamle. Ankestyrelsen nedsatte derfor den
2. september 2013 en task force, der målrettet arbejder på at få
færdigbehandlet de verserende sager. Task force-indsatsen er en
ekstraordinær ressourceindsats i Ankestyrelsen, som sker ud over den
ressourceoverførsel, der lå til grund for den politiske aftale om overførslen af
de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen arbejder på at nedbringe sagspuklen hurtigst muligt.
Ankestyrelsen har pr. 1. april 2014 afsluttet 12.816 sager. Det er målet, at
alle overflyttede sager er afsluttet inden 1. juli 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ankestyrelsen har herudover iværksat en række initiativer med henblik på at
nedsætte sagsbehandlingstiden. Ankestyrelsen har i forbindelse med
fusionen af nævnene blandt andet arbejdet med specialisering i
sagsbehandlingen, således at sagerne kan afvikles effektivt og med bedst
mulig kvalitet. Forenklingen af klagestrukturen betyder også, at principielle
sager fremover kun skal behandles én gang, hvorved praksis hurtigere kan
afklares og blive meldt ud til kommunerne.
Ankestyrelsen arbejder målrettet på at nedbringe sagsbehandlingstiden for
borgerne i implementeringsperioden frem mod 2016, så borgerne kan få en
hurtig afgørelse i deres sag. Det er målet i 2016, at sagsbehandlingstiden for
disse sager bringes på samme niveau som sammenlignelige sager i
Ankestyrelsen, hvilket vil sige 4 �½ måned. Dette fremgår også af
Ankestyrelsens resultatkontrakt for 2014.
Jeg har netop anmodet Ankestyrelsen om at forstærke indsatsen for at
nedbringe sagsbehandlingstiderne på de kommunale klagesager med størst
mulig effekt hurtigst mulig.
Det indebærer, at Ankestyrelsen kan forøge sit forbrug med op til 15 mio. kr.
ekstra i 2015 ved at trække på opsparingen. Det svarer til ca. 25 flere
sagsbehandlere og betyder, at Ankestyrelsen i 2015 vil kunne afslutte op til
cirka 5.000 sager mere end forventet. Det vil således kunne gøre en reel
forskel og løfte sagsproduktionen mærkbart.
Endelig kan jeg oplyse, at der så vidt muligt gælder en 8 ugers frist i særlige
sager efter serviceloven om ophør af foranstaltninger for børn og unge, hvor
klagen har opsættende virkning. Desuden gælder, at der er en 8 ugers frist
for afgørelser om børn og unge-udvalgets beslutninger efter servicelovens §
169, jf. lov om retssikkerhed § 73, stk. 1, f.eks. i sager om anbringelse af
børn og unge uden samtykke.
På Ankestyrelsens hjemmeside er der offentliggjort resultatmål for
gennemsnitlige sagsbehandlingstider i styrelsen.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen