Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1372466_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 22. maj 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: kpa
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. april 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 325 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Sagsnr. 2014-3304
Spørgsmål nr. 325:
”Vil
ministeren som opfølgning på forespørgselsdebatten om barnets reform
(jf. F 12 den 10. april) undersøge om aldersgrænsen på 12 år for
advokatbistand er passende, eller om den eventuelt skal sættes ned, og
hvad omkostningerne forbundet hermed vil være?”
Svar:
Med Barnets Reform, som trådte i kraft 1. januar 2011, blev aldersgrænsen
for at klage til Ankestyrelsen over visse afgørelser truffet af
kommunalbestyrelsen og afgørelser truffet af børn og unge-udvalget,
herunder for eksempel anbringelser uden samtykke, nedsat fra 15 år til 12
år. Desuden fik børn på 12 år ret til gratis advokatbistand ved behandlingen
af sager om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke.
Det er vigtigt, at børn og unge får indflydelse på deres egen sag, men det er
samtidig også vigtigt, at en for stor del af ansvaret ikke lægges over på
barnet. På den baggrund besluttede satspuljepartierne med Barnets Reform,
at sætte grænsen til 12 år.
Det er samtidig vigtigt at understrege, at barnet, ud over den formelle
klageret, også skal inddrages på andre måder i sagsbehandling. Der er
således krav om, at kommunen skal tilbyde barnet eller den unge en
børnesamtale, inden der træffes en afgørelse, som berører barnet eller den
unge, ligesom der er fastsat regler om, at barnets synspunkter altid skal
inddrages med passende vægt i overensstemmelse med barnets alder og
modenhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Desuden har et ethvert barn uanset alder altid ret til at medbringe en
bisidder, der kan støtte barnet ved møder i forbindelse med behandlingen af
en sag om særlig støtte.
Endelig vil jeg gerne understrege, at Ankestyrelsen kan tage sager om
særlig støtte til børn og unge op af egen drift, når det må antages, at en
kommune ikke tager de fornødne sagsbehandlingsskridt eller træffer de
fornødne afgørelser i overensstemmelse med barnets bedste. Det betyder,
at Ankestyrelsen kan behandle en sag uanset, at der ikke er en
klageberettiget part, der har klaget i sagen, f.eks. hvis Ankestyrelsen
modtager en henvendelse fra et barn, som er under 12 år.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen