Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1367603_0001.png
1367603_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 9. maj 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. april 2014 følgerhermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholdsendelige svar på spørgsmål319 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) PeterSkaarup (DF)
Sagsnr. 2014-3347
Spørgsmål319:”Vil ministeren på baggrund af artiklen "EU-borgere bruger falske papirer for atopnå sociale ydelser" (MetroXpress den 3. april 2014), hvoraf det fremgår, aten rundringning til 15 kommuner har vist, at 5 af disse kommuner har haftsager, hvor borgere fra andre EU-lande har brugt falske papirer til at få udbetaltsociale ydelser, redegøre for, hvor udbredt dette fænomen er på landsbasis,og hvilke initiativer ministeren vil tage for at komme denne form for snyd tillivs?”
Svar:Alle former for socialt bedrageri er helt uacceptabelt, og det gælder selvfølgeligogså de forsøg på socialt bedrageri, som er beskrevet i artiklen.Det er meget vanskeligt at kvantificere omfanget af misbrug med sociale ydel-ser, da misbrug kun registreres, hvis det bliver opdaget. Det er derfor ikke mu-ligt at redegøre for, hvor udbredt den beskrevne form for snyd er på landsplan.Det er helt afgørende, at myndighederne gennemfører den nødvendige kontrol,fx som det fremgår af artiklen ved at tjekke i SKATs Indkomstregister, så mankan sætte ind overfor fx EU-borgere, som forsøger at snyde sig til danske vel-færdsydelser.
Regeringen har taget en række initiativer i forhold til at styrke indsatsen modfejludbetalinger og socialt snyd. Bl.a. er der nedsat en fællesoffentlig styregrup-pe om Effektiv Sagsbehandling og Kontrol (det såkaldte ESK-samarbejde), hvorministerierne sammen med KL og Udbetaling Danmark er i gang med at gen-nemføre en række initiativer, der skal minimere fejludbetalinger af sociale ydel-ser både i forbindelse med modtagelse af ansøgninger, den løbende sagsbe-handling og efterfølgende kontrol. Arbejdet fokuserer bl.a. på, hvordan mangennem digitalisering og datasamkøring kan forbedre og systematisere kontrol-indsatsen.I den sammenhæng er der igangsat en analyse, som skal identificere muligeløsninger på, hvordan kontrolindsatsen kan organiseres mere effektivt. Analy-searbejdet forventes afsluttet i foråret 2014.
Manu Sareen/ Bent Nielsen
2