Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1368590_0001.png
EnhedKoncernøkonomiSagsbehandlerKristian HvolbækChristensenKoordineret med
SOU alm. del – ØIM’s bidrag til besvarelse af spm. 316Gennemsnitlige sagsbehandlingstider vedr. forældreansvarslovenI tabel 1 fremgårmånedsvise opgørelser af de gennemsnitlige sagsbehandlingstiderfor sagsområderne samvær, bopæl og forældremyndighed samt faderskab for perio-den 2011 - 1. kvartal 2014.Tabel 1. Gennemsnitlige sagsbehandlingstider 2011-2014, uger2011janfeb. mar. apr.9,96,79,4majjun.julaug. sep. okt. nov. dec.SamværssagerBopæls- og forældremyndighedssager11,1 10,07,49,4jan6,58,510,6 11,0 10,6 11,4 11,6 10,3 10,4 10,3 10,47,09,47,59,2maj9,97,79,0maj7,48,1jun.7,89,2jul8,49,07,68,97,69,87,29,07,18,8
Sagsnr.2014 - 15437Doknr.136396Dato22-04-2014
Faderskabssager2012SamværssagerBopæls- og forældremyndighedssagerFaderskabssager2013SamværssagerBopæls- og forældremyndighedssagerFaderskabssager2014SamværssagerBopæls- og forældremyndighedssager
feb. mar. apr.
aug. sep. okt. nov. dec.9,97,67,811,47,97,0
10,5 10,2 10,0 10,17,59,0jan6,48,36,48,27,27,7
10,5 10,6 10,6 10,2 10,77,58,4jun.6,98,4jul8,27,37,47,77,27,6
feb. mar. apr.
aug. sep. okt. nov. dec.
11,0 11,3 11,5 12,0 12,2 11,8 13,7 13,0 13,6 13,1 12,4 12,88,77,8jan8,28,97,78,88,38,48,08,37,68,27,48,78,48,07,47,7
10,5 10,2 11,5 10,3 11,1 11,4
feb. mar.
13,3 12,8 12,27,77,37,7
Faderskabssager13,5 11,1 12,0Anm.: Af registreringstekniske årsager er bopæls- og forældremyndighedssager opgjort samlet.Kilde: Statsforvaltningen
Det skal hertil bemærkes, at Statsforvaltningen i 2013 har gennemført ændringer i denorganisatoriske struktur, der på sigt skal sikre balance mellem antallet af sager ogStatsforvaltningens økonomi. Gennemførslen af de omfattende ændringer i den regio-nale struktur har medført, at en stor del af Statsforvaltningens medarbejdere er blevetomplaceret i nye opgaver og funktioner. Samtidig har Statsforvaltningen oplevet en delopsigelser og har ansat nye medarbejdere. Derfor har omstruktureringen fra 2013 haften midlertidig negativ effekt på sagsbehandlingstiderne.Alternativet til ikke at gennemføre de vedtagne omstruktureringer ville have været, atder fortsat ville have været en strukturel ubalance mellem antallet af sager og Stats-forvaltningens ressourcer - med permanente kvalitetsforringelser og permanente lan-ge sagsbehandlingstider til følge. Omstruktureringen har betydet bedre muligheder forat specialisere sagsbehandlingen og optimere ressourceudnyttelsen så Statsforvalt-ningen kan levere hurtigere sagsbehandling og en bedre borgerservice.