Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
Social- og Integrationsministeriet
Kommissorium for udvalg om magtanvendelse på anbringelsessteder for
børn og unge (Magtanvendelsesudvalget)
Erfaringer fra bl.a. Folketingets Ombudsmands inspektionsbesøg på en rækkesocialpædagogiske opholdssteder viser, at magtanvendelsesreglerne på børne-og ungeområdet fremstår uklare.Et barn eller en ung har ikke den fulde retsevne som en voksen og kan måskehave manglende forståelse for, hvilke konsekvenser en bestemt handling kanmedføre og kan derfor ikke altid fuldt ud udøve selvbestemmelsesretten. I detdaglige er forældrene derfor med til at afbalancere hensynene mellem selvbe-stemmelse og beskyttelse i relation til barnet eller den unge.Når et barn bliver anbragt, er spørgsmålet derfor, om det døgntilbud, opholds-sted eller plejefamilien, hvor barnet er anbragt, kan eller skal foretage dennævnte afbalancering på samme måde som forældrene, eller om der gælderandre juridiske og etiske grænser for en professionel eller en plejefamilies ind-blanding i barnets eller den unges beslutninger eller handlinger.Formålet med reglerne om magtanvendelse er at beskytte børn og unge pådøgninstitutioner og opholdssteder mod unødvendig magtanvendelse. Ud-gangspunktet for den indsats, der gives efter serviceloven på børne- og unge-området, er, at indsatsen skal ske med respekt for barnets eller den unges inte-gritet og selvbestemmelse. Reglerne beskriver således, i hvilke situationer derundtagelsesvist må anvendes magt. Magtanvendelse over for børn og ungeanbragt på opholdssteder, åbne døgninstitutioner, delvis lukkede døgninstituti-oner og sikrede døgninstitutioner må som udgangspunkt kun ske, når forholde-ne i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet og må aldrig erstatte omsorgog socialpædagogisk bistand.Grænsedragningen mellem, hvad der er absolut påkrævet og ikke absolut på-krævet, kan imidlertid være svær at fastslå, og det forvaltes også meget uensar-tet i de enkelte tilbud til børn og unge.Erfaringer bl.a. fra Folketingets Ombudsmands inspektionsbesøg på en rækkesocialpædagogiske opholdssteder viser f.eks., at der i forhold til børn og ungepå visse opholdssteder bruges forskellige foranstaltninger i form af f.eks. reglerom, at de unge efter anmodning skal aflægge urinprøver, og i form af, at deunges brug af og adgang til bl.a. mobiltelefon, computer og internet i vissetilfælde begrænses.
Med formålet om at afklare de etiske, juridiske og praktiske grænsedragningerfor anvendelse af magt over for børn og unge i døgntilbud, på opholdssteder ogi plejefamilier nedsættes derfor et udvalg om magtanvendelse på anbringelses-steder for børn og unge (Magtanvendelsesudvalget).Magtanvendelsesudvalget får til opgave at beskrive udfordringerne i relation tilbrug af magt og komme med forslag til, hvordan et kommende regelsæt kanudformes. Opgaven for udvalget bliver at afbalancere hensynet til børn og un-ges oplevelse af, at der foretages grænseoverskridende foranstaltninger i formaf f.eks. begrænsninger i adgangen til at kommunikere ved hjælp af computereller mobiltelefon, og de ansvarlige institutioners legitime interesse i, både afordensmæssig, pædagogisk og sikkerhedsmæssig karakter, at fastsætte sådannerestriktioner.Ud over reglerne i serviceloven findes der regler om magtanvendelse i grund-loven, lov om anvendelse af tvang i psykiatrien, lov om retssikkerhed ved for-valtningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (tvangsindgrebs-loven) og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.Magtanvendelsesudvalget skal:Beskrive de etiske, juridiske og praktiske udfordringer på magtanven-delsesområdet i forhold til døgntilbud og opholdssteder til børn og un-ge og i forhold til børn og unge boende hos plejefamilier.Analysere det eksisterende hjemmelsgrundlag for magtanvendelse.Analysere de behov for tiltag på området, der efterlyses af henholdsvisbørn og unge, de ansvarlige institutioner og plejefamilier.Komme med anbefalinger til konkrete forslag til løsninger på udfor-dringerne.Hvis det vurderes relevant, udarbejde nye forslag til regler om magtan-vendelse, der sikrer de redskaber, som er nødvendige på anbringelses-steder og i plejefamilier under hensyntagen til barnets retssikkerhed.Vurdere, om der er særlige grupper, der har særlige behov, herunderbørn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Det forudsættes, at udvalgets forslag holdes inden for de eksisterende økono-miske rammer.I arbejdet skal Magtanvendelsesudvalget inddrage erfaringer fra de øvrige nor-diske lande. Der kan afholdes temadrøftelser og indkaldes eksterne ekspertermv.Udvalget udpeges af social- og integrationsministeren og sammensættes af 1formand, 1 repræsentant fra Social- og Integrationsministeriet, 1 repræsentantfra Justitsministeriet, 1 repræsentant fra Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelse, 3 eksperter, 1 repræsentant fra KL, 2 kommunale praktikere og 8 organi-sationer på børne- og ungeområdet (Børns Vilkår, Børnerådet, PlejefamiliernesLandsforening, Socialpædagogernes Landsforbund, Landsforeningen af op-holdssteder, Foreningen af danske døgninstitutioner og Danske Handicaporga-nisationer). Sekretariatsbetjeningen varetages af Social- og Integrationsministe-riet med deltagelse af Ankestyrelsen og Socialstyrelsen.Magtanvendelsesudvalget udarbejder en betænkning inden udgangen af 2014.Formanden for udvalget fastlægger retningslinjerne for arbejdet. Social- ogIntegrationsministeriet afsætter de fornødne midler til udvalgets arbejde, her-under til inddragelse af eksterne konsulenter efter behov.