Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1380282_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 12. juni 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: jlu/kml
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. marts 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 283 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Sagsnr. 2014-2864
Spørgsmål nr. 283:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke sociale ydelser en EU-ægtefælle til en
EU- borger, der arbejder i Danmark, har ret til og krav på, hvis ægtefællen i
hjemlandet eksempelvis har behov for hjemmehjælp, handicapredskaber,
briller og/eller anden hjælp af social karakter?”
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet er der indhentet et bidrag til svar fra Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse, der har oplyst følgende:
”Spørgsmålet
forstås således, at det vedrører en EU-borger, der i kraft af at
den pågældende udøver lønnet beskæftigelse i Danmark, er omfattet af
dansk social sikring, herunder dansk sygesikring, jf. regler i EU-forordning
nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
EU-forordningen koordinerer en række sociale sikringsydelser, herunder
også ydelser ved sygdom og moderskab, jf. artikel 3. Ydelser ved sygdom
og moderskab omfatter både ”naturalydelser”, dvs. levering af eller tilskud til
offentlige sundhedsydelser og plejeydelser, samt ”kontantydelser” ved syg-
dom.
EU-forordningens
regler om koordinering af ”naturalydelser”, dvs. sundheds-
ydelser og plejeydelser indebærer, at en EU-borger, der arbejder i Danmark
og bliver dansk sygesikret, har ret til alle offentlige sundhedsydelser og ple-
jeydelser i Danmark på samme vilkår som andre danske sygesikrede. Hvis
den pågældende ikke bor i Danmark men bor fx i Tyskland, har den pågæl-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380282_0002.png
2
dende tillige ret til at blive optaget i en tysk syge(for)sikring til udgift for
Danmark. Den pågældende vil herefter have ret til offentlige sundhedsydel-
ser og plejeydelser i Tyskland på samme vilkår som tyske syge(for)sikrede.
Har den pågældende familiemedlemmer, der ikke er selvstændig sygesikre-
de i bopælslandet, fx en ikke-erhvervsaktiv ægtefælle eller børn, har disse
familiemedlemmer også ret til offentlige sundhedsydelser og plejeydelser i
bopælslandet til udgift for Danmark.
Hvilke offentlige sundheds- og plejeydelser, man har ret til i bopælslandet,
afhænger af lovgivningen i det enkelte land. En kortfattet oversigt pr. land
kan findes på EU-Kommissionens hjemmeside:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=858&langId=en
Hvilke personer, der kan betragtes som ”familiemedlem”,
afhænger af lov-
givningen i bopælslandet. Hvis bopælslandets lovgivning ikke giver mulighed
for at sondre mellem familiemedlemmer og øvrige personer, betragtes ”æg-
tefællen, mindreårige børn samt myndige børn med krav på forsørgelse,
som hørende til familien”, jf. artikel
1, i) i EU-forordningen.”
Jeg kan henholde mig til svaret fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
idet jeg kan tilføje, at de i spørgsmålet nævnte ydelser som hjemmehjælp,
handicapredskaber mv., der hører under lov om social service, i EU-rettens
forstand er rubriceret som naturalydelser ved sygdom og moderskab.
Koordineringsreglerne, som beskrevet ovenfor, finder ligeledes anvendelse
på disse ydelser. Det betyder, at en EU-borger, der arbejder i Danmark har
ret til ydelser efter lov om social service på samme vilkår som danskere i
samme situation.
Har den pågældende familiemedlemmer, der ikke er selvstændig sikrede i
bopælslandet, fx en ikke-erhvervsaktiv ægtefælle eller børn, har disse fami-
liemedlemmer også ret til sociale serviceydelser, der ydes i bopælslandet
efter dette lands lovgivning, men eventuelt med refusion fra Danmark.
Hvilke ydelser, der er ret til i bopælslandet, afhænger således af lovgivnin-
gen og serviceniveauet i det pågældende land.
De ydelser, der nævnes i spørgsmålet, skal ydes af myndighederne i ægte-
fællens bopælsland efter dette lands specifikke lovgivning herom. Det bety-
der også, at Danmark ikke er ansvarlig for at yde f.eks. hjemmehjælp til per-
soner, der bor i et andet EU - land, idet naturalydelser gives i bopælslandet,
og leveres ikke over landegrænserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
De samme regler finder anvendelse i den situation, hvor en dansker arbejder
i et andet EU- land, medens ægtefællen, der er ikke-erhvervsaktiv, og bør-
nene bor i Danmark.
Det kan endelig oplyses, at der mellem de nordiske lande er indgået aftale
om afkald på enhver refusion mellem landene af udgifter til naturalydelser
ved sygdom og moderskab.
Manu Sareen
/ Dorte Bech Vizard