Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1300486_0001.png
1300486_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:15. november 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Sagsnr. 2013-7748

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af17. oktober

2013følger hermed social-, børne- ogintegrationsministerens endeli-

gesvar på spørgsmål nr.28(SOU Alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarinaAdsbøl(DF).

Spørgsmål nr. 28:

”Ministeren bedes lave en beregning på, hvilke udgifter, der ville være for-bundet med at udvide garantiordningen for førtidspensionister, hvis forsøgpå at genoptage deltagelse på arbejdsmarkedet mislykkedes, således atborgere, der har fået tilkendt førtidspension efter 2003 også inkluderes igarantiordningen?”

Svar:

Det antages, at der med ”garantiordningen” henvises til den sikkerhed for rettil førtidspension, der blev indført vedlov nr. 445 af 9. juni 2008. Ændringenbestod i, at adgangen til at frakende førtidspension blev ophævet for førtids-pensionister, der har fået tilkendt førtidspension efter de regler, der var gæl-dende frem til 1. januar 2003.Det fremgår af de økonomiske bemærkninger i ændringsforslaget, at: ”Indfø-relse af en sikkerhed for retten til førtidspension og for invaliditetsydelseforventes at betyde, at flere førtidspensionister vil supplere deres indtægt.På den ene side medfører afskaffelse af muligheden for at frakende pensio-nen en merudgift til førtidspension. På den anden side medfører det en be-sparelse, at flere førtidspensionister forventes at komme i arbejde. Ordnin-gen skønnes samlet set ikke at medføre økonomiske konsekvenser forkommunerne eller staten.”Tilsvarende ville en udvidelse af ordningen, således at førtidspensionen ikkekan frakendes for personer, der er tilkendt førtidspension efter 2003, samletset ikke medføre økonomiske konsekvenser for kommunerne eller sta-
2
ten.Det er dog vigtigt at pege på, at der er principielle forskelle mellem de toordninger for førtidspension. For det første kan der ikke længere tilkendesførtidspension efter den gamle ordning. For det andet var det muligt at til-kende førtidspension efter den gamle ordning til personer, som havde enbetydelig større restarbejdsevne, end det er tilfældet efter gældende regler.Særligt med den seneste reform af førtidspension og fleksjob er det blevetunderstreget, at forudsætningen for tilkendelse af førtidspension er, at ar-bejdsevnen varigt er så reduceret, at det ikke er muligt at arbejde i et fleks-job, selv i et meget begrænset antal timer.Det kan imidlertid ikke udelukkes, at enkelte førtidspensionister oplever ensådan bedring i de helbredsmæssige forhold, der lå til grund for tilkendelsen,at det kan være relevant at frakende pensionen.Det vil retssikkerhedsmæs-sigt kunne være problematisk, hvis nogle borgere kan opretholde en offentligforsørgelse, selv om de ikke længere opfylder betingelserne for at modtageden.Det kan desuden oplyses, at antallet af frakendelser er meget lavt – i perio-den fra 2009 til 2012 har det årlige antal frakendelser ligget mellem 5 og 14.Endelig skal det bemærkes, at førtidspensionister på den nye ordning harmulighed for at få førtidspensionen gjort hvilende, såfremt en førtidspensio-nist ønsker at afprøve muligheden for at vende tilbage til arbejdsmarkedet -herunder et fleksjob.
Annette Vilhelmsen/ Bent Nielsen