Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1360461_0001.png
1360461_0002.png
1360461_0003.png
1360461_0004.png
1360461_0005.png
Opsummering af indsatsområder i udviklingaf KofoedsmindeDato: 29. november 2013
Kofoedsminde er Danmarks eneste institution med sikrede afdelingerfor kriminelle voksne udviklingshæmmede. Ændring i beboernessammensætning, udvikling i de kommunikationsmidler beboerne be-tjener sig af, samt beboernes adgang til at erhverve sig effekter af en-hver art, gennem handel på internettet gør det stadig vanskeligere forKofoedsminde på en gang at arbejde pædagogisk med beboerne, atskabe et sikkert arbejdsmiljø for medarbejderne og at forhindre bebo-erne i at rømme til fare for de nære omgivelser.Region Sjælland anmoder derfor Social-, Børne- og Integrationsmini-steren om at ændre de regler der gælder for magtanvendelse på Ko-foedsminde, så der i arbejdet med kriminelle voksne udviklingshæm-mede fastsættes de sammen regler for at skabe sikkerhed, som er fast-sat for arbejdet i de sikrede afdelinger på døgninstitutioner for børnog unge. (BEK nr. 18 af 15/01/2013)BaggrundKofoedsmindes sikrede afdelinger har siden 2009 fået 10 påbud fra Ar-bejdstilsynet, der ikke har fundet, at arbejdet var planlagt, tilrettelagt ogudført sikkerheds- og sundhedsforsvarligt for medarbejderne. Påbud-dene har haft baggrund i konstaterede problemer med vold, trusler omvold og traumatiske hændelser.Region Sjælland har klaget til Arbejdsmiljøklagenævnet over det prin-cipielle i, at alle beboere på Kofoedsminde, uanset hvad de konkret erdømt for, i Arbejdstilsynets afgørelser anses for at være farlige, dvs. til-høre kategorienbeboere med kendt voldelig adfærd.Arbejdsmiljøkla-genævnet traf afgørelse i sagen, der gav Arbejdstilsynet medhold, mensamtidig præciserede at krav om et sikkerheds- og sundhedsforsvarligtarbejde ikke i enhver situation udelukker alenearbejde.Samtidig er der sket en stigning i antallet af rømninger fra Ko-foedsminde. Fra et niveau i 2011 med 3 rømninger på et år, er der sketen stigning til 14 rømninger i 2012. I 2013 er der til dato sket 8 rømnin-ger. Navnlig de seneste to rømninger fra oktober 2013 er fulgt tæt afpressen, der fokuserer på den usikkerhed, rømningerne skaber i Ko-foedsmindes nære omgivelser.
Brevid: 2209907

Socialafdelingen

Alléen 154180 SorøTlf.: 70 15 50 00Dir .tlf.: 57 87 57 05[email protected][email protected]www.regionsjaelland.dk
Side 1
De voksende problemer med at skabe sikkerhed på og omkring Kofoedsminde, var i juni 2013anledning til, at Region Sjælland igangsatte et udviklingsprojekt, hvis opgave var at gentænkearbejdets tilrettelæggelse på en måde, der balancerer på den ene side til hensynet til medar-bejdere og naboers sikkerhed og på den anden side beboernes retssikkerhed. Social-, Børne-ogIntegrationsministeriet blev i skrivelse af 13. august 2013 orienteret om projektets igangsæt-telse.Udviklingsprojektet er gennemført af en projektgruppe sammensat af ledelsesrepræsentan-ter, sikkerhedsleder, arbejdsmiljø-/tillidsrepræsentant fra Kofoedsminde samt relevante vi-denspersoner fra Region Sjællands administration. Endvidere har projektet haft tilknyttetekspertbistand til risikovurdering af beboere. Styregruppen for udviklingsprojektet udgøresaf ledelsen på Kofoedsminde samt ledelsen af det samlede socialområde i Region Sjælland.MED-udvalget på Kofoedsminde har løbende været involveret i udviklingsprojektet, og derhar været gennemført møde med følgegruppe sammensat af repræsentanter fra SL, FOA og3F. Tilsvarende har Arbejdstilsynet været involveret i projektet.Udviklingsprojektets indsatsområder1) Individuel risikovurdering gør det ikke muligt at foretage en opdeling af be-boere, der gradbøjer den risiko beboerne udgør for medarbejdere og omgivendesamfunds sikkerhedEn opgave for udviklingsprojektet var at opstille kriterier for, hvilke beboere på Kofoedsmin-de der med rimelighed kan siges, at falde i kategorienbeboere med kendt voldelig adfærdoghvilke beboere, der ikke falder i kategorien. Projektets grundtanke var at opdele beboerne, såkun de beboere der tilhører kategorienbeboere med kendt voldelig adfærdskulle omfattes afsærlige sikkerhedsprocedurer.Som metode til at løse opgaven blev projektet tilknyttet ekspertbistand fra Sikringen, der tilbrug for estimering af patienternes tilbøjelighed til at begå vold, arbejder med den evidensba-serede metode til individuel risikovurderingHCR-20(Historical, Clinical, Riskmanagement).HCR-20er en struktureret klinisk metode, der anvender 20 risikofaktorer til at identificerertidligere (historiske), aktuelle (kliniske) og fremtidige (risikohåndtering) problemområderhos den undersøgte. Undersøgelsen vurderer tilstedeværelse og aktuel relevans af hver enkeltrisikofaktor og giver i en samlet risikovurdering, vurdering af hvilken type vold der er risikofor at den undersøgte begår, mod hvilke personer, af hvilke årsager og under hvilke omstæn-digheder. Endvidere gives en vurdering af, hvilken form for støtte der skal til at forebygge ri-sikoen for fremtidig voldsadfærd.Undersøgelsen af beboerne på Kofoedsminde foregik ved, at to beboere, der på forhånd varskønnet ikke at udgøre en sikkerhedsrisiko, blev vurderet efterHCR-20.Begge beboere visteat udgøre en sikkerhedsrisiko. På den baggrund blev projektets grundtanke om at opdele be-boeren i to kategorier opgivet. Der var ikke grundlag for at hævde, at en andel af beboerne påde sikrede afdelinger ikke tilhører kategorien afbeboere med kendt voldelig adfærd.Kofoedsminde anvender imidlertid fortsatHCR-20til risikohåndtering, dvs. tilrettelæggelseaf indsatsen overfor den enkelte beboer med størst mulig sikkerhed for øje.
Side 2
2) Det socialpædagogiske miljø på Kofoedsminde skal udvikles, så der for bebo-erne skabes en klar, tydelig og overskuelig struktur i dagligdagen.I projektet blev der foretaget en gennemgang af hverdagen på de sikrede afdelinger, med detformål, at identificere de situationer hvor risiko for vold og trusler om vold er størst. Gen-nemgangen viser, at risikoen er størst i situationer, hvor det er uklart for beboerne hvad dehar at rette sig efter. Denne problemstilling bekræftes også af de gennemførteHCR-20risi-kovurderinger.Et centralt problemområde, når det gælder uklarhed om rammer, er tilrettelæggelse af bebo-ernes udgange fra Kofoedsminde. Planlægning af udgange er hidtil foregået ad hoc og ved lø-bende afvejning af den enkelte beboers ønsker, overfor de muligheder der er for at frigørepersonale til udgang. Ordningen viser sig, trods hensigt om det modsatte, at skabe frustrationhos beboerne, der som en del af deres problematik har vanskeligt ved behovsudsætte oghåndtere, at deres ønsker ikke kan opfyldes. Som konsekvens heraf er det besluttet at skema-lægge beboernes udgang fra Kofoedsminde og at fjerne kompetence til træffe aftaler om ud-gange fra de ledere/medarbejder, der har den daglige kontakt med beboerne og derved fjernedet konflikttema, som udgange udgør.Et andet problemområde, hvor usikkerhed om rammer skaber konflikt, er døgnets rytme. Deter konflikt skabende, når medarbejderne griber ind overfor beboere, der i de sene aftentimerog om natten har en adfærd, der skaber uro på afdelingerne. En nødvendig intervention vur-deres i denne sammenhæng at være mulighed for at låse til beboernes værelser om natten ogherved sikre, at der skabes en rytme i døgnet, hvor beboerne får sovet om natten og er udhvi-lede til de aktiviteter, de deltager i om dagen. Dette vurderes både at give fordel for beboerneslivskvalitet og at øge sikkerheden i arbejdet med beboerneLov om kriminalpræventive indsatser giver mulighed for at låse en beboers værelse for nat-ten, når der er risiko for, at beboeren ellers vil undvige. Det vurderes ikke at være tilstræk-keligt på Kofoedsminde, hvor der er behov for at kunne aflåse beboernes værelser for at sik-re at ordensbestemmelser overholdes eller at sikkerhedshensyn iagttages. Der efterspørgesderfor et lovgrundlag svarende til § 19 i bekendtgørelsen om døgninstitutioner for børn ogunge – sikrede afdelinger, der netop giver mulighed for at låse for natten af ordens- og sik-kerhedshensyn.3) Beboerne skal have lettere adgang til at komme ud i det fri på KofoedsmindeBeboernes adgang til ledsaget udgang uden for Kofoedsminde vil blive skemalagt, som led iudvikling af et socialpædagogisk miljø, der skaber overskuelighed i hverdagen. Ledsaget ud-gang er imidlertid, med den eksisterende fysiske afgrænsning af det sikrede område, den ene-ste mulighed en del af beboerne har for at komme ud og trække frisk lugt. Ikke ved alle sikre-de afdelinger er der have- og gårdanlæg, der giver beboerne mulighed for spontant at kommeudendørs.Da mulighed for spontant at komme udendørs imidlertid anses for væsentlig, vurderes pt.mulighed for at indhegne et større og sammenhængende udeareal på Kofoedsminde.Indhegningen skal, ud over mulighed for spontant at komme udendørs, give mulighed for, atflere aktiviteter kan foregå inden for det sikrede område. I sammenhæng med indhegningenkan der etableres en kiosk, der kan opfylde beboernes behov for daglige fornødenheder.
Side 3
Indhegning af et større og sammenhængende udeareal, der giver beboerne mulighed for atkomme udendørs uden at skulle på udgang, vurderes endvidere, at kunne reducere den sik-kerhedsrisiko som beboeres rømning fra Kofoedsminde udgø,r for de nære omgivelser. Af 25rømninger inden for de seneste 3 år er 24 rømninger sket i forbindelse med udgang. Samtidigreduceres sikkerhedsrisiko for medarbejderne, der under udgang har til opgave at forhindrerømninger.Sikkerhedshegn rundt om de bygninger på Kofoedsminde, der huser de sikrede afdelinger vilendeligt kunne reducere den sikkerhedsrisiko der er forbundet med, at ulovlige effekter afle-veres til beboerne, når vinduerne i forbindelse med udluftning mv. står åbne.4) Ulovlige effekter på Kofoedsminde udgør en sikkerhedsrisiko for medarbej-dernes sikkerhed og for, at beboere rømmer fra KofoedsmindeDet er et tiltagende problem på Kofoedsminde at beboerne er i besiddelse af ulovlige effekter.Problemet er flersidigt. For det første kan ulovlige effekter som knive eller slagvåben i sig selvudgøre en sikkerhedsrisiko for medarbejderne. For det andet øger det risikoen for medarbej-derne, når de har til opgave at konfiskere effekter, der ifølge de enkelte beboeres dom er ulov-lige at være i besiddelse af, fx tændstikker for en beboer, der er dømt for brandstiftelse ellerudstyr, der giver adgang til internettet for beboer, der er dømt for pædofili. For det tredje erdet forbundet med sikkerhedsrisiko, når beboere ulovligt kan komme i besiddelse af euforise-rende stoffer, både fordi beboernes adfærd under stofpåvirkning er uforudsigelig og fordi til-stedeværelse af stoffer skaber konflikter imellem beboere, der handler med hinanden. Udvik-lingsprojektet peger på to væsentlige årsager til det tiltagende problem med ulovlige effekterpå Kofoedsminde.Den ene årsag er, at andelen af beboere, der intelligensmæssigt ligger i den øvre ende af Ko-foedsmindes målgruppe er blevet større. Det betyder, at de har ressourcer til på forskellig visat arrangere at ulovlige effekter smugles ind på Kofoedsminde. Fx ved at aftale med besøgen-de, hvad de skal medbringe. Medvirkende hertil er, at beboere på Kofoedsminde generelt harfri adgang til kommunikationsmidler som telefon og computer og kan ringe/ skrive til perso-ner uden for Kofoedsminde.Kombinationen af den lette adgang til kommunikationsmidler og beboere, der har ressourcertil at benytte dem, bidrager også til forklaring af det stigende antal rømninger fra Ko-foedsminde. I flere tilfælde er rømninger gennemført ved, at det på forhånd er aftalt, at per-soner uden for Kofoedsminde hjælper med at gennemføre rømningerne. Fx stod der ved enbeboers rømning i oktober 2013 en bil klar, uden for Kofoedsminde, klar til at køre med be-boeren da beboeren løb fra sine ledsagere. Samme beboer formåede et par dage senere at be-grunde sin flugt på TV, hvor beboeren havde truffet aftale med en journalist om at interviewkunne gennemføres på mobiltelefon med billeder, ligeledes optaget på mobiltelefon ved enbesøgende til beboeren.Den anden væsentlige årsag til det tiltagende problem med ulovlige effekter på Kofoedsmin-de, er beboernes adgang til at benytte kommunikationsmidler kombineret med mulighedenfor at købe på internettet, og få det købte leveret i breve og pakker.Kofoedsminde tager de beføjelser i anvendelse, som love om kriminalpræventive sociale ind-satser giver til for at indskrænke beboernes adgang til internet og telefon, til at undersøgeopholdsrum og ejendele og at inddrage beboeres effekter, når det skønnes nødvendigt af or-dens- eller sikkerhedsmæssige hensyn. Dette vurderes imidlertid ikke at være tilstrækkeligt.
Side 4
I tillæg hertil efterspørges et lovgrundlag, der giver Kofoedsminde mulighed for at sikre or-den og sikkerhed ved at føre kontrol med beboernes brevveksling og at personundersøgebeboere, når der er grund til at antage, at en beboers besiddelse af ulovlige effekter betyder,at ordensbestemmelser ikke kan overholdes eller sikkerhedshensyn ikke kan iagttages. Derefterspørges således et lovgrundlag svarende til §§ 22 til 28 i bekendtgørelsen om døgnin-stitutioner for børn og unge – sikrede afdelinger.5) Kofoedsminde mangler mulighed for i kortere perioder at isolere beboere iaffektPå Kofoedsminde er der beboere, hvis reaktioner kan blive endog meget voldsomme. I affektudgør de en betydelig sikkerhedsrisiko både for dem selv, andre beboere og medarbejdere. Isærlige situationer eskalerer konflikter, så det, der i udgangspunktet drejer sig om en enkeltbeboer, trækker flere beboere med sig. Der er tale om situationer, der, når de kommer ud afkontrol, er til fare både for beboere og medarbejdere og som eftervirkning har den konse-kvens, at svage beboere ikke tør komme til stede på fællesarealerne, men trækker sig tilbagepå deres værelser. Det vurderes at Kofoedsminde i sådanne situationer mangler mulighed fori en kortere periode at isolere en beboer, der er voldsomt udadreagerende og til fare for sineomgivelser, i et rum, hvor beboere ikke er til fare for sig selv.Der efterspørges et lovgrundlag der i kortere perioder giver Kofoedsminde mulighed for atanbringe en beboer i et sikringsrum. Konkret efterspørges et lovgrundlag svarende til § 20 ibekendtgørelsen om døgninstitutioner for børn og unge – sikrede afdelinger, der giver mu-lighed for i op til 2 timer at anbringe en beboer i et sikringsrum.Sammenfattende anmodning om regelændringSammenfattende skal Region Sjælland anmode om, at Social-, Børne- og Integrationsmini-steren ændrer de regler der gælder for magtanvendelse på Kofoedsminde, så Kofoedsmindekan drives efter de samme bestemmelser, som er gældende for døgninstitutioner for børn ogunge – i sikrede afdelinger (BEK nr. 18 af 15/01/2013, kapital 3)
Side 5