Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
MinisterenHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Dato:Ansvarlig: jubSagsnr.2014 - 1787
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af21. februar
2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-
ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr. 240(SOU alm. del).
Spørgsmål nr. 240:
”Kan ministeren oplyse, hvilke muligheder ansatte på institutioner forsocialpsykiatriske bosteder for voksne mv. har for at sikre, at beboernetager deres ordinerede medicin?”
Svar:
Da medicinhåndtering er reguleret i sundhedsloven under Ministeriet forSundhed og Forebyggelse, har jeg bedt om bidrag til besvarelsen.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oplyst følgende:”I det omfang en beboer på et bosted ikke selv kan håndtere sin læ-geordinerede medicin, og personalet bliver opmærksom på dette, vilpersonalet på botilbuddet skulle kontakte borgerens praktiserendelæge, der skal tage stilling til, om borgeren skal have hjælp til at tagesin medicin.Hjælp til medicinhåndtering er en sundhedsfaglig opgave, og derforvil lægen skulle henvise borgeren til hjemmesygepleje. Personale påbosteder kan delegeres ansvaret for at hjælpe borgere med at di-spensere og indtage medicin. Ledelsen på bostedet har ansvaret forat sikre, at det personale, der bistår borgerens medicinhåndtering,har den relevante viden om hvilke forhold, som skal sikres og iagtta-ges, i forhold til borgerens lægemiddelbehandling. Dette for ikke atbringe patientsikkerheden i fare.I forhold til medicinhåndtering på bosteder skal Sundhedsstyrelsensvejledning om ordination og håndtering af lægemidler fra 30. juni2006 iagttages.
2
Som supplement til vejledningen udsendte Sundhedsstyrelsen, isamarbejde med ministeriet, i december 2011 pjecen ”Korrekt hånd-tering af medicin, et værktøj for plejehjem, hjemmeplejen og boste-der”. Pjecen indeholder ikke nye retningslinjer for håndtering af me-dicin, idet Sundhedsstyrelsens vejledning fra 2006 fortsat er gæl-dende, men pjecen formidler budskaberne i vejledningenpå en merekonkret og nærværende måde i relation til dagligdagen på fx botil-bud. Herudover var formålet med pjecen at bringe korrekt medicin-håndtering i erindring.I forlængelse heraf kan nævnes, at ministeriet har igangsat projektet”Kvalitetssikring af medicineringen på kommunale botilbud”. Projek-tet har til formål, herunder ved koordinering med projektet ”I sikrehænder”, at sikre kvalitet og sikkerhed i medicineringen af borgernepå bosteder gennem et uddannelsesforløb for personalet med fokuspå medicin og medicinhåndtering samt forbedring og systematiseringaf konkrete arbejdsgange. Læringsmateriale og erfaringer fra projek-tet vil blive formidlet bredt, herunder til øvrige botilbud/kommuner.Og endelig kan opmærksomheden henledes på, at man med denseneste aftale om satspuljen på psykiatriområdet for 2014-2017 af-satte i alt 40 mio. kr. til regionale, tværfaglige teams vedrørende me-dicin, som kan rådgive og hjælpe personalet på bl.a. bosteder medmedicinhåndtering.”
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen