Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1348677_0001.png
1348677_0002.png
1348677_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetSocialudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. maj 2014Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Klaus ToftgaardSagsnr.: 2014-0032-1161Dok.:1082866
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 237 (Alm. del), som Folketin-gets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar 2014.
Karen Hækkerup/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 237 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for sanktionsmulighederne, når enbeboer på Kofoedsminde bryder en aftale i forbindelse medudgangstilladelse.”

Svar:

Det bemærkes indledningsvis, at Justitsministeriet har forstået spørgsmåletsåledes, at der spørges til sanktionsmulighederne i forbindelse med mis-brug af en tilladelse til udgang fra Kofoedsminde i form af undvigelse ellerovertrædelse af øvrige vilkår for tilladelsen.Kofoedsminde er en specialinstitution for udviklingshæmmede over 18 år,som har en sikret afdeling for domfældte udviklingshæmmede.Spørgsmålet om meddelelse af udgangstilladelse til personer, som er dømttil anbringelse i institution for personer med vidtgående psykiske handicap,er reguleret i bekendtgørelse nr. 200 af 25. marts 2004 som ændret ved be-kendtgørelse nr. 1184 af 6. december 2012 om udgangstilladelse mv. tilpersoner, der er anbragt i hospital eller institution i henhold til strafferetligafgørelse eller i medfør af farlighedsdekret.Hovedprincippet i bekendtgørelsen er, at kommunen kan give visse merebegrænsede tilladelser til udgang, mens anklagemyndigheden (statsadvo-katen) kan give videregående tilladelser, f.eks. til udgang, der strækker sigover en weekend.Bekendtgørelsen indeholder ikke regler om, at misbrug af en udgangstilla-delse, f.eks. i form af undvigelse, medfører bestemte retlige konsekvenser.Det fremgår imidlertid af bekendtgørelsens § 3, stk. 1, at der ved afgørel-sen af, om der bør gives tilladelse til udgang mv. – ud over behandlings-mæssige hensyn – navnlig skal lægges vægt på hensynet til retssikkerhe-den, herunder de forhold, som har begrundet dom til anbringelse i stedetfor mindre indgribende foranstaltninger.Endvidere fremgår det af bekendtgørelsens § 3, stk. 2, at tilladelse til ud-gang betinges af, at den dømte under udgangen ikke begår strafbart forholdeller i øvrigt misbruger udgangstilladelsen. Det fremgår også, at tilladelsenkan betinges af andre vilkår, som findes formålstjenlige for at undgå mis-brug.2
Det følger heraf, at det ved afgørelsen af, om der skal gives tilladelse tiludgang, vil kunne tillægges vægt, om der tidligere er sket misbrug af enudgangstilladelse.Er der tale om misbrug af en tilladelse til regelmæssig udgang, vil det kun-ne medføre, at tilladelsen tilbagekaldes, eller at vilkårene for tilladelsenændres.
3