Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1340424_0001.png
1340424_0002.png
1340424_0003.png
1340424_0004.png
1340424_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:
19.februar 2014Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Klaus ToftgaardSagsnr.: 2014-0035-0211Dok.:1024318

UDKAST TIL TALE

til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål G og H

fra Folketingets Socialudvalg den 20. februar 2014 kl. 10:15

Samrådsspørgsmål G:

”Hvad er ministrenes holdning til sikkerheden på institutioner for udvik-lingshæmmede og psykisk syge kriminelle, jf. at på f.eks. Kofoedsminde er28 indsatte flygtet de seneste 3 år?”

Samrådsspørgsmål H:

”Hvilke konkrete initiativer vil ministrene tage for at forbedre sikkerhedenpå institutioner for udviklingshæmmede og psykisk syge kriminelle, jf. deepisoder der har været på bl.a. Blåkærgaard, Askegaarden og Ringbo?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).

1.

Tak for ordet.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Som socialministeren allerede har nævnt, så hører spørgsmålet om selveden fysiske sikkerhed på de institutioner, vi taler om i dag, under denenkelte institution.
Reglerne om tilladelse til udgang fra sådanne institutioner findes imid-lertid i en bekendtgørelse, der er fastsat af Justitsministeriet efter for-handling med socialministeren og ministeren for sundhed og forebyg-gelse.
Hovedprincippet i bekendtgørelsen er, at kommunen kan give visse me-re begrænsede tilladelse til fravær, mens anklagemyndigheden kan givevideregående tilladelser, f.eks. til weekendophold.
Reglerne finder også anvendelse for personer, der er dømt til anbringel-se i hospital for sindslidende, men som socialministeren også har væretinde på, er det ikke den persongruppe, vi taler om i dag.

2.

Reglerne om udgang skal selvfølgelig være sådan, at vi – så vidt detoverhovedet er muligt – undgår, at der sker flugt eller forsøg herpå iforbindelse med udgang.
Derfor gør det selvfølgelig indtryk, når jeg hører, at 25 af de 26 røm-ninger, der har været på Kofoedsminde inden for de seneste 3 år, er sketi forbindelse med udgang – ikke mindst fordi det er de mest farlige kri-minelle udviklingshæmmede, der er anbragt på Kofoedsminde.
Justitsministeriet har bl.a. på baggrund af tidligere drøftelser af dettespørgsmål overvejet, om der skal ske en skærpelse af udgangsreglerne –f.eks. ved at indføre en karensperiode, hvor der ikke kan meddeles ud-gang i den første periode efter en anbringelse. Socialministeriet, Sund-hedsministeriet samt Rigsadvokaten har været inddraget i de drøftelser.
2
Vurderingen er, at der ikke er behov for at indføre krav om en karens-periode eller lignende skærpelser af reglerne.
Det fremgår allerede af udgangsbekendtgørelsen, at der ved en afgørel-se om udgang bl.a. skal lægges vægt på retssikkerheden. Det indebærer,at der allerede i dag er mulighed for at give afslag på udgang, hvis detf.eks. vurderes, at der er flugtrisiko eller risiko for ny kriminalitet.
Derudover fremgår det også allerede af reglerne, at udgangstilladelsebetinges af, at den dømte under udgangen ikke begår strafbart forholdeller i øvrigt misbruger udgangstilladelsen.
Jeg er samtidig godt klar over, at udgangsreglerne for den her person-gruppe adskiller sig fra de regler, der gælder for indsatte i fængsler. Forindsatte i fængsler er der nemlig fastsat regler om, at der først kan op-nås udgang efter en bestemt periode. F.eks. kan indsatte, der afsoner enstraf på under 8 års fængsel, først få udgang, når en fjerdedel af straffener udstået.Men det er vigtigt at holde fast i – som socialministeren også var indepå – at der er en forskel mellem fængselsdømte og så den persongruppe,som vi har at gøre med her. Når der er tale om udviklingshæmmedepersoner, er der – udover hensynet til retssikkerheden – også nogle hen-syn af socialpædagogisk og behandlingsmæssig karakter, som naturlig-vis må skulle iagttages.

3.

Det er ikke ensbetydende med, at vi bare skal acceptere eksempelvisde mange rømninger i forbindelse med udgang, som man har oplevet påKofoedsminde.
Men løsningen er efter min opfattelse ikke helt at afskære udgang i enfast periode efter anbringelse.
3
Som jeg sagde før, så giver reglerne jo allerede i dag mulighed for atgive afslag på udgang, hvis der f.eks. er en flugtrisiko eller risiko for, atder begås ny kriminalitet.
Det er altså ikke sådan, at den enkelte har en ubetinget ret til at få ud-gang. Hvis der vurderes at være risiko for misbrug af en tilladelse, såkan og skal der gives afslag.
Så det er altså som jeg ser det ikke et spørgsmål om nye regler. Løsnin-gen skal snarere findes i konkrete tiltag, der kan forbedre den fysiskesikkerhed – også i forbindelse med udgang.
Her kan jeg forstå, at man i eksempelvis Region Sjælland har taget flerekonkrete initiativer i forhold til sikkerheden omkring udgang fra Ko-foedsminde.
Jeg har især hæftet mig ved, at der er planer om at indhegne et størreareal på området, sådan at der bliver mulighed for mere spontant atkomme ud i det fri. Som socialministeren var inde på, så er det et initia-tiv, som må forventes at mindske risikoen for rømning i forbindelsemed udgang.
Her kan jeg tilføje, at efter det jeg har fået oplyst, er samtlige de 25rømninger fra Kofoedsminde, som er sket under udgang, sket i forbin-delse med kortere udgange på under 3 timer. Og som jeg har forståetdet, er det Region Sjællands vurdering, at etableringen af et indhegnetareal på Kofoedsminde vil mindske behovet for netop disse kortere ud-gange.
Jeg har også hæftet mig ved, at det nu er udgangspunktet, at udgang fraKofoedsminde sker med to ledsagere.
4

4.

Jeg vil slutte af med at sige, at Justitsministeriet løbende vurderer,om der er anledning til at ændre på reglerne om udgang.
Men som sagt er det altså på nuværende tidspunkt vurderingen, at derikke er behov for at afskære udgang i en fast periode efter anbringelse.
5