Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1383939_0001.png
Oversigt over forskelle i regulering af henholdsvis offentlige og private/selvejende leverandører
inden for Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds område
Leverandør
Regulering
Dagtilbudsloven
Dokumentationskrav
Kommunale daginstitutioner og kommunal dagpleje skal som
led i udarbejdelsen og evalueringen af de pædagogiske
læreplaner dokumentere tegn på læring hos børnene.
Selvejende
og
udliciterede
daginstitutioner,
privatinstitutioner, puljeordninger samt privat dagpleje skal
som led i udarbejdelsen og evalueringen af de pædagogiske
læreplaner dokumentere tegn på læring hos børnene.
Private pasningsordninger skal ikke udarbejde og evaluere
pædagogiske læreplaner og er derfor ikke omfattet af kravet.
Tilsyn
Kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med indholdet i
tilbuddene efter dagtilbudsloven. Tilsynet skal dels sikre, at
tilbuddene praktiseres i overensstemmelse med lovgivningen
herunder lever op til lovens formål
dels lever op til
kommunalbestyrelsens fastsatte mål og rammer.
Tilsynet med selvejende og udliciterede institutioner samt
puljeordninger skal bl.a. baseres på driftsaftalen. Udøvelsen
af tilsynet må derfor afvejes i forhold til den enkelte aftale.
Såfremt alle forhold, der skal føres tilsyn med, ikke
udtrykkeligt fremgår af driftsaftalen, omfatter tilsynet som
minimum de forhold, som de kommunale og private
daginstitutioner i den pågældende kommune er undergivet,
samt tilsyn med, at driftsaftalens bestemmelser overholdes.
Kommunen
skal
gennem
et
tilsyn
sikre,
at
privatinstitutionerne i kommunen lever op til de centrale og
kommunale kriterier, privatinstitutionerne er godkendt efter.
Kommunalbestyrelsen ved godkendelsen skal sikre sig, at
privatinstitutionens formål er lovligt, herunder at de
kommunale midler alene anvendes til lovlige formål.
Tilsynet omfatter ikke privatinstitutionens økonomi og
rentabilitet.
Kommunen skal føre løbende tilsyn med private
pasningsordninger, hvor forældrene modtager tilskud til brug
for ordningen. Tilsynet udøves bl.a. på baggrund af den
konkrete pasningsaftale, som kommunen har godkendt. Ift.
de sikkerhedsmæssige og hygiejniske hensyn kan der
lægges de samme retningslinjer til grund for tilsynet, som er
gældende for den kommunale dagpleje. De private
pasningsordninger er omfattet af lovens generelle
Offentlige
Private/selvejende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0002.png
formålsbestemmelse og skal derfor blandt andet leve op til
at skabe trivsel, udvikling og læring for barnet. Dette
indebærer, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at
tilbuddene bidrager til børns trivsel, udvikling og læring.
Forældrebetaling/kommunalt
tilskud
I kommunale dagtilbud må forældrenes egenbetaling udgøre
højst 25 pct. og kommunalbestyrelsens tilskud mindst 75 pct.
af
de
budgetterede
bruttodriftsudgifter
bortset
fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.
Forældrebetalingen i kommunale dagtilbud kan yderligere
nedsættes gennem et eventuelt økonomisk fripladstilskud,
søskendetilskud, behandlingsmæssigt fripladstilskud samt
socialpædagogisk fripladstilskud.
For kommunale daginstitutioner beregnes tilskud og
egenbetaling
grundlag
af
de
budgetterede
bruttodriftsudgifter for den enkelte daginstitution eller på
grundlag
af
de
gennemsnitlige
budgetterede
bruttodriftsudgifter for daginstitutioner af samme type i
kommunen.
I den kommunal dagpleje beregnes kommunalbestyrelsens
tilskud og forældrenes egenbetaling på grundlag af de
gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter for den
kommunale dagpleje.
Selvejende daginstitutioner er ligesom kommunale
daginstitutioner omfattet af de almindelige regler for
beregning af tilskud og forældrebetaling pr. barn (jf. kolonne
til venstre) og får omkostningerne til driften dækket i henhold
til den indgåede driftsaftale.
Derudover har institutionerne ret til at modtage et
administrationstilskud, hvis de selv ønsker at forestå
administrationen. Administrationstilskuddet fastsættes som
hovedregel på baggrund af kommunens udgifter til
administration
i
de
selvejende
og
udliciterede
daginstitutioner i kommunen. Findes der ikke selvejende
eller udliciterede institutioner, hvor kommunen yder tilskud til
administrationen, fastsættes administrationstilskuddet på
baggrund af en tilbagefaldsregel. Endelig kan det også
aftales, at de bygningsrelaterede udgifter afholdes af
kommunen.
Udliciterede daginstitutioner er ligesom kommunale og
selvejende daginstitutioner omfattet af de almindelige regler
for beregning af tilskud og forældrebetaling pr. barn og får
omkostningerne til driften dækket i henhold til den indgåede
aftale. Derudover kan det aftales, at kommunen afholder
den udliciterede institutions udgifter til bygninger og
administration.
Kommunens tilskud til en privatinstitution består, af et drifts-,
administrations- og bygningstilskud. Driftstilskuddet svarer
til
kommunens
gennemsnitlige
budgetterede
nettodriftsudgifter, eksklusive udgifter til støttepædagog, pr.
barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen. Niveauet for
bygnings- og administrationstilskuddet fastsættes på
baggrund af kommunalbestyrelsens ejendomsrelaterede
udgifter samt udgifter til administration i de selvejende og
udliciterede daginstitutioner i kommunen. Hvis der ikke i
kommunen findes selvejende eller udliciterede institutioner,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0003.png
hvortil kommunen har udgifter til bygninger eller
administration,
fastsættes
administrations–
og
bygningstilskuddet på baggrund af en tilbagefaldsregel.
Det er udgangspunktet for tilskuddene til privatinstitutioner,
at disse fastsættes ud fra den enkelte kommunes
udgiftsniveau.
Dermed
opretholdes
kommunernes
muligheder for at styre og fastsætte udgifts- og
serviceniveauet i den enkelte kommune.
Kommunen afholder fuldt ud eventuelle udgifter til
støttepædagog.
Privatinstitutioner
fastsætter
selv
forældrebetalingens størrelse.
Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal til privat
dagpleje give et tilskud pr. barn. Niveauet herfor fastsættes
af kommunalbestyrelsen. Forældrenes egenbetaling kan
højst udgøre 25 pct. af den private dagplejes budgetterede
bruttodriftsudgifter som aftalt med kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsens tilskud pr. barn og forældrenes
beregnes egenbetaling på grundlag af de budgetterede
bruttodriftsudgifter for den enkelte private dagpleje.
Der sondres mellem to typer af puljeordninger:
1. Puljeordninger i tilknytning til virksomheder beliggende i
andre kommuner, som kommunalbestyrelsen har indgået
aftale med i perioden fra den 27. juni 1992 til den 31.
december 1993.
2. Alle øvrige puljeordninger, som kommunalbestyrelsen har
indgået aftale med før 1. august 2007.
Gruppe 1
Kommunalbestyrelsen skal yde et fast tilskud pr. barn, der er
optaget i ordningen, som svarer til halvdelen af ordningens
driftsudgifter pr. plads. Dog må tilskuddet højst svare til
halvdelen af de gennemsnitlige driftsudgifter til dagtilbud for
den
pågældende
aldersgruppe
i
kommunen.
Kommunalbestyrelsen kan efter aftale med puljeordningen
yde et højere tilskud.
Gruppe 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0004.png
For den anden gruppe af puljeordninger, det vil sige alle
øvrige puljeordninger gælder, at kommunalbestyrelsen skal
give et tilskud pr. barn i ordningen i henhold til den aftale,
der er indgået med puljeordningen.
Forældrenes egenbetaling for en plads til deres barn i en
puljeordning, kan for børn mellem 0 år og op til skolestart
ikke overstige mere end 25 pct. af udgifterne ved driften af
den enkelte puljeordning.
Forældrebetalingen
i
selvejende
og
udliciterede
daginstitutioner, privatinstitutioner, privat dagpleje og
puljeordninger kan yderligere nedsættes gennem et
eventuelt økonomisk fripladstilskud, søskendetilskud,
behandlingsmæssigt fripladstilskud samt socialpædagogisk
fripladstilskud.
Private pasningsordninger drives som udgangspunktet uden
offentlige midler. Forældre kan søge om tilskud på min. 75
pct. af de billigste budgetterede nettodriftsudgifter i
alderssvarende tilbud i kommunen. Dog højst 75 pct. af
forældrenes dokumenterede udgifter til pasningen.
Forældrebetalingen aftales mellem forældrene og den
private passer.
Private pasningsordninger er ikke omfattet af reglerne om
fripladstilskud,
da
der
ikke
stilles
de
samme
indholdsmæssige krav som til dagtilbuddene. Dog gælder
reglerne om søskendetilskud.
Optagelse
Det er kommunalbestyrelsen, som anviser pladser
kommunale daginstitutioner og den kommunale dagpleje.
i
Det er kommunalbestyrelsen, der som udgangspunkt
anviser pladser i selvejende og udliciterede daginstitutioner,
privat dagpleje og puljeordninger med mindre andet aftales.
I de tilfælde, hvor optagelseskompetencen er uddelegeret
påligger det den enkelte daginstitution eller dagpleje at
fastsætte og offentliggøre retningslinjer for optagelse.
Fastsættelsen af retningslinjerne og anvisningen af børn i
disse tilbud skal ske i tæt samarbejde med kommunen, så
det sikres, at pasningsgarantien overholdes, og at alle
forældre behandles lige.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde alle forældre med børn i
aldersgruppen over 26 uger og indtil barnets skolestart
pasningsgaranti i et alderssvarende tilbud under den
kommunale
forsyning
senest
tre
måneder
efter
ansøgningstidspunktet. Forældre kan desuden ønske en plads
i umiddelbar forlængelse af barslen. I disse tilfælde har
kommunalbestyrelsen fra det tidspunkt, hvor et barn er 26
uger, yderligere en frist på 4 uger til at tilbyde barnet en plads i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0005.png
dagtilbud.
Det er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune, der skal
fastsætte og offentliggøre retningslinjer for optagelse af børn i
dagtilbud. Retningslinjerne skal fastsættes ud fra lokale behov
og skal baseres på, at dagtilbud er for alle børn.
Kommunalbestyrelsen kan derfor ikke fastsætte retningslinjer,
som udelukker grupper af børn fra at få en plads i et dagtilbud.
Dette følger ligeledes af, at retningslinjerne skal være fastsat i
overensstemmelse
med
forvaltningsretlige
principper,
herunder lighedsprincippet. Det påligger desuden kommunen,
at den skal administrere optagelsen af børn efter lovlige
kriterier, og der må derfor ikke ske en diskrimination i forhold til
visse grupper af børn.
Privatinstitutioner træffer selv afgørelse om optagelse i
institutionen, og det påligger dermed den enkelte
privatinstitution at fastsætte og offentliggøre retningslinjer for
optagelse.
Privatinstitutionernes retningslinjer må ikke være i strid med
lighedsprincippet, og der må ikke ske diskrimination af børn
grund
af
fx
etnicitet,
køn
eller
religion.
Privatinstitutionerne kan dermed ikke fastsætte retningslinjer
for optagelse eller udvikle en praksis, hvor visse grupper af
børn udelukkes fra optagelse. Privatinstitutioner er derfor
forpligtet til at optage børn, som ønsker plads i
privatinstitutionen, og som opfylder retningslinjerne for
optagelse, medmindre der ikke er ledige pladser i
institutionen.
De private pasningsordninger træffer selv beslutning om
optagelse af børn, da ordningen er baseret på en indgået
aftale mellem forældrene og den enkelte private
pasningsordning. Der gælder ikke på samme måde som for
dagtilbuddene regler for fastsættelsen af retningslinjer for
optagelse i ordningerne.
Forældreindflydelse
I kommunale daginstitutioner har forældrene ret til at få
oprettet en forældrebestyrelse med et flertal af valgte forældre.
Forældrebestyrelsen er sikret en minimumskompetence, som
omfatter:
-
Principperne for daginstitutionens arbejde
-
Principperne for anvendelsen af en budgetramme
-
Indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelsen
af ledelsen
-
Indstillingsret ved ansættelsen af personale
-
Eventuelt fravalg af et sundt frokostmåltid
I kommunal dagpleje har forældrene ret til at få oprettet en
forældrebestyrelse
for
den
kommunale
dagpleje.
Kommunalbestyrelsen
kan
beslutte
at
tilrettelægge
dagplejestrukturen og forældreindflydelsen, så der enten
etableres én samlet forældrebestyrelse for hele den
kommunale dagpleje, eller flere forældrebestyrelser, der fx
Rammerne
for
forældreindflydelsen
i
selvejende
daginstitutioner er fastsat i dagtilbudsloven, men er
nærmere
tilrettelagt
i
institutionens
vedtægt.
Forældreindflydelsen skal dog som minimum svare til
forældreindflydelsen i kommunale daginstitutioner.
Forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner
tilrettelægges på to forskellige måder:
kan
En enstrenget model: Den enstrengede model betyder, at
der findes én (institutions)bestyrelse med et flertal af valgte
forældre. Institutionsbestyrelsen har arbejdsgiveransvaret og
det økonomiske ansvar, herunder dispositionsret i henhold
til vedtægten for den selvejende institutions formue.
Herudover skal forældrebestyrelsen som minimum have
indflydelse
de
elementer,
som
indgår
i
minimumskompetencen i de kommunale daginstitutioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0006.png
følger distrikter m.v. i kommunen.
Forældrebestyrelsens minimumskompetence i den kommunale
dagpleje omfatter:
-
Principper for arbejdet i den kommunale dagpleje
-
Principper for anvendelsen af en budgetramme
-
Indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelsen
af ledelsen
-
Indstillingsret ved ansættelsen af personale i den
kommunale dagpleje
En tostrenget model: Den tostrengede model anvendes i
de tilfælde, hvor der ikke er et flertal af forældre i
institutionsbestyrelsen. Der findes i disse situationer både en
forældrebestyrelse og en institutionsbestyrelse - med hver
sin kompetence. Forældrebestyrelsen i den tostrengede
model har den samme minimumskompetence som
forældrebestyrelserne i kommunale institutioner.
Retten til at få oprettet en forældrebestyrelse med et flertal
af valgte forældre i udliciterede daginstitutioner følger
reglerne for kommunale og selvejende daginstitutioner
(tostrenget model)
herunder i ft.de fastsatte
minimumskompetencer.
I forbindelse med kommunalbestyrelsens godkendelse af en
privatinstitution skal kommunalbestyrelsen påse, at
forældrene sikres en indflydelse, der svarer til
forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner.
Modsat forældrene i kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner har forældrene ikke ret til at få oprettet en
decideret forældrebestyrelse med et flertal af valgte
forældre. Kommunalbestyrelsen har således ikke indflydelse
sammensætningen
og
tilrettelæggelsen
af
forældreindflydelsen i privatinstitutioner, og leverandøren af
privatinstitutionen kan derfor tilrettelægge indflydelsen selv.
I forbindelse med indgåelse af aftale med en privat dagpleje
skal kommunalbestyrelsen sikre, at forældrene får
indflydelse på dagplejens arbejde med børnene.
Kommunalbestyrelsen kan i denne forbindelse tage
udgangspunkt i den indflydelse, som forældrebestyrelsen
har
i
den
kommunale
dagpleje
herunder
forældrebestyrelsens minimumskompetencer.
Reglerne for forældreindflydelse i puljeordninger svarer til
reglerne for forældreindflydelse i selvejende daginstitutioner
(den tostrengede model).
Private pasningsordninger er ikke omfattet af reglerne om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0007.png
forældreindflydelse.
Serviceloven
Afregning ifm frit valg af
hjemmehjælp
Ved kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af borgerens frie
valg af leverandør af hjemmehjælp efter servicelovens § 91
gælder udbudsdirektivet, tilbudsloven og EUF-traktatens
principper (udbudsreglerne). Efter udbudsreglerne har
kommunalbestyrelsen mulighed for ved et udbud at vælge, at
den kommunale leverandør står uden for udbuddet, hvorefter
der vil kunne være forskel i afregningen af hhv. den
kommunale og de private leverandører.
Hvis den kommunale leverandør ikke har deltaget i udbuddet,
afregnes den kommunale leverandør til en pris, der afspejler
den kommunale leverandørvirksomheds gennemsnitlige,
langsigtede omkostninger ved at producere og levere
tilbuddet.
Kommunalbestyrelsen
har
forsyningsforpligtelsen
personlige pleje, praktisk hjælp og madservice, jf.
servicelovens § 83. Derfor er det væsentligt, at kommunen kan
være leverandør. Herved fastholder kommunalbestyrelsen
også viden og kompetencer til at løse opgaven med at udføre
hjemmehjælp.
Ved kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af borgerens
frie valg af leverandør af hjemmehjælp efter servicelovens §
91 gælder udbudsdirektivet, tilbudsloven og EUF-traktatens
principper (udbudsreglerne). Efter udbudsreglerne har
kommunalbestyrelsen mulighed for ved et udbud at vælge,
at den kommunale leverandør står uden for udbuddet,
hvorefter der vil kunne være forskel i afregningen af hhv.
den kommunale og de private leverandører.
De private leverandører afregnes på baggrund af udbuddet.
Takster for ydelser
Hovedparten af kommunalt drevne tilbud er omfattet af regler
for prisfastsættelse gennem omkostningsbaserede takster.
Taksterne fastsættes med udgangspunkt i det enkelte tilbuds
gennemsnitlige langsigtede omkostninger. I takstberegningen
indgår:
Direkte og indirekte driftsomkostninger, herunder løn,
udvikling og uddannelse, bygnings- og lokaleomkostninger
samt forrentning af kapital m.v.
En andel af kommunens centrale ledelse og administration.
Indtægter fra salg af producerede ydelser.
Brugerbetaling for valgfri ydelser.
Indregning af evt. over- eller underskud fra tidligere år efter
nærmere retningslinjer fra kommunalbestyrelsen.
For private tilbud er der ikke fastsat regler om beregning af
takster, men det er forudsat, at tilbuddene beregner takster
på baggrund af det budget, som er godkendt af socialtilsynet
for så vidt angår de tilbud, der er omfattet af lov om
socialtilsyn.
Taksterne skal oplyses på Tilbudsportalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0008.png
Reglerne for takstberegning på regionale tilbud fremgår af
regionernes budget- og regnskabssystem. Regelsættet svarer
overordnet set til reglerne for kommunale tilbud.
Taksten for det enkelte regionale tilbud fastsættes på
baggrund af de samlede omkostninger, regionen vil have for
typen af tilbud i forhold til rammeaftalen med kommunerne.
Taksterne skal oplyses på Tilbudsportalen.
Rammeaftaler
Regionale tilbud efter serviceloven samt kommunale tilbud
efter loven, som ikke alene benyttes af driftskommunen indgår
i de rammeaftaler på det sociale område og det almene
ældreboligområde, som en gang årligt indgås mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen.
Reglerne om rammeaftaler sætter rammerne for samarbejdet
kommunalbestyrelserne imellem og med regionsrådet med
henblik på at sikre den faglige udvikling, styring og
koordinering af de offentlige tilbud, der ligger inden for den
enkelte region.
Rammeaftalerne er et redskab for kommunalbestyrelserne i
regionerne til på tværs af kommunegrænser at styre faglig
udvikling, kapacitet og økonomi, herunder takstudvikling.
Rammeaftalerne skal således understøtte kommunerne i at
varetage deres myndighedsansvar, idet de som myndighed
har ansvaret for, at der er det nødvendige antal tilbud til at
dække behovene.
Rammeaftalerne
binder
kommunalbestyrelser
og
rammeaftalernes indhold.
Tilsyn
med
kommunale
opgaver efter §§ 83 og 86
aftaleretligt
grundlag
regionsråd
i
forhold
til
Private tilbud indgår ikke i rammeaftalerne, og de private
tilbud og leverandører er derfor heller ikke bundet af
aftalerne. Aftalerne kan dog have en afsmittende effekt for
de private leverandører, da aftalerne i høj grad kommer til at
angive de rammer, som området kommer til at udvikle sig
indenfor. De private leverandører vil derfor kunne bruge
rammeaftalerne til at orientere sig om kommunernes behov
og krav, og har dermed mulighed for at indrette deres tilbud
herefter.
Efter servicelovens § 151 har den stedlige kommune pligt til at
føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83 og 86
løses
i
overensstemmelse
med
de
afgørelser,
kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i
henhold til kommunens vedtagne kvalitetsstandarder. Som led
i tilsynsforpligtelsen skal kommunalbestyrelsen hvert år
foretage mindst ét uanmeldt besøg på plejehjem mv., og i
Der gælder særskilte bestemmelser for tilsyn i forhold til
friplejeboliger i servicelovens § 151 a og § 151 b. Efter
servicelovens § 151 påhviler pligten til at følge op på
enkeltsager og føre tilsyn, jf. servicelovens § 148, stk. 1 og 2
og § 151, stk. 1, for lejere og beboere i friplejeboliger
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor friplejeboligerne
ligger.
Som
led
i
tilsynsforpligtelsen
skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0009.png
andre tilsvarende boligenheder i kommunen.
kommunalbestyrelserne hvert år foretage mindst ét
uanmeldt tilsynsbesøg i friplejeboligerne. Som led i hvert
tilsynsbesøg skal kommunalbestyrelsen sikrer, at den
service, der generelt leveres i friplejeboligbebyggelsen, er i
overensstemmelse
med
friplejeboligleverandørens
certifikation.
Bestemmelserne
om
beliggenhedskommunens
tilsynsopgaver for friplejeboligerne skal dels sikre, at
kommunalbestyrelsen har samme myndighedsansvar for at
føre tilsyn med de kommunale opgaver i friplejeboligerne,
som den har i kommunale boliger dels sikre, at
friplejeboligleverandøren leverer i overensstemmelse med
afgørelsen og certifikationen.
Efter servicelovens § 151 b skal kommunalbestyrelsen
orientere borgeren og den kommune, der har truffet
afgørelse efter denne lov, hvis denne ikke er identisk med
beliggenhedskommunen, hvis kommunalbestyrelsen ved
tilsynsbesøget i friplejeboligerne konstaterer, at borgeren
ikke modtager den hjælp, som denne efter afgørelsen har
krav
på.
Kommunalbestyrelsen
kan
meddele
friplejeboligleverandøren de påbud, som er nødvendige for
at sikre, at hjælpen leveres i overensstemmelse med
afgørelsen.
Kommunalbestyrelsen
skal
meddele
friplejeleverandøren, at undladelse af at levere hjælpen i
overensstemmelse
med
afgørelsen
kan
medføre
indberetning
til
Socialstyrelsen.
Hvis
friplejeboligleverandøren ikke efterkommer påbuddet,
indberetter kommunalbestyrelsen straks forholdet til
Socialstyrelsen.
Lov om socialtilsyn
Organisatoriske forhold
Organisatoriske forhold
Det er en betingelse for godkendelse af private tilbud, der
ikke er organiseret som enkeltmandsvirksomheder, at
tilbuddet har en vedtægt, der opfylder kravene i lov om
socialtilsyn § 13, stk. 2. Socialtilsynet skal sikre sig, at
vedtægterne indeholder de regler og procedurer, som
fremgår af bestemmelsen, men skal ikke derudover
godkende vedtægter eller vedtægtsændringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0010.png
Hvis et privat tilbud er organiseret med en bestyrelse skal
tilbuddets vedtægter indeholde regler om bestyrelsens
sammensætning. Tilbuddets leder og dennes nærtstående
kan således ikke udgøre flertallet i bestyrelsen, og mindst ét
medlem skal være uafhængigt af lederen.
Socialtilsynet skal alene sikre sig, at kravet er opfyldt, men
skal
ikke
derudover
godkende
bestyrelsens
sammensætning.
Der gælder særlige regler for godkendelse af vedtægter for
tilbud organiseret som fonde. Fondens midler må kun
anvendes i overensstemmelse med fondens formål, som det
er formuleret i vedtægterne. Socialtilsynet skal påse, at de
økonomiske
dispositioner
følger
betingelserne
for
godkendelse af fonden.
Økonomi
Kommunale og regionale tilbud skal udarbejde budget for det
enkelte tilbud.
Private koncerner og koncernlignende konstruktioner skal
udarbejde et budget både for de enkelte tilbud og for den
samlede koncern, hvoraf bl.a. pengestrømmene mellem
koncernens enkelte dele skal fremgå. Det er en
forudsætning for godkendelse af budgettet, at afregninger
mellem tilbuddet og andre enheder inden for koncernen sker
på markedsvilkår.
Private tilbud skal aflægge årsregnskab i overensstemmelse
med
reglerne
i
årsregnskabslovens
afsnit
II,
Regnskabsklasse A, medmindre andet følger af særlige
regler. Hvis tilbuddets balancesum, nettoomsætning og
gennemsnitligt antal medarbejdere overstiger grænser
fastsat i § 4 i årsregnskabsloven, skal årsregnskabet
aflægges i overensstemmelse med årsregnskabslovens
afsnit III, Regnskabsklasse B.
Socialtilsynet kan stille yderligere krav til det enkelte tilbuds
regnskabsaflæggelse, hvis det i særlige tilfælde vurderes
nødvendigt for at sikre tilstrækkelig gennemskuelighed i
tilbuddets økonomi.
Revision
Det følger af gældende regler om den kommunale og
regionale revision, at kommunale og regionale tilbud omfattet
Alle private tilbud skal have deres regnskaber revideret af en
godkendt revisor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383939_0011.png
af lov om socialtilsyn, er omfattet af den kommunale eller
regionale revision.