Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. marts 2014
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 13. februar 2014følger hermed minister for børn, ligestilling, integration og sociale for-holds endelige svar på spørgsmål nr. 224 (SOU Alm. del). Spørgsmålet erstillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Özlem Sara Cekic(SF).
Sagsnr. 2014-1533
Spørgsmål 224:”Vil ministeren oplyse, om det er tilladt kommuner at afvise at bevilge en borgerførtidspension med den begrundelse, at hun ikke vil tage antidepressiverellermodtage elektrochok?”
Svar:Det afgørende for, om der kan tilkendes førtidspension, er, om alle mulighederfor at forbedre eller udvikle arbejdsevnen er udtømt. Efter de gældende reglerforudsætter tilkendelse af førtidspension, at personens arbejdsevne er varigtnedsat i et sådant omfang, at den pågældende uanset mulighederne for støtteefter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i et fleksjob,ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.Da førtidspension er en varig forsørgelsesydelse, skal kommunen sikre sig, atalle relevante muligheder for at forbedre eller udvikle arbejdsevnen – herundergennem eksisterende behandlingsmetoder - er afprøvet. Det indebærer, atkommunen kan stille krav om deltagelse i lægeordineret nødvendig behandling- fx med henblik på at undgå, at en lidelse udvikler sig til en kronisk tilstand. Derskal være tale om behandling, der er ordineret i overensstemmelse med gæl-dende retningslinjer i sundhedssystemet.Hvis der kan peges på konkrete behandlingsmuligheder, der realistiske, oguden fare for liv og førlighedkan gennemføres med henblik på at opnå en bed-ring af tilstanden, kan der som udgangspunkt ikke tilkendes førtidspension. Det
skyldes, at kravet til dokumentation for en varig nedsættelse af arbejdsevnen iså fald ikke er opfyldt.De gældende regler indeholder ikke nogen nærmere definition eller afgræns-ning af, hvilke behandlingstyper der kan stilles krav om, at borgeren skal mod-tage, men Ankestyrelsen har truffet enkelte principafgørelser, der kan belysepraksis på området.Som eksempel kan nævnes en principafgørelse fra 2011 (10-11), hvor Ankesty-relsen vurderede, at der ved behandlingen af en førtidspensionssag ikke kunnelægges vægt på en behandlingsmulighed i form af operativt indgreb med hen-blik på vægttab, hvis borgeren ikke ville medvirke til operation. Der blev lagtvægt på, at der var en vis risiko for komplikationer af den ene eller anden art iforbindelse med operativt indgreb ved behandling af overvægt.På sygedagpengeområdet har Ankestyrelsen i to principafgørelser fra marts2012 (67-12 og 68-12) truffet afgørelse om, at der under visse betingelser kanstilles krav om behandling med lykkepiller i forbindelse med forlængelse af ret-ten til sygedagpenge, idet behandling med antidepressiv medicin ikke udgør envæsentlig risiko for liv og førlighed.De sidstnævnte og lignende afgørelser har givet anledning til debat i medierneog en mere generel diskussion af det rimelige i, at de gældende regler kan bru-ges til at påtvinge den enkelte borger en behandling - måske endda en kontro-versiel behandling - som den pågældende ikke ønsker.Spørgsmålet blev også drøftet i forbindelse med aftalen af 18. december 2013om en reform af sygedagpengesystemet.Resultatet blev, at det indgår som etelement i aftalen, at borgerne i en toårig forsøgsperiode får mulighed for at afslålægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser.I forsøgsperioden sikres borgeren en ret til at få en second opinion fra kliniskfunktion i regionen i de tilfælde, hvor manglende deltagelse i lægebehandlingfører til, at kommunen overvejer at stoppe sygedagpengene eller beslutter ikkeat tilkende fleksjob eller førtidspension. Hvis borgeren heller ikke ønsker atmodtage en eventuel anden tilbudt behandling, får det ikke konsekvenser forydelsen. Forsøget skal efterfølgende evalueres med henblik på en vurdering af,om ordningen skal permanentgøres.Med den beskrevne forsøgsordning sikres det, at ingen borgere længere kantvinges til at deltage i behandling, som de ikke ønsker.Samtidig vil forsøgetsikre, at der gøres en ekstra indsats for at finde en anden behandlingsmulighed,når borgeren ikke ønsker at deltage i den tilbudtebehandling. Begge dele menerjeg, er meget positivt.
2
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at lovforslaget, der udmønter sygedagpengeafta-len og nærmere beskriver den toårige forsøgsordning,er under udarbejdelse ognetop har været sendt i ekstern høring.Lovforslaget forventes fremsat af beskæftigelsesministeren den 7. maj 2014.
Manu Sareen/ Bent Nielsen
3