Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1348830_0001.png
1348830_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:20. marts 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: Hhj

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af13. februar

2014følger hermed detendelige svar fra ministeren for børn, ligestilling,

integration og sociale forholdpå spørgsmål nr. 221(SOU alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).

Sagsnr.2014 - 1362

Spørgsmål nr. 221:

”Er ministeren enig i, at servicelovens § 129 kan tolkes således, at friplejebo-ligen kan anvendes som botilbud, og vil ministeren redegøre for, om derellers kan gives dispensation for et botilbud?”

Svar:

Servicelovens § 129, stk. 1, giver mulighed for at træffe afgørelse om atflytte en borger, som ikke er i stand til at give informeret samtykke, eller sommodsætter sig flytning, til et bestemt botilbud. Det er Statsforvaltningen, derefter indstilling fra kommunalbestyrelsen, træffer afgørelsen om flytning, jf.servicelovens § 131.Der er en række betingelser, som alle skal være opfyldt, for at en flytningefter § 129 kan finde sted:1) Det er absolut påkrævet for, at den pågældende kan få den nødven-dige hjælp, og2) hjælpen ikke kan gennemføres i personens hidtidige bolig, og3) den pågældende ikke kan overskue konsekvenserne af sine hand-linger, og4) den pågældende udsætter sig selv for at lide væsentlig personska-de, og5) det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning.Efter servicelovens § 129, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelseom optagelse i et bestemt botilbud for personer med betydelig og varigt ned-sat psykisk funktionsevne, der ikke modsætter sig en flytning, men som
2
mangler evnen til at give informeret samtykke hertil. Kommunalbestyrelsensindstilling skal tiltrædes af den værge, Statsforvaltningen har beskikket.Ved flytning efter servicelovens § 129, stk. 2, skal funktionsnedsættelsenvære en konsekvens af en erhvervet mental svækkelse, der er fremadskri-dende. Der vil typisk være tale om personer med demens, eller tilsvarendelidelser. Desuden skal også bestemmelsens betingelser om, at 1) flytningenskal være påkrævet, for at borgeren kan få den nødvendige hjælp, og 2) deti det konkretet tilfælde vurderes omsorgsmæssigt at være mest hensigts-mæssigt for den pågældende, være opfyldt.Endvidere gælder for flytninger efter både § 129, stk. 1 og stk. 2, at der skalvære tale om et særligt botilbud, som efter kommunalbestyrelsens vurderingvil kunne opfylde borgerens behov. Dette kan kun være indenfor en af de i §129, stk. 1, nævnte boligtyper. Friplejeboliger er ikke omfattet af de boligty-per, der er mulighed for at træffe afgørelse om at flytte en borger til i medføraf servicelovens § 129.Lov om friplejeboliger er blevet evalueret, og evalueringen peger på en ræk-ke udfordringer forbundet med ordningen, som det p.t. overvejes, hvorledesbedst håndteres. I den forbindelse overvejer Ministeriet for Børn, Ligestilling,Integration og Sociale Forhold også, hvilke muligheder der er for at ladefriplejeboliger omfatte af servicelovens § 129.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af SOU (Alm. del) spørgsmål 222 og223.
Manu Sareen
/ Eva Pedersen