Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1341559_0001.png
1341559_0002.png
1341559_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:3. marts 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: jvi

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af4. februar

2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-

ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr.196(SOU alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V)

Sagsnr.2014 - 1217

Spørgsmål nr. 196:

”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt Udbetaling Danmark overholder godforvaltningsskik i forbindelse med deres sagsbehandling, herunder især medhensyn til svar på henvendelser fra borgerne om deres sag, og vil ministereni samme anledning oplyse Udbetaling Danmarks gennemsnitlige svartid påskriftlige henvendelser fra borgere vedrørende deres sag?”

Svar:

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikker-hedsloven) indeholder en række regler for, hvordan sociale myndigheder,herunder Udbetaling Danmark, skal behandle sager efter den sociale- ogbeskæftigelsesmæssige lovgivning. Loven supplerer reglerne i forvaltnings-loven.Det følger blandt andet af retssikkerhedsloven, at Udbetaling Danmark skalbehandle spørgsmål om hjælp så hurtigst som muligt med henblik på atafgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Herudover skal UdbetalingDanmark fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå, inden der skal væretruffet en afgørelse. Udbetaling Danmarks skal ikke efter forvaltningslovenog retssikkerhedsloven fastsætte frister mv. for andre typer af henvendelserend ansøgninger. Det følger dog af god sagsbehandlingsskik, at sager skalbehandles inden for en rimelig tid. Parterne skal i den forbindelse have un-derretning, hvis sagen trækker ud.Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har anmodetUdbetaling Danmark om et bidrag til brug for besvarelsen af spørgsmåletvedr. gennemsnitlige svartider på skriftlige henvendelser. Udbetaling Dan-
2
mark har oplyst følgende, der omfatter svartider både for så vidt angår sags-behandlingstider vedr. ansøgninger samt svar på øvrige typer af henvendel-ser:”Udbetaling Danmark har stor fokus på besvarelse af borgernes henvendel-ser – såvel mundligt som skriftligt.Sagsbehandlingstiden afhænger af forskellige omstændigheder, først ogfremmest sagens karakter.Udbetaling Danmark registrerer og opgør løbende sagsbehandlingstider forbehandling af borgernes henvendelser. For 2013 var den gennemsnitligeekspeditionstid for behandling af borgernes henvendelser på 10,1 arbejds-dage. Dette gennemsnit dækker over en spredning fra 5,0 – 13,9 dagesekspeditionstid alt efter ydelsesområde, særlige peak-perioder m.v. Vi kansamtidig oplyse, ati 2013 blev de telefoniske henvendelser gennemsnitligtbesvaret indenfor 3 minutter i 82 pct. af henvendelserne.Enhver henvendelse behandles således hurtigst muligt og henligger ikkeubehandlet i lang tid.”For så vidt angår vurderingen af, hvorvidt Udbetaling Danmark overholdergod forvaltningskik kan jeg oplyse, at grundlaget for min vurdering skal ske ioverensstemmelse med reglerne om tilsyn efter lov om Udbetaling Danmark.Det fremgår af loven, at ministeren for børn, ligestilling, integration og socia-le forhold fører til syn med, at bestyrelsen for Udbetaling Danmark udfører sithverv i overensstemmelse med lovgivningen. Ministeren skal således ikkekontrollere selve driften og sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark. Detoverordnede ansvar for sagsbehandlingen og serviceniveauet påhviler alenebestyrelsen for Udbetaling Danmark.Tilsynet har blandt andet fokus på, om bestyrelsen følger udviklingen i kvali-teten af sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark. Tilsynet baseresi henholdforarbejderne til lov om Udbetaling Danmark hovedsagt på en gennemgangaf årsrapporten (årsregnskab og ledelsesberetning) fra Udbetaling Danmark,herunder revisionsprotokoller afgivet af ekstern revisor. Den eksterne revisi-on efterprøver i årets løb blandt andet om den administrative praksis, herun-der om forretningsgange, interne kontrolprocedurer samt procedurer forsagsbehandling er hensigtsmæssige og fungerer på betryggende vis.Herudover bygger tilsynet på en årlig beretning til tilsynet fra bestyrelsensamt en redegørelse fra Ankestyrelsen om sagsbehandlingen i UdbetalingDanmark på grundlag af de sager, som borgerne har påklaget. Ankestyrel-sens redegørelse skal indeholde statistik over de ankede sager, og årsager-ne til, at Ankestyrelsen ikke stadfæster afgørelserne.
3
Tilsynet har i 2013 gennemgået årsrapporten for 2012, redegørelsen fraAnkestyrelsen mv. og har konstateret, at revisionserklæringen fra den eks-terne og interne revision er givet uden forbehold. Dermed har tilsynet lagt tilgrund, at Udbetaling Danmark generelt overholder sagsbehandlingsregler,herunder reglerne for god forvaltningsskik og fastsættelse af frister i ansøg-ningssager.Tilsynet har ikke efterfølgende modtaget oplysninger, der tyder på, at besty-relsen for Udbetaling Danmark ikke sørger for, at Udbetaling Danmark gene-relt overholder gældende sagsbehandlingsregler, herunder god forvaltnings-skik.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen