Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:3. marts 2014
Ansvarlig: LOFA
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af30. januar
2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-
ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr.193(SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Sagsnr. 2014 - 1040
Spørgsmål nr. 193:
”Vil ministeren venligst oplyse hvilke regler og kriterier, der ligger til grund fortræning af service- og førerhunde, hvor mange firmaer, der opfylder kriteri-erne oghar bemyndigelse til at træne service- og førerhunde, og hvordan ogud fra hvilkeregler disse firmaer ydes tilskud fra det offentlige?”
Svar:
Serviceloven indeholder ikkebestemmelser, der særligt regulerer området forservice- og førerhunde,og opstiller således heller ikke krav til leverandører afservice- og førerhunde eller til træningen af disse.En service- eller førerhund kan bevilges som et hjælpemiddel efter service-lovens § 112.Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelsetilbyde rådgivningom valg af hjælpemidler samt instruktion i brugen heraf efter servicelovens §10, stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal ved bevillingen sikre sig, at service-eller førerhunden er egnet som sådan for borgeren.Borgeren kan frit vælge, hvilken leverandør, der skal levere hjælpemidlet.Ministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger, der giver et samlet overblikover antallet af private leverandører på markedet.For så vidt angår førerhunde, er Dansk Blindesamfunds førerhundeordnin-gen central leverandør på området, der administrerer træningen og fordelin-gen af førerhunde,på vegne af kommunerne. Dansk Blindesamfund indgikalleredei 1975 aftale med KL om at administrere førerhundeordningen på
2
vegne af kommunerne. Der er dog ikke tale om en eksklusivaftale, og siden2011 erBrugernes Førerhundeordning kommet til som leverandør af fører-hunde. KL har således også et link til Brugernes Førerhundeordning på de-res hjemmeside.Ansøgning om en førerhund vil typisk gå via førerhundeordningen, der ind-ledningsvist vurderer borgerens mobilitet, synsstatus, boligforhold m.v., ogherefter, på vegne af borgeren, søger borgerens bopælskommune om fører-hund.Når bevillingen fra kommunen foreligger, finder førerhundeordningen enegnet førerhund til borgeren blandt bestanden af uddannede og godkendteførerhunde. Førerhunden udplaceres herefter hos borgeren, og der gennem-føres et undervisningsforløb, der skal samtræne og knytte kontakten mellemførerhunden og borgeren. Efter ca. 3 måneder underskriver borgeren enejendomsforbeholdserklæring til kommunen, som på dette tidspunkt betalerudgiften til udplacering af hunden som et engangsbeløb.Bekendtgørelsen om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoderefter serviceloven giver mulighed for at opkræve et årligt beløb til dækning afløbende nødvendige udgifter til førerhunde, jf. § 4, stk. 6.Det årlige beløb til løbende udgifter faktureres til borgerens bopælskommu-ne og afregnes til førerhundeordningen hvert år for alle borgere, der brugerførerhund. Beløbet dækker blandt andet udgifter til et årligt sundhedsefter-syn hos dyrlæge, rådgivning og administration af hundeførerordningen.For så vidt angår servicehunde,er der ingen formaliserede aftaler mellemleverandører af servicehunde og kommunerne. Foreningen Servicehunde tilHandicappede (STH) og Servicehundefondenkan nævnes som eksemplerpå leverandører af specialtrænede servicehunde.Mens Foreningen Servicehunde til Handicappede (STH) alene uddanner ogudplacerer servicehunde til fysisk handicappede, uddanner og udplacererServicehundefondentillige servicehunde til borgere med psykiske lidelser.Det skal bemærkes, at den ovenfor nævnte mulighed, for at opkræve etårligtbeløb til dækning af løbende nødvendige udgifter, ikke omfatterudgifter tilservicehunde.
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen