Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1338764_0001.png
1338764_0002.png
Folketingets Socialudvalg
Sagsnr.2014-13217Doknr.201426Dato25-02-2014
FolketingetsSocialudvalg har d.28. januar 2014 (omstillet den 3. februar 2014) stilletfølgende spørgsmål nr. 190(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).Spørgsmålnr. 190:”Finder ministeren, at dagbøder er et godt instrument til at få kommuner til at rette oppå kritisable forhold, og at statsforvaltningens tilsyn er det rigtige, når statsforvaltnin-gen selv afgør, hvilke sager den vil handle på?”Svar:Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at kommunerne selvfølgelig skal overholdelovgivningen.Hvis man oplever, at det ikke sker, kan man indbringe sagen for den relevante klage-instans, f.eks. Ankestyrelsen. Hvis der ikke er en særlig klage- eller tilsynsmyndighed,der kan behandle sagen, kan man – uanset at man ikke selv er part i sagen – rettehenvendelse til Statsforvaltningen, som fører tilsyn med kommunernes overholdelse aflovgivningen.Statsforvaltningen beslutter selv på baggrund af de foreliggende oplysninger, om derer tilstrækkeligt grundlag for at rejse en tilsynssag, jf. lov om kommunernes styrelse §48 a. Statsforvaltningens tilsynssager rejses afegen drift.En henvendelse fra en bor-ger, herunder en part i en kommunal sag, er således hverken en nødvendig eller til-strækkelig forudsætning for, at Statsforvaltningen kan rejse en sag.Det afgørende for, om Statsforvaltningen har pligt til at undersøge en sag nærmere,er, om der foreligger oplysninger, som giver grund til at antage, at der en vis sandsyn-lighed for en ulovlighed, som ikke er bagatelagtig, og som har betydning for retstil-standen i dag.Reglen om, at Statsforvaltningen selv beslutter, om der er grundlag for at rejse entilsynssag, indebærer, at Statsforvaltningen har mulighed for at afvise at realitetsbe-handle henvendelser, der ikke er tilstrækkeligt underbyggede, og som derfor i unødigtomfang kan lægge beslag på Statsforvaltningens ressourcer.Jeg har ingen planer om at ændre på denne regel.Hvis Statsforvaltningen finder, at der ikke er grundlag for at rejse en tilsynssag, kanspørgsmålet forelægges for Økonomi- og Indenrigsministeriet. Ministeriet kan tagesagen op til behandling, hvis det skønnes, at sagen er af principiel eller generel be-tydning eller har alvorlig karakter.
Jeg kan generelt oplyse, at Statsforvaltningen som kommunal tilsynsmyndighed harflere reaktionsmuligheder, hvis der konstateres en overtrædelse af lovgivningen. Ioverensstemmelse med det almindelige proportionalitetsprincip må Statsforvaltningenikke anvende mere vidtgående reaktioner, end hvad der er nødvendigt i den konkretesag.Som oftest afsluttes Statsforvaltningens sagsbehandling med, at der afgives en (vejle-dende) udtalelse til kommunen. Dette gælder i øvrigt også de sager, som Økonomi-og Indenrigsministeriet behandler som øverste tilsynsmyndighed.Kun hvor det er nødvendigt for at få kommunen til at overholde lovgivningen, kanStatsforvaltningen træffe afgørelse om tvangsbøder over for de ansvarlige kommunal-bestyrelsesmedlemmer. Tvangsbøder er således et middel til at få kommunen til atefterleve lovgivningen, men ikke en straf for en eventuel konstateret overtrædelse aflovgivningen. Hvis kommunen i forbindelse med statsforvaltningens behandling afsagen korrigerer sin afgørelse eller praksis, er anvendelse af sanktioner ikke påkræ-vet.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2