Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1291842_0001.png
1291842_0002.png
SocialudvalgetChristiansborg
Kvalitets- og TilsynsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.ktst.dkCVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 19 (Alm. del):I brev af 10. oktober 2013 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 19:”Af regeringens handicappolitiske handlingsplan fra oktober 2013, frem-går det, at ministeren vil lave en ordblindetest. Ministeren bedes redegørefor indholdet af testen og for hvilke hjælpeforanstaltninger, der efterføl-gende vil blive sat i værk såfremt der konstateres ordblindhed, herunderom der eksempelvis medfølger en it-rygsæk eller andre former for hjæl-pemidler?”Svar:Formålet med udviklingen af en ordblindetest at stille et redskab til rå-dighed for kommuner og skoler, hvormed der på landsplan kan gennem-føres testning på et standardiseret og ensartet grundlag. Ordblindetestenskal kunne anvendes fra 3. klasse, gennem ungdomsuddannelserne og påde videregående uddannelser, så der gives mulighed for bedre overgangemellem uddannelsesniveauer for elever med læsevanskeligheder via færretest.Udviklingen af ordblindetesten er pt. i gang, og testen forventes klar tilbrug i 2015. Den igangværende udviklingsproces indeholder afprøvningaf, hvilke opgaver og delopgaver der fungerer bedst til afdækning af ord-blindhed, statistiske test af opgavernes gyldighed og et arbejde med nor-mering af testen i forhold til de forskellige målgrupper. De udvikledeopgaver vil blive afprøvet blandt elever på mange klasse- og uddannel-sestrin for at sikre, at testen er følsom for, at elever/studerende vil værepå forskellige stadier i deres læseudvikling og modtage læseundervisningpå forskellige måder.I tilknytning til testen vil der blive udarbejdet en vejledning, som vil giveoplysninger om testens tilrettelæggelse og give forslag til planlægning af
21-10-2013
2den pædagogiske indsats med udgangspunkt i den viden, som testen gi-ver om elevens/den studerendes læsefærdighed.I forhold til folkeskoleområdet er det kommunernes ansvar at give alleelever et fyldestgørende undervisningstilbud i overensstemmelse medfolkeskolens formål. Det er skolelederens ansvar at have et beredskab,som gør det muligt at vurdere en elevs undervisningsmæssige behov. Deter derfor relevant at kende elevens individuelle forudsætninger, kompe-tencer og behov for at kunne planlægge en god vidensbaseret undervis-ning. I den forbindelse er det relevant at vide, om vanskeligheder medlæsning skyldes ordblindhed. Ordblindetesten er således et redskab, derskal bidrage til at give et fokus i tilrettelæggelse og et indhold i det inklu-derende læringsmiljø, så eleven oplever at få et fyldestgørende undervis-ningstilbud.Beslutningen om, hvilke hjælpeforanstaltninger der vil blive sat i værk –den konkrete organisering og tilrettelæggelse af undervisningen – er sko-lelederens inden for de rammer og principper, der er fastsat af kommu-nalbestyrelsen. Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidlerkan gives i henhold til folkeskoleloven. De nødvendige undervisnings-midler, herunder tekniske hjælpemidler som f.eks. it-rygsække, skal stillesvederlagsfrit til rådighed for eleverne, så de kan benytte dem i og udenfor skoletiden. Skolen skal i den forbindelse sikre, at den enkelte elev ifornødent omfang instrueres i brugen af hjælpemidlet.For så vidt angår ungdomsuddannelserne og de videregående uddannel-ser vil ordblindetesten blive anvendt til at vurdere støtteberettigelse i denspecialpædagogiske støtteordning. Ved vurderingen af støtteberettigelsentages der stilling til, hvilken støtteform, der bedst kompenserer den stu-derende på uddannelsen, herunder behovet for it-hjælpemidler, studie-støttetimer eller andre former for støtte, der er relevante for ordblinde.
Med venlig hilsen
Christine Antorini