Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1337640_0001.png
1337640_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:21. februar 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Sagsnr.2014 - 901

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af28. januar

2014følger hermed minister for børn, ligestilling, integration og sociale

forholds endelige svarpå spørgsmål nr. 188(SOU alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)

Spørgsmål nr. 188:

”Ministeren oplyser i sit svar på spørgsmål 113, at Task Forcen ikke er detrette instrument at anvende, når en kommune har alvorlige problemer ogikke selv er indstillet på at rette op på det. Mener ministeren, at der er andreinstrumenter i disse tilfælde end det kommunale tilsyn og i givet fald hvilke?”

Svar:

Det er meget vigtigt, at den kommunale sagsbehandling i sager om særligstøtte til børn og unge, herunder i forbindelse medanbringelser uden forhjemmet, er i overensstemmelse med lovgivningen, og at udsatte børn ogunge får den støtte, som deres behov tilsiger.I forhold til behandlingen af de enkelte sager så har vi indrettet et klagesy-stem og givet mulighed for domstolsprøvelse af tvangsmæssige afgørelser,som sikrer familiernes retssikkerhed, og som understøtter, at barnet ellerden unge får den hjælp, de har behov for, selvom en kommune skulle havebegået fejl i behandlingen af en sag. Jeg kan henvise til min samtidige be-svarelse af spørgsmål nr. 187 (SOU alm. del).Er der tilfælde, hvor en kommune ikke efterlever en afgørelse fra Ankestyrel-sen, vil Statsforvaltningen, som varetager det kommunale tilsyn, kunne gribeind.Statsforvaltningen vil således, når dette er påkrævet, kunne pålægge enkommune at efterleve en konkret bindende afgørelse fra Ankestyrelsen.Statsforvaltningen har herunder efter omstændighederne mulighed for at
2
træffe afgørelse om tvangsbøder til de medlemmer af kommunalbestyrelsen,der er ansvarlige for, at kommunen undlader at udføre en foranstaltning,som den efter lovgivningen har pligt til at udføre.I forhold til kommunernes generelle praksis kan jeg oplyse om, at Ankesty-relsen løbende foretager praksisundersøgelser, hvor udvalgte sager frakommunerne gennemgås. I praksisundersøgelserne vurderer Ankestyrelsen,om de udvalgte afgørelser fra kommunerne er i overensstemmelse medlovgivningen.Ankestyrelsens praksisundersøgelser er således et godt og vigtigt redskab tilat belyse kommunernes praksis. Det giver kommunerne et dokumenteretgrundlag for fremadrettet at udvikle og forbedre kvaliteten af deres sagsbe-handling. Kommunalbestyrelsen i de kommuner, der har deltaget i undersø-gelsen, har pligt til at behandle undersøgelsens resultater på et møde. Detteer medvirkende til at skabe kommunalpolitisk fokus på omfanget af eventuel-le problemer, som kommunen måtte have med sagsbehandlingen.Det er mit indtryk, at kommunerne har stort fokus på at sikre udsatte børn ogunge og deres familier den rette støtte. Men vi må også erkende, at det er etlangt sejt træk at ændre en praksis, og det er også baggrunden for, at Folke-tingets partier har taget en lang række initiativer med henblik på at under-støtte en styrkelse af kommunernes sagsbehandling på børneområdet. Detgælder for eksempel etablering af en permanent Task Force, ved at afsættebetydelige midler til efteruddannelse af sagsbehandlere og ved udbredelsenaf det digitale sagsbehandlingssystem DUBU. Jeg kan henvise til den samti-dige besvarelse af spørgsmål nr. 187 (SOU alm. del).
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen