Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1337659_0001.png
1337659_0002.png
1337659_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:21. februar 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af28. januar

2014følger hermed minister for børn, ligestilling, integration og sociale

forholds endelige svarpå spørgsmål nr. 187(SOU alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)

Sagsnr.2014 - 868

Spørgsmål nr. 187:

”Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag ministeren vil tage, når der bliverbegåetlovbrud på børneområdet bl.a. i anbringelsessager m.m., jf. tidligereeksemplerfra Esbjerg, Rebild mfl., herunder hvordan ministeren vil sikre, atretssikkerhedslovenbliver overholdt, og hvilke initiativer ministeren vil tagefor atsikre, at lovgivningen bliver overholdt?”

Svar:

Lovgivningen på børneområdet har blandt andet til formål at sikre, at det erden rigtige støtte, som iværksættes over for udsatte børn og unge og deresfamilier. Det er derfor også afgørende, at kommunerne overholder lovgivnin-gen, herunder også i sager om anbringelse af børn og unge uden for hjem-met.Afgørelser om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke kan kun træf-fes, når der er åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed ellerudvikling lider alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg for eller be-handling af barnet eller den unge.Afgørelser om anbringelse uden samtykke træffes af kommunens børn ogunge-udvalg. Børn og unge-udvalget består af en byretsdommer, to med-lemmer af kommunalbestyrelsen og to pædagogisk-psykologisk sagkyndige,der udpeges af Statsforvaltningen. Både forældremyndighedens indehaverog børn, der er fyldt 12 år, har ret til gratis advokatbistand under behandlin-gen af en sag om anbringelse uden samtykke.
2
Afgørelser, der er truffet af børn og unge-udvalget, og herunder også afgø-relser om anbringelse uden samtykke, kan indbringes for Ankestyrelseninden 4 uger efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.Derudover har Ankestyrelsen mulighed for at tage sager op af egen drift,uden at der er en klageberettiget, der har klaget i sagen. Ankestyrelsen kantage sager op for eksempel på baggrund af henvendelser fra borgere elleromtale i pressen. Hvis Ankestyrelsen vurderer, at kommunen ikke har fore-taget de fornødne sagsbehandlingsskridt eller truffet de fornødne afgørelseri overensstemmelse med barnets bedste, kan Ankestyrelsen pålægge kom-munen at træffe en ny afgørelse og i visse tilfælde selv træffe en afgørelse isagen.Ankestyrelsens afgørelse kan kræves forelagt for byretten. Byrettens domkan ankes til landsretten, jf. retsplejelovens § 475, stk. 1.Jeg mener derfor, at den måde, vi har indrettet sagsgangen i sager om an-bringelser uden samtykke på, sikrer børnene og deres familiers retssikker-hed, også hvis kommunen skulle begå fejl under sagens behandling.Vi ved fra blandt andet Ankestyrelsens praksisundersøgelser, at der forsat erkommuner, som har udfordringer med at overholde reglerne. Det er en alvor-lig problemstilling, der er blevet drøftet i Folketinget Socialudvalg og i sats-puljekredsende senere år og på tværs af skiftende regeringer. Det at vendeen praksis på landsplan er et langt, sejt træk, og det er også baggrunden for,at vi i fællesskab har iværksat en række langsigtede initiativer i Folketinget,blandt andet med Barnets Reform og med Overgrebspakken. Der er et paraf initiativerne, som jeg særligt vil fremhæve.Satspuljekredsen harved satspuljeforhandlingerne for 2012-15 og 2013-16afsat i alt 4,5 mio. kr. årligt fra 2014 til en permanent Task Force på børne-området. Task Forcenunderstøtter kommuner, der har udfordringer medsagsbehandlingen, i at styrke kvaliteten fremadrettet.Ved hjælp af eksempelvis stikprøver fra kommunens sager og interview medmedarbejdere og ledere foretager Task Forcen en analyse og opstiller enrække anbefalinger, der danner grundlag for en udviklingsplan.Task Forcener på den måde et vigtigt læringsredskab for kommuner, der ønsker at skabebedre kvalitet i deres praksis.Satspuljekredsen har endvidere afsat i alt 30 mio. kr. årligt til efteruddannel-se af sagsbehandlere og ledere på børneområdet.Der er således oprettetbåde et kursuskatalog af enkeltstående kurser, en diplomuddannelse og enmasteruddannelse. Satspuljepartierne afsatte ved forhandlingerne om sats-puljen for 2013 midler til en kortlægning af de eksisterende efteruddannel-
3
sesaktiviteter med henblik på en styrkelse af efteruddannelsen. Forligsparti-erne vil blive orienteret om resultaterne af kortlægningen senere på foråret.Endelig har regeringen og KL med aftalen om kommunernes økonomi for2013 indgåetaftale om, at kommunerne senest i 2014 skal have anskaffet it-sagsbehandlingssystemet DUBU eller et tilsvarende it-system. DUBU bliver idag benyttet i over halvdelen af alle kommuner. DUBU understøtter en sy-stematisk sagsbehandling og er baseret på den socialfaglige metode ICS(Integrated Children’s System).ICS understøtter, at sagsbehandleren kom-mer rundt om alle de forhold, der påvirker og har betydning for barnets ellerden unges situation, og anvendes i hele sagsbehandlingsforløbet.Det er vigtige tiltag, vi i fællesskab har sat i værk, og det er min klare over-bevisning, at det er tiltag, som fremadrettet vil betyde en styrkelse af sags-behandlingen i kommunerne.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen