Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1336639_0001.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Socialudvalgethar i brev af 17. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.164 (alm.del), som hermed besvares.
19. februar 2014J.nr. 2014-0020280

Spørgsmål nr.164:

”Vil ministeren oplyse, om det er en korrekt fortolkning, når en borger uretmæssigtfår inddraget sygedagpenge, herefter får ret i anken og dermed udbetalt sygedag-penge, for dernæst at miste retten til kontanthjælp i en periode, jf. henvendelsen fraKlemte Borgere i Aalborg Kommune, SOU alm. del-bilag 97?”

Endeligt svar:

Kontanthjælpen, herunder uddannelseshjælpen udgør det underste økonomiske sik-kerhedsnet for personer, der ikke har andet at leve af. Det betyder, at den enkeltehvis muligt skal sørge for forsørgelsen af sig selv og sin familie. Det er et grund-læggende princip i kontanthjælpssystemet, at alle muligheder for forsørgelse, her-under egne og eventuel ægtefælles/samlevers indtægter og formue skal anvendes,før det offentlig kan træde til med hjælp.Det kan synes urimeligt, at en modtager af hjælp, der vinder en ankesag om en of-fentlig forsørgelsesydelse, fx sygedagpenge, og får efterbetalt ydelsen, får foretagetfradrag i hjælpen i en periode.Som det fremgår af mit svar på spørgsmål nr. S 2124 stillet af Finn Sørensen (EL),har jeg bedt mine embedsmænd om at undersøge problemstillingen, så området kanblive belyst. Det er muligt at indføre en undtagelse, og ministeriets beregninger vi-ser, at det vil koste omkring 5-10 mio. kr. årligt. De penge vil skulle findes som ledi en politisk aftale, hvis ændringen skal gennemføres.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen