Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1380266_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. juni 2014
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
Ansvarlig: HBO
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. januar 2014
følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endelige svar
på spørgsmål nr. 150 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Maja Panduro (S).
Sagsnr. 2014-416
Spørgsmål nr. 150:
”Vil ministeren redegøre for omkostningerne, hvis der maksimalt må være en
sagsbehandlingstid på 10 uger, i samtlige familiesager, herunder sager om
anbringelse, samvær, skilsmisse og børnebidrag, for henholdsvis kommuner
og statsforvaltning?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet, for så vidt angår familiesa-
ger i Statsforvaltningen, indhentet et bidrag fra Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet, som indeholder oplysninger om sager efter forældreansvarsloven,
sager om børnebidrag samt sager om separation og skilsmisse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende:
”Ved ’familiesager’ i Statsforvaltningen forstås sager om et samlivs ophæ-
velse. En samlivsophævelse for par med umyndige børn rummer en række
problemstillinger, som skal afklares: separation og skilsmisse, barnets bo-
pæl, forældremyndighed, samvær samt børnebidrag. Et forløb om samlivs-
ophævelse rummer således afklaring af en række forskellige forhold. En
vurdering af omkostningerne ved en sagsbehandlingstid på maksimalt 10
uger tager således udgangspunkt i, at de forskellige afklaringer hver især
skal foregå ske inden for 10 uger, dvs. skilsmisse afgøres inden for 10 uger,
forældremyndighed afgøres inden for 10 uger osv. Den samlede myndig-
hedsbehandling vedr. en samlivsophævelse, hvor børn er involveret, kan
således vare længere end 10 uger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380266_0002.png
2
Sagsbehandlingstiden på de nævnte områder fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Sagsbehandlingstider
Sagsområde
Separation og skilsmisse
Børnebidrag
Samvær
Bopæl og forældremyndighed inkl. forligsindsats
Gns. sagsbehandlingstid
ca. 7 uger
ca. 11 uger
ca. 13 uger
ca. 8 uger
I forhold til det samlede forløb skal det bemærkes, at flere af sagsprocesser-
ne er indbyrdes afhængige; fx skal forældremyndighed og bopæl afklares,
inden en samværssag kan endelig behandles
1
. Sagsbehandling på de for-
skellige områder i forbindelse med ophævelse af et samliv kan således ikke
nødvendigvis ske parallelt.
Statsforvaltningens vurdering af omkostningerne ved en sagsbehand-
lingstid på 10 uger i de familieretlige sager.
Hovedparten af de enkelte sager om separation, skilsmisse, samvær, foræl-
dremyndighed, bopæl og børnebidrag vil formelt set kunne afgøres inden for
10 uger i Statsforvaltningen. Dog vil en sagsbehandlingstid på 10 uger ikke
kunne opnås i alle sager, idet en del af sagerne rummer så mange komplice-
rende aspekter, at alene sagens forsvarlige oplysning vil kunne hindre, at
sagen kan afsluttes inden for 10 uger, fx en straffesag eller en psykiatrisk
eller social udredning af en af forældrene eller børnene. Endvidere forudsæt-
ter en sagsbehandling inden for 10 uger, at parterne når til enighed. En for-
sat uenighed om forældremyndighed og bopæl
efter forligsbestræbelserne
i Statsforvaltningen
kan betyde, at sagen skal afgøres ved domstolene.
Dette vil således forlænge sagsforløbet.
Det væsentligste fokus er at få etableret et samarbejde mellem forældrene
af hensyn til deres fremtidige fælles ansvar for børnene. Statsforvaltningen
vurderer, at det ikke i alle tilfælde vil være hensigtsmæssigt for parterne at
træffe afgørende afgørelser om fremtiden, før parterne har et vist overblik
over deres fremtidige situation. Derfor er det ikke altid hensigtsmæssigt med
en sagsbehandlingstid på 10 uger.
Med ovennævnte forbehold vil en sagsbehandlingstid på 10 uger i størstede-
len af sagerne dels forudsætte, at Statsforvaltningen har en ressourcekapa-
citet og volumen, der kan færdigbehandle alle sagerne tilstrækkeligt hurtigt
gennem alle led; dels at forældrene opnår den fornødne enighed undervejs,
så der er afklaring om børnenes bopælsforhold, og der f.eks. ikke skal
iværksættes undersøgelser, domstolsbehandling mv.
1
Statsforvaltningen kan fastsætte midlertidigt samvær ved uenighed ml. forældrene,
mens en sag om forældremyndighed og bopæl eksempelvis behandles ved domsto-
lene, hvis forældre ikke kan blive enige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380266_0003.png
3
Statsforvaltningen vurderer, med ovennævnte forbehold og bemærkninger,
at en sagsbehandlingstid på maksimalt 10 uger i de fleste ’familiesager’, vil
kræve tilførsel af ressourcer på sagsområderne samvær og børnebidrag.
Det bemærkes, at vurderingen er behæftet med usikkerhed, samt at en stig-
ning i antallet af sager eller sagernes kompleksitet - fx ved lovændringer - vil
indebære, at der skal tilføres ressourcer i større omfang end angivet i tabel
2.
Tabel 2. Anslået ressourcetilførsel ved en maksimal sagsbehandlings-
tid på 10 uger
Mio kr. (PL-13)
Samvær
Børnebidrag
Samlet
1
år 1
12,9
3,4
16,3
år 2
8,8
1,1
9,9
år 3
4,8
1,1
5,9
1
år 4
4,8
1,1
5,9
Fra år 3 vil ressourcetilførslen permanent være på 5,9 mio. kr.(PL-13).
Afslutningsvis bemærkes det, at en del sagsforløb om samvær verserer flere
år efter samlivsophævelsen, idet der gentagne gange kan opstå uenigheder
mellem forældrene, så én eller begge rejser sagen igen. Sådanne sagsfor-
løb vil i Statsforvaltningen blive anset for afgrænsede, enkeltstående forløb,
men for forældrene, som måske med måneders eller halve års mellemrum
rejser nye sager, vil det kunne opleves som ét langt sammenhængende
forløb.”
Jeg kan henholde mig til Økonomi- og Indenrigsministeriets oplysninger.
I forhold til sager i kommunerne om anbringelse af børn og unge uden for
hjemmet kan jeg oplyse, at der ikke er det nødvendige datagrundlag til at
foretage en beregning af udgifterne ved indførelsen af en sagsbehandlings-
tid på maksimalt 10 uger.
Manu Sareen
/ Malene Vestergaard