Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 19. februar 2014
Ansvarlig: RIWA
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af15. januar
2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-
ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr. 147(SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske Socialudvalget
Sagsnr.2014 - 378
Spørgsmål nr. 147:
”Vil ministeren oplyse, hvilke regler der gælder for forældre, der ønsker til-knyttet en støtteperson i forbindelse med at deres barn er blevet tvangsfjer-net?”
Svar:
Det er meget vigtigt, at forældre medanbragte børn og unge får den nød-vendige støtte til at løseeventuelle vanskeligheder i familien.Når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barnseller enungs særlige behov for støtte, skal kommunalbestyrelsen træffe af-gørelse om foranstaltninger efter servicelovens § 52, stk. 3. Det kan eksem-pelvis være anbringelse af barnet eller den unge uden for hjemmet.En sådanafgørelse skal træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaver ogden unge, der er fyldt 15 år.I særlige tilfælde kan kommunens børn og unge-udvalg træffe afgørelseefterservicelovens § 58 om, at barnet eller den unge skal anbringes uden forhjemmet uden samtykke fra forældremyndighedsindehaver og den unge, derer fyldt 15 år.En sådan afgørelse kan kun træffes, hvis der er åbenbar risikofor, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade.Servicelovens § 54, stk. 1, fastslår, at kommunalbestyrelsen erforpligtet til attilbyde forældremyndighedsindehaver en støtteperson i forbindelse med
2
barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet. Det gælder både foranbringelser med og uden samtykke.Det er forældremyndighedsindehaverens opholdskommune, der skal bevilgestøttepersonen og dække udgifterne, der er forbundet dermed. Det er støt-tepersonens opgave at lytte og være der for at støtte forældrene.Det fremgår af vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres familier,at kommunen skal foretage en konkret vurdering af, om en person er egnetsom støtteperson, men at forældrene selv kan stille forslag om en egnetperson, de ønsker som støtteperson.Af vejledningen om særlig støtte til børn og unge og deres familier fremgårdet endvidere, at støttepersonen blandt andet kan hjælpe forældrene med atforbedre forældreskabet, herunder fastholde kontakten til barnet. Herudoverkan støttepersonen bidrage til at støtte forældrene på en række andre punk-ter, for eksempel med at løse de problemer, der har været medvirkende til,at barnet eller den unge måtte anbringes uden for hjemmet.Støttepersonen varetager dog ikke opgaver af behandlingsmæssig karakter,for eksempel i forhold til forældrenes misbrug, psykiske problemer mv. Støt-tepersonen skal heller ikke træde i stedet for en eventuel bisidder. For yder-ligere oplysninger om valg af støtteperson og støttepersonens rolle kan jeghenvise til afsnit 376 i vejledning om særlig støtte til børn og unge og deresfamilier.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl