Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1440025_0001.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Socialforvaltningen
Center for Politik
NOTAT
22-12-2014
Til Christina Hviid,
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
Sagsnr.
2014-0033782
Dokumentnr.
2014-0033782-4
Sagsbehandler
Cathrine Hübbe Ibsen
Rømninger fra den sikrede institution Sønderbro
Københavns Kommune er blevet bedt om at hjælpe med at svare på
følgende spørgsmål fra Folketingets Socialudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange rømninger der har været fra de
Vil
forskellige af landets sikrede/særligt sikrede døgninstitutioner siden
2010 opdelt pr. år, herunder hvor mange rømninger der er sket dels
fra selve institutionen og dels hvor personalet har været ude af instit
institu-
tionen med en ung, der stak af?
af?”
Københavns Kommunes svar vedr. den sikrede institution Sønderbro
fremgår af det følgende.
Antal rømninger fra Sønderbro 2010
2010-2014
Årstal
2014
2013
2012
2011
2010
I alt
Antal
rømninger
4*
Kommentarer
-
-
-
-
-
-
-
-
3 rømmede gennem et defekt vindue un-
der ombygning af Sønderbro
1 rømmede over hegnet
9 rømmede over hegnet
3 truede sig ud
Alle rømmede over hegnet
12 rømmede over hegnet
2 truede sig ud
Alle rømmede over hegnet
12
19
14
10
59
*Tal for 2014 er opgjort pr. 18. december 2014
Som tidligere oplyst ministeriet og Folketingets Retsudvalg, så har
forvaltningen forbedret sikkerheden omkring Sønderbro, hvilket bl.a.
omfatter en forbedring af hegnet og styrket fokus på sikkerhedsproce-
durer ude og inde. Sønderbro har dermed opnået et markant fald i
rømninger i 2014.
Sønderbro har haft en særlig udfordring med mange rømninger fra
unge udlændinge, der ikke er omfattet af Servicelovens § 2 De udgør
2.
39 ud af de 59 unge, der samlet set er rømmet fra Sønderbro i peri
perio-
den 2010-2014.
De unges ophold uden for institutionen
den
Som det fremgår af ovenstående tabel, sker der ikke rømninger uden
for institutionen. Det skyldes, at de unge sjældent bevæger sig uden
Center for Politik
Bernstorffsgade 17
1577 København V
Telefon
4049 9920
Mobil
4049 9920
E-mail
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for institutionen med personalet, og når det sker, så er det altid efter
grundige aftaler.
Som udgangspunkt er det politiet, der ledsager de unge til og fra rets-
møder og lignende. Det hænder dog, at Sønderbro har unge i vare-
tægtssurrogat, som bevilges udgang med personale som ledsager –
dette kan f.eks. være tilfældet, når de unge skal til eksamen på deres
respektive skoler, til lægebesøg eller andet, og man fra politiets side
har vurderet, at det vil være hensigtsmæssigt, at personalet varetager
opgaven.
Det skal som udgangspunkt sikres, at udgangen sker på en måde, der
hindrer rømning og brud på besøgs- og brevkontrol, og som tager hen-
syn til den ansattes sikkerhed. Det sker forholdsvis sjældent og altid i
samråd med politimyndigheden.
Det samme gør sig gældende for unge i ungdomssanktionens første
fase eller tilbageførsler til fase et – senest har Sønderbro haft et tilfæl-
de, hvor en ung var på udgang sammen med sin sagsbehandler med
henblik på at besigtige et opholdssted til sanktionens andens fase.
Det hænder desuden, at unge, der er anbragt i pædagogisk observati-
on, får mulighed for udgang, enten sammen med en fra personalet
eller en kontaktperson. Det kan f.eks. være til familiebesøg, hvor de
hentes og afleveres. Disse udgange sker altid efter nøje fastlagte afta-
ler om kontakt og bevægelse, såvel som afgangs og ankomsttidspunk-
ter, som den unge forpligter sig til at efterkomme.
Side 2 af 2