Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1341943_0001.png
1341943_0002.png
1341943_0003.png
1341943_0004.png
1341943_0005.png
1341943_0006.png
1341943_0007.png
1341943_0008.png
1341943_0009.png
1341943_0010.png
1341943_0011.png
1341943_0012.png
1341943_0013.png
1341943_0014.png
BILAGListe over økonomiske fordele (ydelser, nedsat betaling eller skat, tilskud og fradrag), dereraldersbetingede fra 50 år og opefter.Økonomiske fordeleBeskrivelseAlderskriterier og begrundelseYdes afhængig af indtægt og/ellerformue
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integrationog Sociale forholdFolkepensionFolkepension består af et grundbeløb, pensions-tillæg og den supplerende pensionsydelse (æl-drecheck). Folkepensionister, hvis økonomiskeforhold er særligt vanskelige, kan ansøge om etpersonligt tillæg.Alderskriterier:Folkepensionsalderen er 65 år. Folkepensions-alderen forhøjes gradvist til 67 år i perioden2019-22.BegrundelseSkal sikre personer over pensionsalderen et for-sørgelsesgrundlag. For så vidt angå personligttillæg gælder, at folkepensionister ikke kan fåsupplerende hjælp til forsørgelse efter lov omaktiv socialpolitik.Folkepensionens grundbeløb ned-sættes, når pensionistens indkomstved personligt arbejde overstiger vis-se grænser. Pensionstillæg og sup-plerende pensionsydelse nedsættesafhængig af pensionistens og en evt.ægtefælles/samlevers samlede ind-komst udover social pension.Det er en betingelse for at få densupplerende pensionsydelse, at denlikvide formue ikke overstiger 80.300kr. (2014-sats).Personligt tillæg ydes efter en konkretvurdering, hvor pensionistens ind-komst og formue indgår.BoligydelseBoligstøtte kan efter boligstøtteloven ydes somboligsikring eller boligydelse. Boligydelse ydes tilfolkepensionister (og førtidspensionister eftergammel ordning) og er mere gunstig end bolig-sikring.AlderskriterierEt indirekte alderskriterium via betingelse om rettil folkepension.BegrundelseSkal give folkepensionister mulighed for at betalerimelige boligudgifter efter overgang til pension,herunder mulighed for at forblive i deres bolig.AlderskriterierEt indirekte alderskriterium via betingelse om rettil folkepension.Begrundelse:Skal sikre folkepensionistfamilier med børn un-der 18 år et rimeligt leveniveau.Boligydelsen nedsættes afhængig afhusstandens samlede indkomst m.v.samt et tillæg for formue. Formuetil-lægget beregnes som en procent afformuen over en vis grænse.
Børnetilskud til pensionister
Folkepensionister (og førtidspensionister eftergammel ordning) kan udover det ordinære bør-netilskud få et særligt børnetilskud.
Det særlige børnetilskud nedsættes,når indtægten udover social pensionoverstiger det beløb, hvor pensionstil-lægget bortfalder.
4
Varmetillæg
Kan ydes til folkepensionister og førtidspensioni-ster efter gammel ordning (tilkendt før 2003).Varmetillæg kan ydes til de egentlige opvarm-ningsudgifter, dvs. køb af el, gas, olie og andrebrændselsformer.Varmetillæg beregnes som en andel af varme-udgiften. Det er kun den del af varmeudgiften,der ligger over et minimumsbeløb og under etmaksimumsbeløb, der kan udløse tilskud.
Alderskriterier:Et indirekte alderskriterium via betingelse om rettil folkepension.
Varmetillæg nedsættes på baggrundaf pensionistens og en eventuel æg-tefælles eller samlevers samlede ind-tægter ud over social pension. For-mue har ingen betydning.
Begrundelse:Skal bidrage til, at pensionister med ingen ellerbeskedne supplerende indkomster kan betalederes varmeudgifter.
Helbredstillæg
Kan ydes til folkepensionister og førtidspensioni-ster efter gammel ordning (tilkendt før 2003).Det almindelige helbredstillæg gives til betalingaf pensionistens egne udgifter til medicin, tand-læge, fysioterapi, fodterapi, psykologhjælp ogkiropraktorbehandling, som Regionsrådet ogsåyder tilskud til.Det udvidede helbredstillæg kan gives til betalingaf pensionistens egne udgifter til tandproteser,briller og fodbehandling, som der ikke ydes til-skud til efter sundhedsloven, hvis kommunenvurderer, at udgiften eller behandlingen er nød-vendig.Betaling for boligen efter servicelovens § 108fastsættes på baggrund af boligens omkostnin-ger og beboerens indtægt.For enlige pensionister nedsættes den opgjorteindkomst med 41.000 kr. (2014-sats) i forbindel-se med beregningen af boligbetalingen.Der er en rabatordning for gifte og samlevendepensionister, som bor i samme botilbud. Kom-munen nedsætter parrets boligbetaling med enrabat på 25 %. Rabatten nedsættes med 1 pct.point for hver 4.718 kr. (2014-sats), som densamlede indkomst overstiger den sociale pensi-on.Har en beboer i et botilbud efter servicelovens §
Alderskriterier:Et indirekte alderskriterium via betingelse om rettil folkepension.Begrundelse:Skal bidrage til at sikre, at pensionister mednødvendige udgifter til medicin m.v. har råd til afafholde denne udgift.
Helbredstillæg nedsættes på bag-grund af pensionistens og en eventu-el ægtefælles eller samlevers samle-de indtægter ud over social pension.Det er en betingelse, at den likvideformue ikke overstiger 80.300 kr.(2014-sats).
Rabat og nedsat betaling for ophold i længere-varende botilbud efter servicelovens § 108
Alderskriterier:Gælder for voksne, der modtager pension, her-under social pension.Begrundelse:Skal bidrage til at sikre, at borgeren har en rime-lig levestandard.
Indtægtsafhængig, jf. kolonne 1.Formue har ingen betydning.
5108 pligt til at forsørge børn eller ægtefælle, derikke har ophold i botilbuddet eller et tilsvarendebotilbud efter serviceloven, beregnes boligbeta-lingen efter særlige regler.ReintegrationsbistandReintegrationsbistand kan ydes til visse ældre ogeller uarbejdsdygtige udlændinge, der er omfattetaf repatrieringsloven.Reintegrationsbistand er en pensionslignendeydelse, som udbetales som en løbende månedligydelse i 5 år. I stedet for udbetaling i 5 år kanudlændingen anmode om at modtage en mindreløbende månedlig ydelse livslangt svarende til80 pct. af den 5-årige månedlige ydelse.Bistandens størrelse fastsættes i en bekendtgø-relse, hvor der tages udgangspunkt leveomkost-ningerne i de enkelte lande og på grundlag af envurdering af mulighederne for en vellykket repa-triering.Reintegrationsbistanden udgør 2.500 kr. pr. må-ned i 5 år ved repatriering til lande i gruppe 1 (fxBosnien-Hercegovina, Libanon, Serbien og Tyr-kiet), og 4.500 kr. pr. måned i 5 år ved repatrie-ring til lande i gruppe 2 (fx Israel, Japan ogUSA).Herudover kan der ydes supplerende reintegrati-onsbistand til en udlænding, der er berettiget tilat modtage reintegrationsbistand, og som ermeddelt opholdstilladelse i Danmark før den 1.juli 2002. Den supplerende reintegrationsbistandudgør enten 1.000 kr. i fem år eller 800 kr. somen livslang månedlig ydelse.ForsvarsministerietForhøjet tjenestemandspension til militært an-satte tjenestemænd og BeredskabsstyrelsensofficererTjenestemandspensionen til en pensioneret tje-nestemand beregnes på baggrund af den pensi-onsgivende løn på det opnåede skalatrin og denoptjente pensionsalder.Militære tjenestemænd i forsvaret har en pligtigafgangsalder på 60 år, men pensionsalderenAlderskriterier:Forudsætningen for, at den militære tjeneste-mand kan får beregnet sin pensionsalder til det70. år, er, at tjenestemanden har opnået denpligtige afgangsalder for stillingen, dvs. 60-62 år.Begrundelse:Forhøjelsen af tjenestemandspensio-nen til militære tjenestemænd er uaf-hængig af indtægt og formue.Udover at være omfattet af repatrieringsloven erdet en betingelse for at modtage reintegrations-bistand, at den pågældende1) har haft opholdstilladelse i Danmark i 5år,2) er fyldt 55 år eller opfylder betingelsernefor at modtage førtidspension eller erfyldt 50 år og på grund af sin helbreds-tilstand eller lignende forhold må anta-ges ikke at kunne forsørge sig selv og3) ikke har midler til at forsørge sig selv.Det er en betingelse, at udlændingenikke er i besiddelse af midler til at for-sørge sig selv.
6fastsættes på grundlag af den pensionsalder,som tjenestemanden ville have opnået ved tje-neste indtil sit fyldte 70. år – jf. tjenestemands-pensionslovens § 17.Militære tjenestemænd, der afskediges på grundaf opnået pligtig afgangsalder, kan således til-lægges en forhøjet tjenestemandspension sva-rende til op til 10 ekstra pensionsår.På baggrund af CFU forliget 2013 forhøjes denpligtige afgangsalder for militære tjenestemændfra 2019 og frem gradvist op til 62 år. CFU forli-get fastlagde, at den pligtige afgangsalder er”folkepensionsalderen minus 5 år” – og det er p.t.62 år. Derfor er der etableret en overgangsord-ning, hvor der langsomt trappes op fra 60 til 62for de, der er født i perioden 1. januar 1959 – 31.december 1962. TJM født før 1959 bevarer denpligtige afgangsalder på 60 år.Ordningen kan forventes udfaset, såfremt be-slutning om at ophøre med tjenestemandsansæt-telse af det militære personel gennemføres jf.Aftale på forsvarsområdet 2013-2017.Denne aldersbetingede fordel gælder også forBeredskabsstyrelsens officerer.Forhøjet tjenestemandspension til civilt ansatteomfattet af civilarbejderloven med en tidligerefastsat pligtig afgangsalderAnsatte under civilarbejderloven er at betragtesom en ”lukket gruppe”. Dette betyder, at med-arbejdere der er ansat efter den 31.12.1999 ikkekan bliver omfattet. Gruppen blev lukket da manved ansættelsesformcirkulærets ikrafttræden i2000 begrænsede civile statslige tjeneste-mandsansættelser.Tjenestemandspensionen til en pensioneretmedarbejder omfattet af civilarbejderloven be-regnes på baggrund af den pensionsgivende lønpå det opnåede skalatrin og den optjente pensi-onsalder.Alderskriterier:Forudsætningen for, at den ansatte kan får be-regnet sin pensionsalder til det 70. år, er, at denansatte har opnået den tidligere fastsatte pligtigeafgangsalder for stillingen og er omfattet af civil-arbejderloven.Begrundelse:Skal kompensere for tidligere ansættelseskravom en pligtig afgangsalder (som nås ved det 60.år, hvor den ansatte ”afskediges efter ansøg-ning”). Ordningen sikrer, at den ansatte optjenerpension svarende til, at den ansatte havde væretansat til sit 70. år, som frem til 2008 var pensi-onsalderen for øvrige medarbejdere omfattet afen tjenestemandspension.Forhøjelsen af tjenestemandspensio-nen er uafhængig af indtægt og for-mue.Skal kompensere for, at den militære tjeneste-mand på grund af den pligtige afgangsalder ikkekan fortsætte i stillingen og optjene pensionsal-der som øvrige tjenestemænd.
De medarbejdere, der er omfattet af civilarbej-derloven og tidligere har haft en pligtig afgangs-alder, kan vælge at blive pensioneret ved tids-punktet for deres tidligere pligtige afgangsalder.Pensionsalderen fastsættes imidlertid på grund-lag af den pensionsalder, som medarbejderenville have opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70.år – jf. tjenestemandspensionslovens § 17, 1.og17, 2.
7Den pligtige afgangsalder er ophørt for gruppen,men fortsætter som personlige ordninger, hvor-med den ansatte kan vælge at lade sig pensio-nere som 60 årig eller senere.SkatteministerietNedslag i ejendomsværdiskatten(Ejendomsværdiskattelovens § 8)Nedslag i ejendomsværdiskatten på 0,4 procent,dog maksimalt 6.000 kr. Er der tale om en fritids-bolig, kan nedslaget maksimalt udgøre 2.000 kr.Alderskriterium:Opnåelse af folkepensionsalderen.Begrundelse:Bidrager til, at pensionister med beskeden ind-komst kan bo i egen bolig.Nedslaget nedsættes på baggrund afpensionistens og en eventuel ægte-fælles personlige indkomst med tillægaf positiv kapitalindkomst og positivaktieindkomst bortset fra udbytteind-komst op til 5.000 kr.Formue har ingen betydning.Begrænsning af årlig stigning i ejendomsværdi-skat(Ejendomsværdiskattelovens § 9)Ejendomsværdiskatten kan ikke stige med mereend 500 kr. fra år til år (dog altid med 20 pct. mi-nus 900 kr.).Alderskriterier:Folkepensionister, førtidspensionister over 60 år,efterlønsmodtagere samt modtagere af fleks-ydelse.Begrundelse:Sikrer, at en kraftig stigning i ejendomsvurderin-gen ikke resulterer i en tilsvarende stigning iejendomsværdiskatten fra det ene år til det an-det.Alderskriterier:Folkepensionister, førtidspensionister og perso-ner, som modtager invaliditetsydelse med bi-stands- eller plejetillæg i henhold til lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v.Begrundelse:De nævnte tilskud var indtil 1991 skattepligtige,hvilket blev fundet uhensigtsmæssigt, idet til-skuddet alene dækker merudgifter ved højskole-opholdet.Skattefrihed for vederlag, som udbetales forpasning af syge børn(Ligningslovens § 7 Æ)Vederlag for pasning af syge børn er skattefrit optil 3.200 kr. (2014) i et indkomstår.Alderskriterium:Personer over 60 år.Begrundelse:Bedre muligheder for forældre til at få passet de-res børn, når børnene er syge. Ressourcer hosden ældre del af befolkningen nyttiggøres tilIndkomst og formue har ingen betyd-ning.Indkomst og formue har ingen betyd-ning.
Skattefrihed for elevstøtte til højskoleophold(Ligningslovens § 7, nr. 24)
Elevstøtte ydet i henhold til lov om folkehøjsko-ler, efterskoler, husholdningsskoler og håndar-bejdsskoler er skattefri.
Indkomst og formue har ingen betyd-ning.
8gavn for både ældre og familierne. Kontaktenmellem generationerne fremmes.Alderskriterium:Opnåelse af folkepensionsalderen.Begrundelse:Folkepensionister kan tjene lidt ekstra ved at gi-ve en hånd med i dagligdagen hos travle familieruden at skulle bekymre sig om skattepligt ellertab af indkomstafhængige overførselsindkom-ster.Alderskriterium:Forældre/bedsteforældre skal være førtidspensi-onister, efterlønsmodtagere, fleksydelsesmodta-gere eller folkepensionister. Det er en betingelse,at friboligen, der stilles til rådighed, ligger i til-knytning til en bolig, som ejeren eller dennes æg-tefælle bor i.Begrundelse:Der er børn, som ønsker at tage sig af deres æl-dre forældre eller bedsteforældre ved at stille engratis eller billig bolig til rådighed for dem. Reg-len betyder, at børnene ikke beskattes af den delaf friboligen, som de ikke modtager betaling for.
Skattefrihed for vederlag for arbejde udført i elleri tilknytning til private hjem(Ligningslovens § 7 Å)
Vederlag for arbejde udført i eller i tilknytning tilprivate hjem er skattefrit op til 10.200 kr. (2014) iet indkomstår.
Indkomst og formue har ingen betyd-ning.
Fribolig for forældre og bedsteforældre(Ligningslovens § 12 A)
Ejeren af en ejerbolig skal betale ejendomsvær-diskat, når forældre eller bedsteforældre m.fl.uden eller mod delvis betaling får boligen stillet tilrådighed. Ejeren beskattes altså på samme må-de, som hvis han eller hun selv havde boet der.Hvis forældrene eller svigerforældrene m.fl. beta-ler en leje, der overstiger 250 pct. af ejendoms-værdiskatten, skal ejeren medregne det over-skydende beløb i sin indkomst. Normalt skulleejeren beskattes af hele den leje, som boligenville kunneindbringe ved udlejning til en uafhængig person(markedslejen), når boligen stilles til rådighedvederlagsfrit.
Indkomst og formue har ingen betyd-ning.
Seniornedslag(Seniornedslagsloven)
Skattenedslag på op til ca. 100.000 kr.
Alderskriterier:Fuldtidsbeskæftigede personer født i 1946-1952.Begrundelse:Fastholde fuldtidsbeskæftigede seniorer fra visseårgange på arbejdsmarkedet frem til de bliver 65år.
Den gennemsnitlige løn for de tre år,hvor senioren fylder 57, 58 og 59 år,skal have været mindre end ca.500.000-570.000 kr., afhængigt affødselsåret.Samtidig skal senioren tjene et mini-mumsbeløb hvert år, fra den pågæl-dende fylder 60 år til og med det år,senioren fylder 64 år. Minimumsbelø-bet udgør ca. 184.000 kr. i 2014.Indkomstskattepligtige pensionsudbe-talinger beskattes progressivt.
Skattebegunstiget pensionsopsparing(Pensionsbeskatningsloven og pensionsafkast-beskatningsloven)
Fradrag for pensionsindbetalinger og lempeligbeskatning af afkastet.
Alderskriterier:Alle kan foretage skattebegunstiget pensionsop-sparing i form af livsvarig alderspension, rate-
9Indkomstbeskatning eller lempelig afgift af udbe-talingerne ved udbetaling efter opnåelse af pen-sionsudbetalingsalderen.pension og aldersopsparing/aldersforsikring.Den lempelige afkastbeskatning efter pensions-afkastbeskatningsloven gælder uanset opspare-rens alder.Udbetaling før opnåelse af pensionsudbetalings-alderen beskattes hårdere end udbetaling efteropnåelsen af denne alder. Pensionsudbetalings-alderen er som hovedregel 5 år før folkepensi-onsalderen.Begrundelse:Pensionsopsparing er skattebegunstiget for attilskynde borgerne til at spare op til egenforsør-gelse i alderdommen.BeskæftigelsesministerietSeniorjobLedige medlemmer af en a-kasse, hvis dagpen-geperiode udløber tidligst 5 år før efterlønsalde-ren og som vil kunne opfylde anciennitetskravetfor efterløn, når man når efterlønsalderen, har rettil et seniorjob til overenskomstmæssig løn i bo-pælskommunen indtil efterlønsalderen.Alderskriterier:Indirekte alderskriterium – 5 år før efterlønsalde-ren.Begrundelse:Sikre et forsørgelsesgrundlag for ledige seniorer,der vil kunne gå på efterløn inden for 5 år.Nej, dog ledige hvis dagpengeperio-de er udløbet.
Efterløn
Frivillig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet førpensionsalderen for medlemmer, der har indbe-talt til efterlønsordningen og i øvrigt opfylder be-tingelserne for at kunne gå på efterløn.
Alderskriterier:Efterlønsalderen er 60 år.- Efterlønsalderen er dog1) 60½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1954 til og med den 30. juni 1954,2) 61 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1954 til og med den 31. december1954,3) 61½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1955 til og med den 30. juni 1955,4) 62 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1955 til og med den 31. december1955,5) 62½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1956 til og med den 30. juni 1956,6) 63 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1956 til og med den 31. december1958,7) 63½ år for personer, der er født i perioden fra
Indtægter ved arbejde m.v. og pensi-onsformue medfører fradrag i efter-lønnen.
10den 1. januar 1959 til og med den 30. juni 1959,og8) 64 år for personer, der er født efter den 30.juni 1959,9) For personer, der er født efter den 31. decem-ber 1962, er efterlønsalderen 3 år før folkepensi-onsalderen, jf. lov om social pension.Begrundelse:Efterlønnen blev indført i 1979. Der var to formålmed efterlønnen:1) At give ældre, udslidte medarbejdere en mu-lighed for at holde op med at arbejde alleredesom 60-årige.2) At give unge større mulighed for at få et job.Alderskriterier:Personer, der har nået efterlønsalderen og ikkehar nået folkepensionsalderen.Begrundelse:Formålet med den skattefri præmie er at give envæsentlig økonomisk tilskyndelse til at udskydetidspunktet for at trække sig tilbage fra arbejds-markedet i stedet for at gå på efterløn.Alderskriterier:Fleksydelsesalderen er 60 år.Fleksydelsesalderen er dog1) 60½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1954 til og med den 30. juni 1954,2) 61 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1954 til og med den 31. december1954,3) 61½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1955 til og med den 30. juni 1955,4) 62 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1955 til og med den 31. december1955,5) 62½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1956 til og med den 30. juni 1956,6) 63 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1956 til og med den 31. december1958,7) 63½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1959 til og med den 30. juni 1959,ogPensioner og andre indtægter fradra-ges i fleksydelsen.
Skattefri præmie
Et medlem af en arbejdsløshedskasse, der harret til at gå på efterløn i henhold til et efterløns-bevis, har mulighed for at optjene en skattefripræmie ved at udskyde overgangen til efterlønog blive på arbejdsmarkedet.Størrelsen af den skattefri præmie afhænger af,hvor meget medlemmet har arbejdet efter, at op-tjeningen af skattefri præmie begyndte og indtilmedlemmet når folkepensionsalderen.Efterlønsordning for personer i fleksjob.
Der optjenes en præmieportion, hvergang man har haft 481 timers arbejdesvarende til et kvartals (13 uger) ar-bejde med 37 timer om ugen.
Fleksydelse
118) 64 år for personer, der er født efter den 30.juni 1959, jf. dog stk. 3.9)For personer, der er født efter den 31. decem-ber 1962, er fleksydelsesalderen 3 år før folke-pensionsalderen, jf. lov om social pensionBegrundelse:Personer i fleksjob skal have samme mulighederfor tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet sompersoner ansat i ordinær beskæftigelse.Alderskriterier:60-65 år. Fra 2014 stiger delpensionsalderengradvist til 63 år. Man skal være født før 1. janu-ar 1959.Begrundelse:Delpensionsordningen var en mulighed for attrække sig gradvist tilbage fra arbejdsmarkedetved at kombinere deltidsbeskæftigelse og del-pension. Ved delpensionens indførelse var detikke muligt at arbejde efter overgang til efterløn.FinansministerietAlderspension til tjenestemændKan ydes til tjenestemænd, der har nået pensi-onsudbetalingsalderen.Pensionsudbetalingsalderen er 60 år for alle tje-nestemænd, der er ansat inden 1. januar 2007.For tjenestemænd, der er ansat 1. januar 2007eller senere, stiger pensionsudbetalingsalderengradvis til 62 år over årene 2019-2022. Det liggeri alderspensions natur, at den førstkommer til udbetaling i en fremskredenalderFolkepensionsalderen. Jo tidligere tjenesteman-den går på pension, jo større er statens udgift,da pensionen skal udbetales i flere år.Nej.
Delpension
Delpension er en gradvis tilbagetrækning fra ar-bejdsmarkedet, hvor arbejdstiden nedsættes tilmellem 12 og 30 timer ved samtidig modtagelseaf delpension. Ordningen er under afvikling.
I delpension foretages der fradrag forpensionsopsparinger.
Alderspension uden førtidspensionsfradrag tiltjenestemænd, såfremt pension først sker vedfolkepensionsalderen
Hvis en tjenestemand går på alderspension førfolkepensionsalderen, foretages der er et livsva-rigt fradrag i pensioen. Fuld alderspension opnåsderfor kun ved fratræden ved folkepensionsalde-ren eller senere.Ældre over 65 år og førtidspensionister blev i pe-rioden d. 1. oktober til d. 31. december 2013 til-budt gratis influenzavaccination.
Nej.
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseGratis influenzavaccination
Alderskriterier:Personer over 65 år og et indirekte alderskriteri-um via betingelse om ret til førtidspension.Begrundelse:Immunforsvaret svækkes naturligt med alderen.Derfor har man som ældre øget risiko for at blivealvorligt syg af influenza - også selvom du errask og aldrig har haft influenza før. Der er større
Den gratis influenzavaccination tilby-des uafhængigt af indkomst- og for-mueforhold.
12risiko for at få følgesygdomme som lungebetæn-delse, og du kan blive mere afkræftet, fordi dettager længere tid at komme på højkant igen.Det anslås, at der hvert år dør 1000-2000 perso-ner af influenza, og heraf er de fleste 65 år ogderover. Risikoen er størst, hvis man samtidighar en sygdom som f.eks. hjerte- eller lungesyg-dom eller diabetes, men også ældre, der ellers ersunde og raske er i øget risiko.AlderskriterierOrdningerne er ikke direkte aldersbetingede –men, henset til aldersfordelingen i den indbefat-tede gruppe i praksis målrettet den ældre del afbefolkningen.Begrundelse:Afgrænsningen er dels begrundet i pensionistersgenerelt set (i sammenligning med den arbejds-dygtige befolkning) mere beskedne økonomiskeforhold og dermed forringede mulighed for at be-tale for befordring. Og dels i deres generelt set (isammenligning med den arbejdsdygtige befolk-ning) svagere fysiske helbredstilstand, hvilketgiver flere besøg i sundhedsvæsenet (og dermedstørre befordringsudgifter end andre) samt van-skeliggør, at de selv kan forestå befordring.AlderskriterierKriterierne for at være omfattet af omsorgstand-plejen er ikke direkte aldersbetingede. Ordnin-gen er dog – set i lyset af aldersfordelingen i denomfattede gruppe – hovedsageligt målrettet denældre del af befolkningen.BegrundelseOrdningen og dens afgrænsning er begrundet ibehovet for at sikre, at alle borgere har adgangtil tandpleje – også i de tilfælde, hvor de ikke harmulighed for at anvende det almindelige praksis-tandplejetilbud til voksne.Således er målgruppen for omsorgstandplejeoprindeligt defineret som personer, der bor påplejehjem samt personer, der bor i egethjem/ældrebolig eller lignende med mange hjæl-peforanstaltninger, hvis selvhjulpne kapacitet er
Befordring og befordringsgodtgørelse eftersundhedsloven(kapitel 53 i sundhedsloven)
Folke- og førtidspensionister har ret til befordringeller befordringsgodtgørelse til og fra egen læge,praktiserende speciallæge, sygehus og genop-træning efter endt sygehusbehandling.
Alle ydelser af befordring efter sund-hedsloven er uafhængige af patien-ternes indkomst- og formueforhold.
Omsorgstandpleje(§ 131 i sundhedsloven)
Kommunerne skal tilbyde forebyggende og be-handlende tandpleje til personer, der på grund afnedsat førlighed eller vidtgående fysisk ellerpsykisk handicap kun vanskeligt kan udnytte dealmindelige voksentandplejetilbud.Sundhedsstyrelsens vejledning "Omfanget af ogkravene til den kommunale og regionale tandple-je" fra 2006 angiver principper for kommunernesplanlægning af omsorgstandplejen.
Alle personer omfattet af omsorgs-tandplejen har et egenbetalingsloft(grundbeløb pr. 1. januar 2005 på 390kr. kr. årligt – svarende til 475 kr. pr.1. januar 2014), som er uafhængigt afpatienternes indkomst- og formuefor-hold.
13så begrænset, at de reelt kan sidestilles medplejehjemsbeboere.Ud over den oprindeligt definerede målgruppebestår målgruppen i dag også af udviklings-hæmmede og sindslidende patienter uden særli-ge odontologiske problemer, men som ikke i til-strækkeligt omfang selv er i stand til at benytteeksisterende tandplejetilbud i praksistandplejen.FødevareministerietLystfiskertegn
Fritagelse for betaling af lystfiskertegn for perso-ner, der har ret til at oppebære folkepension.
Folkepensionsalderen. Fritagelsen for folkepen-sionister blev indført i den oprindelige lov om fi-sketegn m.v. som et ændringsforslag under ud-valgsbehandlingen. Det fremgår af udvalgsbe-tænkningen, at det er sket ud fra en rimeligheds-betragtning.
Nej.
Trafikministeriet
14Rabat på billetter til rejser med kollektiv trafik,jf. note 1Alderskriterier:Gælder for alle over 64+ og for dokumentere-de pensionister og førtidspensionister.Begrundelse:Rabatterne medvirker til at udjævne trafikbe-lastningen og øge den samlede brug af denkollektive trafik. Desuden bidrager de til at sik-re mobilitet for alle pensionister, også demuden bil, så de kan forblive aktive, besøgefamilie og venner, deltage i arrangementermv.Rabatterne er uafhængige af øko-nomiske forhold.
Trafikselskaberne og togoperatørerne yder imange tilfælde rabat til pensionister og før-tidspensionister på rejser med bus, tog ogmetro.Rabatordningerne er forskelligt udformet altefter hvilket takstområde, der betragtes. Ud-formningen varierer med hensyn til størrelsenpå rabatten, hvilken rejsehjemmel, der givesrabat på(periodekort, klippekort, rejsekort el-ler kontantbillet) og om rabatten kun ydes isærlige tidsrum.I henhold til lov om trafikselskaber liggertakstkompetencen hos de lokale trafiksel-skaber. Dermed er det de lokale trafikselska-ber og derigennem kommunerne og regio-ner, der beslutter taksterne og udformningenaf rabatordningerne.DSB og Arriva er i gennem deres respektivekontrakter med Transportministeriet forpligtettil at yde minimum 25 % rabat på rejse-kortog kontantbillet.Trafikstyrelsen forhandler pt. kontrakt medfjernbusserne, men forventningen er at fjern-busserne bliver forpligtet til at yde minimum25 % rabat.
KulturministerietNedsættelse af licensbetaling
DR Licens kan bevilge visse folkepensionister ogførtidspensionister nedsættelse til halv medieli-cens, hvis pensionisten har en personlig tillægs-procent på 100 efter lov om social pension ellerlov om højeste, mellemste, forhøjet almindeligog almindelig førtidspension m.v.
AlderskriterierDer er ikke tale om en rent aldersbetinget ydel-se, da nedsættelsen kun gives til de økonomiskdårligst stillede folkepensionister og da også før-tidspensionister uanset alder kan få nedsat li-censbetalingen, forudsat de opfylder betingelsenom en tillægsprocent på 100.BegrundelseMuligheden for licensnedsættelse bidrager til atlette udgifterne for den pågældende gruppeAlderskriterium:Muligheden for bødenedsættelse er ikke alders-betinget, men kan også få betydning for perso-ner over 50 år med særlig lav indtægt.
Mulighed for nedsættelse af licensbe-talingen forudsætter en personlig til-lægsprocent på 100, hvilket forudsæt-ter at den pågældende pensionist ikkehar indtægter (ud over pensionen),der overstiger 19.100 årligt (enlige)hhv. 37.900 årligt (gifte/samlevende).Formueforhold har ingen betydning.
JustitsministerietNedsættelse af bøder til personer med særlig lavindtægt.
Bøder for visse overtrædelser af færdselsloventil personer med særlig lav indtægt kan nedsæt-tes til det halve beløb, dog mindst 500 kr.
Ved beregning af en persons indtægtskal der ikke tages hensyn til eneventuel formue, herunder likvid for-mue.
15En indtægt, der er væsentligt mindre end dag-pengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget, ansessom særlig lav.Der skal foreligge konkrete oplysninger om denpågældendes indtægt, for at der kan ske ned-sættelse af bøden. Det påhviler den pågældendeselv at fremlægge den fornødne dokumentationherfor.Der gælder tilsvarende retningslinjer for nedsæt-telse af bøder til personer med en særlig lav be-talingsevne på en række andre områder, f.eks.ved overtrædelse af straffeloven, våbenloven ognarkotikalovgivningen.Gebyret for udstedelse af pas er almindeligvis på600 kr.For personer der har nået folkepensionsalderenopkræves et gebyr på 350 kr.
Begrundelse:At bøder ikke har en sådan størrelse, at mansom følge af sine indtægtsforhold ikke vil være istand til at betale dem, og at bøder af sammestørrelse alt andet lige er økonomisk mere byr-defulde for personer med meget lave indtægterend for mere økonomisk velstillede personer.
Nedsat gebyr for udstedelse af pas.
Alderskriterium:1) 65 år for personer, der er født før den 1. ja-nuar 1954.2) 65½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1954 til den 30. juni 1954.3) 66 år for personer, der er født i perioden fraden 1. juli 1954 til den 31. december 1954.4) 66½ år for personer, der er født i perioden fraden 1. januar 1955 til den 30. juni 1955.5) 67 år for personer, der er født efter den 30.juni 1955.I 2015 og herefter hvert 5. år beregnes om fol-kepensionsalderen for personer født efter den31. december 1962 skal reguleres.Begrundelse:Forarbejderne til den pågældende bestemmelsei pasloven indeholder ingen begrundelse for denaldersbetingede gebyrdifferentiering.Alderskriterium:Se ovenfor vedrørende pas.Begrundelse:Det fremgår af udlændingelovens § 44, stk. 2, atder for udstedelse af dansk rejselegitimation tiludlændinge og for optagelse af digitale fingeraf-tryk til brug for udstedelsen betales et gebyr sva-rende til gebyret for udstedelse af danske pas ogoptagelse af digitale fingeraftryk til brug for ud-stedelsen, jf. paslovens § 4 a og § 4 b.
Nej.
Nedsat gebyr for udstedelse af fremmedpas ogrejsedokument for flygtninge.
Gebyret for udstedelse af fremmedpas eller rej-sedokument for flygtninge er almindeligvis på626 kr.For personer, der har nået folkepensionsalderen,opkræves et gebyr på 376 kr.
Nej.
16Nedsat gebyr for fornyelse af kørekort.Gebyret for fornyelse af kørekort er almindeligvispå 120 kr.For fornyelse af kørekort for ansøgere, der erfyldt 70 år, betales 50 kr.Alderskriterium:Gælder for personer der er fyldt 70 år.Begrundelse:Gebyret er fastsat under hensyntagen til denpersongruppe, det retter sig imod, herunder athovedparten af de pågældende ikke længerebefinder sig på arbejdsmarkedet, og dermed oftehar en lavere indkomst end personer, som fort-sat oppebærer en lønindtægt.Hertil kommer, at personer over 70 år oftere skalhave fornyet deres kørekort, end personer under70 år.Nej.
Note 1:PeriodekortKlippekortRejsekortKontantbillet
Hovedstaden
70-85 pct. rabat, dogspærring i myldretid
Movia VestMovia SydFynBusBornholmSydtrafikMidttrafikNTDSB/Arriva
75-80 pct. Rabat50 pct. Rabat50 pct. Rabat33 pct. Rabat45-50 pct. Rabat50 pct. Rabat50 pct. rabat50 pct. rabat25 pct. rabat50 pct. Rabat
8-25 pct. rabat
25 pct. rabat50 pct. rabat
8-25 pct. rabat50 pct. rabat
Mindst 25 pct. rabat 25-50 pct. rabat
Fjernbusruter
Mindst 25 pct. rabat