Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 288
Offentligt
821295_0001.png
821295_0002.png
821295_0003.png
Transportminister Hans Christian SchmidtTransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
Rødovre, den 25. marts 2010På vegne afdeling 11- Rødovre Boligselskab / Tinderhøj Vænge-Fortvej, antal boliger 79.Vores område er stærkt belastet af støj, som følge af vejprojektet M3/M12.På nuværende tidspunkt er det kun muligt, at være uden for sin bolig iført høreværn, og støjener også markant inden for, efter min bedste overbevisning sundhedsskadelig for områdetsbeboere.Området jeg henviser til er fra den oprindelige Hvidsværmerbro, som nu er nedtaget mod nordtil Rødovre Parkvej mod syd, på den østlige side af Vestvolden.Hovedpunkter for vores kritik af rapporterne vedrørende M3/M12 projektet:1. Støjbelastede boliger udgør 800-1000, mod rapporternes 165 boliger.2. Vindhastighederne i vores område, ud fra et vejet gennemsnit oplyst af meteorologiskinstitut, udgør 4-6 sekundmeter mod rapporternes 0-2 sekundmeter.3. Rapporterne tager ikke højde for de store friarealer, som er opstået som følge affældningen af grønne arealer ved M3/M12/ Jyllingevej krydset. Broen og vejarealet sydog nord for broen er placeret over Vestvolden.Det betyder, at der opstår store lydbroer fra vejkrydset mod syd og nord på den østligeside mod Rødovre, grundet den overvejende vestenvind i Danmark.4. Ved Kagsmosen er der opstillet støjværn ud for det rekreative område ca. 600 meter, forat sikre mod sidestøj til boligerne.Der er mere sidestøj fra den oprindelige Hvidsværmerbro til Rødovre Parkvej, grundetmotorvejens beliggenhed over Vestvolden på en strækning af ca. 2 kilometer.5. Endvidere er der opstillet støjværn på den vestlige side ud for Rødovre, på helestrækningen, som forstærker støjniveauet mod øst.6. I byggeperioden er støjniveauet i vores område øget væsentligt, og når M12 tilslutningener færdig, så er det helt andre støjniveauer der vil være gældende, med den øgede trafikog accelerations tunnellen/ banen som forbinder de to motorveje.
1
7. Hvordan kan det være, at der ikke støjsikres på østsiden ved Rødovre, der hvor det storemotorvejsanlæg føres sammen, ved krydset M3/M12/Jyllingevej ved Rødovre, imodsætning til alle øvrige steder, hvor der er støjsikret, mod nord og syd både mod østog vest.8. Hertil kommer de flere tusinde daglige brugere af Vestvolden, herunder den planlagtekulturattraktion ved M3/M12 krydset, så virker det ikke rimeligt med de manglendestøjværn ud for Rødovre mod øst.Redegørelse for forløbet fra 2002 – 2010:Vi har i perioden fra 2002-2010 forsøgt at gøre opmærksom på de fejl i rapporterne, og defølgeskader vi er udsat for som følge af vejstøjen, uden den mindste reaktion fra politikkerne.De personer og foreninger med flere som har deltaget har været:Borgmesteren i Rødovre, Erik NielsenKommunalbestyrelsen i RødovreGrundejerforeninger i RødovreNaturfredningsforeningen i RødovreAgenda 21 gruppen RødovreStøjgruppen i Rødovre.Rødovre Lokal NytUnderskriftsindsamlinger 1200 stk.Flere møder med Folketingets Trafikudvalg og Transportministeren.Supplerende bemærkninger og spørgsmål til ovenstående kritikpunkter:Ad punkt 1Antallet af støjbelastede boliger, øst for Vestvolden, er efter vores opfattelse fejlagtige, idet deri vores afdeling er ca. 79 boliger, nord for er der ca. 100 boliger, syd for ca. 150-200 boliger, ogdet er kun til Jyllingevej mod nord. Syd for Jyllingevej er der et tilsvarende antal boliger i alt ca.800- 1000 stk., mod rapportens ca. 165 stk.En af grundene til, at rapporterne kommer frem til 165 stk. støjbelastede boliger fraSlotsherrensvej til Roskildevej mod øst er den, at ved udregningen medregnes friarealer, hvorder ikke er boliger, ca. 2 kilometer, arealer hvor der er opsat støjværn ca. 500 meter, og disse talvægtes teoretisk, således at rapporterne kan fremkomme med det forkerte tal på 165.De er ikke udtryk for det faktiske støjniveau, som vi oplever det i dag.I vores afdeling har 80 % svaret, at der ved udbygningen af M3/M12 motorvejen er kommetmere, eller væsentligt mere støj ved vores boliger, og hertil skal vi forvente mere støj vedfærdiggørelsen af projektet.Jeg anmoder om beregningsgrundlaget for de i rapporten nævnte 165 boliger.
2
Ad punkt 2Vindhastigheden der anvendes er 0-2 sekundmeter, hvor et vejet gennemsnit for områdetudviser 4-6 sekundmeter, hvorved rapporternes tal skal korrigeres med en faktor på 3-5 iopadgående retning.Dette indebærer, at det beslutningsgrundlag, som politikkerne har anvendt, ikke er ioverensstemmelse med de rent faktiske forhold for vores område.Det skal især bemærkes, at Rødovre Kommune har udarbejdet en støjplan, hvor det fremgår, atvores lokalområde er væsentligt mere støjplaget end hvad de tidligere VD rapporter giver udtrykfor.Hele området ved Jyllingevej mod øst, Rødovre er belastet med over 55 dB.Disse målinger, som Rødovre Kommune har foretaget, er ikke tidssvarende i dag, da jeg menerstøjniveauet i dag er væsentligt øget ved udbygningen af motorvejene.Jeg anmoder om en forklaring på, hvorfor der i beregningerne er anvendt 0-2 sekundmeter nårdet rent faktiske er 4-6 meter.Jeg ser frem til, at vi kan få løst dette problem gerne i samarbejde med Rødovre Kommune og defonde, som er involveret i vores fælles kulturprojekt, som er planlagt, som nærmeste nabo tilM3/M12/Jyllingevej krydset.Det skal oplyses, at det vil beløbe sig til ca. 20 millioner, at få støjsikret den primære strækningfra den oprindelige Hvidsværmerbro til Rødovre Parkvej.Med venlig hilsenAfdeling 11 Rødovre Boligselskab Tinderhøj Vænge-FortvejLars RasmussenTinderhøj Vænge 242610 Rødovree-mail:[email protected]Telefonnr.: 36416862
3