Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1324578_0001.png
1324578_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:20. januar 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Sagsnr.2014 - 21

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af20. december

2013følger hermed social-, børne- ogintegrationsministerensendelige

svarpå spørgsmål nr.111(SOU alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).

Spørgsmål nr. 111

”Vil ministeren sikre, at metoder som familierådslagning, netværksmøder ogandre inddragende metoder anvendes i børnesager og gøres obligatorisk?Jf. http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id=69859”

Svar:

Det er afgørende med en god inddragelse af barnet eller den unge og familieog netværk, fordi det er med til at understøtte, at man opnår formålet medden indsats, der sættes i gang i forhold til barnet og familien. En god inddra-gelsesproces kan både være med til at sikre, at alle oplysninger kommerfrem, inden der tages beslutning om, hvilken indsats, der er behov for, ogvære med til at sikre, at alle parter oplever, at de bliver taget alvorligt, og atde bakker op om de beslutninger, der træffes i forhold til barnet eller denunge.Ankestyrelsens undersøgelse fra 2013 viser, at mange kommunerarbejdersystematisk med at inddrage barnets familie både i forbindelse med denbørnefaglige undersøgelse og i de løsninger, der efterfølgende sættes iværk. Men flere kommuner erkender også, at det ikke altid lykkes i praksis.Det kan både skyldes et meget spinkelt netværk eller meget få ressourcer ibarnets eller den unges familie, eller modstand fra forældrene mod at ind-drage resten af familien i problemerne. Men kommunerne, der deltager iundersøgelsen, erkender også, at de på nogle områder kan blive bedre til atafdække ressourcer hos barnets eller den unges familie eller netværk og tilat undersøge, hvordan familie og netværk kan indgå i indsatsen.
2
Servicelovens bestemmelser forpligter ikke kommunalbestyrelsen til at an-vende en bestemt metode, men det er min opfattelse, at servicelovens be-stemmelser i tilstrækkelig grad forpligter kommunerne til at inddrage børn,unge og forældre i den konkrete sag, til at afdække familieforhold, venskaberog andre relevante forhold, ligesom serviceloven forpligter kommunerne ogtil at overveje, hvordan der kan ske en systematisk inddragelse af familie ognetværk i sager om udsatte børn og unge.Der er dog fortsat brug for at understøtte kommunernes arbejde med syste-matisk inddragelse af familie og netværk og for at udbrede kendskabet tilinddragende metoder.Jeg vil derfor fremhæve, at Socialstyrelsen generelt arbejder med at under-støtte kvaliteten i kommunernes arbejde, bl.a. gennem Task forcen omsagsbehandling i forhold til udsatte børn. Samtidig arbejder Socialstyrelsenhelt konkret med at få udbredt kendskabet til både familierådslagning ogandre inddragende metoder. Socialstyrelsen tilbyder derfor kurser i inddra-gende metoder som fx familierådslagning – ligesom der er udarbejdet kon-krete værktøjer til inddragende metoder for kommunerne, som kan findes påwww.inddrag.nu.
Annette Vilhelmsen
/ Lise Stidsen Vandahl