Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1306527_0001.png
1306527_0002.png
1306527_0003.png
1306527_0004.png
1306527_0005.png
J.nr. 13-5624035Den12. november 2013

Samråd i Skatteudvalget den 21.

november 2013 vedrørende udviklingen

i antal medarbejdere og hvorledes

effektiviseringer påvirker

skatteprovenuet.

Samrådsspørgsmål J:

”Ministeren bedes redegøre for udviklingeni antal medarbejdere i Skatteministeriet og idenforbindelseoplyse,hvorledeseffektiviseringer i Skatteministeriet påvirkerdet danske skatteprovenu.”

Svar:

Indledning
Jeg tolker spørgsmålet således, at der ikkespørges til udviklingen i antallet afmedarbejdere i Skatteministeriet, men iSKAT og hvorledes effektiviseringerne iSKAT påvirker skatteprovenuet.Det helt overordnede svar på spørgsmåleter, at SKAT i perioden fra ultimo2005 tilultimo2012 har reduceret antallet afårsværk fra ca. 9.750 til 7.050, svarende tilen reduktion på ca.2.700 årsværk.I samme
SKAT har reduceretsit årsværksforbrugmed ca. 2.700årsværk sidenslutningen af 20051/5
periode har skattegabet ligget på et megetlavt niveau, og regelefterlevelsen været høj.Det er regeringensmål at skabe enholdbar fremgang ibeskæftigelsen ogvelstandenVi skal sikre en såeffektiv offentligsektor som mulig
Der kan være god grund til at gå lidt dybereind i spørgsmålet, men indledningsvis viljeg gerne understrege, at det er regeringensmål at skabe en holdbar fremgang ibeskæftigelsen og velstanden i heleDanmark. Det betyder blandt andet, at viskal sikre en så effektiv offentlig sektorsom muligt. Det er med til at frigøreressourcer, som kan prioriteres til andrevigtige formål.I de kommende år skal SKAT såledesfortsat gennemføre en lang rækkeeffektiviseringer, og det vil frigøreressourceribetydeligtomfang.Skatteministeriet har sammen medFinansministeriet gennemført en rækkebudgetanalyser i 2012. Analyserne viser, atdet er muligt at opnå en bedreskatteforvaltning med færre ressourcer.Det er et vilkår, som alle har kendt siden2005, at SKAT skulle effektivisere sinopgaveløsning. Det fremgik af dendaværenderegeringsoplægtilkommunalreform såvel som af denlovgivning, der førte til fusionen af dekommunale og statslige skatteforvaltninger,at der over en årrække ville kunne realiseresvæsentlige effektiviseringer.Den daværende regering har tidligereoplyst, at potentialet ville komme fra
SKAT skal i dekommende år fortsatgennemføreen langrækkeeffektiviseringer
Det har været etkendt vilkår siden2005, at SKAT skulleeffektivisere
Potentialet kom frastordriftsfordele,2/5
synergieffekter ogmodernisering af it-systemerStore effektiviseringerer gennemført
stordriftsfordele,synergieffektermodernisering af it-systemer.
og
Der har været forsinkelser og udskydelserafeffektiviseringer undervejs, men de tal,jeg refererede i indledningen af mit svar,viser, at der er realiseret ganske storeeffektiviseringer i SKAT over årene.Effektiviseringerne er blevet realiseret somfølgeaffusionen,realiseringafstordriftsfordele ved at slå enhedersammen, synergieffekter som følge af nyemåder at arbejde på og digitalisering,herunder systemmodernisering.Har effektiviseringerne så haft somkonsekvens, at det danske skatteprovenu erblevet udhulet?Det mener jeg ikke.
Målinger afskattegab ogregelefterlevelseSkattegabet liggerinternationalt set pået lavt niveau
SKAT foretager med jævne mellemrummålinger af skattegab og regelefterlevelsenhos danske borgere og virksomheder.Målingerne af skattegabet viser, at detdanske skattegab internationalt set ligger pået meget lavt niveau, også selvombeskatningen internationalt set ligger på ethøjt niveau.Målingerne af skattegabet viser desuden, atskattegabet har ligget på et rimeligtkonstant niveau.
Skattegabet harligget stabilt overperioden3/5
Regelefterlevelse iperioden 2006 til2008
Måling af regelefterlevelse sker ved hjælp afde såkaldte compliance-undersøgelser, somgennemtilfældigtudvalgtestikprøvekontroller måler borgere ogvirksomheders regelefterlevelse.Målingernevisergenerelt,atregelefterlevelsen ligger på et højt og stabiltniveau. På en skala fra 0 til 6, hvor 6 er højregelefterlevelse, viser undersøgelserne enregelefterlevelse på 5,8 for borgerne og 4,1for virksomhederne i 2008.Dette niveau ser ud til at blive fastholdt iden seneste undersøgelse fra 2010, somendnu ikke er offentliggjort.
Der er en uændretregelefterlevelse iperioden 2008 til2010
Der er en høj og stabilregelefterlevelse selvi en vanskeligkonjunktursituation
Compliance-undersøgelserne giver grund-lag for at konkludere, at der i Danmarkgenerelt er en høj og stabil regelefterlevelse,selv i en situation med vanskeligekonjunkturer.Det forhold, at der er gennemførtvæsentlige effektiviseringer i SKAT kansåledes ikke overordnet set aflæses iregelefterlevelsen eller skattegabet. Der erfortsat en høj og stabil regelefterlevelse oguændret skattegab.Lad mig til sidst opsummere svaret.Der er gennemført effektiviseringer iSKAT samtidigt med, at skattegabet ikke erøget, og regelefterlevelsen fortsat er på et
Effektiviseringer kanoverordnet set ikkeaflæses iregelefterlevelseneller skattegabet
OpsummeringHidtidigeeffektiviseringer4/5
højt og stabilt niveau.Kommendeeffektiviseringer
Der skal også i de kommende årgennemføres effektiviseringer i SKAT.Disse effektiviseringer kræver en fortsatstor indsats i SKAT – ikke mindst afSKATs medarbejdere.Effektiviseringerne indebærer, at SKATskal arbejde påen ny og mere effektivmåde,og de skal gennemføres samtidigtmed, at SKAT fortsat- gør det nemt at betale den rigtige skattil tiden,- sætter målrettet ind over formanglende skattebetaling og- inddriver offentlig gæld effektivt.SKAT skal opleves som en professioneloffentlig virksomhed. Det er derforafgørende, at vi alle udviser tillid til, atSKATfortsatkangennemføreskatteopkrævningen enkelt, effektivt ogkorrekt.
Moderniseringbetyder, at SKAT skalarbejde på en andenmåde
5/5