Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1414663_0001.png
Skatteudvalget
Christiansborg
Lov- og
Kommunikationsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 919 (Alm. del):
I brev af 6. oktober 2014 har Skatteudvalget efter ønske fra Dennis
Flydtkjær (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 919:
”Vil ministeren oplyse baggrunden for, at det er den personlige indkomst
der ligger til grund for beregning af tilskud til efterskoleophold? Er der
ved valget af den personlige indkomst som grundlag for beregningen af
støtte taget højde for, om den personlige indkomst kan reduceres i kraft
af fradrag for indbetaling til en pensionsordning og derigennem føre til
forskelsbehandling af personer, der har en arbejdsgiveradministreret
pension/kollektiv pension og personer, der har en privattegnet pension,
eller stilles begge persongrupper på samme måde?”
Svar:
Reglerne om statslig elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen på efter-
skoler findes i kapitel 5 i kostskoleloven (lovbekendtgørelse nr. 916 af 13.
august 2014) med tilhørende bekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 429 af
10. maj 2011).
Den statslige elevstøtte er indkomstbestemt (kostskolelovens § 30, stk. 1,
2. pkt.).
Herefter hedder det om indkomstgrundlaget følgende (kostskolelovens §
32):
§ 32.
Indkomstgrundlaget, jf. § 30, stk. 1, er den personlige
indkomst for det andet kalenderår forud for det kalenderår, hvor
støtteperioden begynder, med tillæg af positiv kapitalindkomst,
der anvendes til beregning af indkomstskat efter personskattelo-
vens § 7, dog før de deri nævnte bundfradrag og fradrag for
grundbeløb, samt med tillæg af aktieindkomst, der beskattes efter
personskattelovens § 8 a, stk. 2.
31-10-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Stk. 2.
Skatteministeren stiller oplysninger til rådighed til brug
for opgørelse af indkomstgrundlaget, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Skatteministeren træffer bestemmelse om, hvilke myn-
digheder der skal opgøre indkomstgrundlaget. Skatteministeren
kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser om
indkomstgrundlaget, jf. stk. 1.
Den nuværende affattelse af bestemmelsen hidrører med sproglige æn-
dringer i alt væsentlig fra 1993, hvor bestemmelsen blev indsat i kostsko-
leloven, idet det dog fremgår af forarbejderne til bestemmelsen (lov-
forslag nr. L 271 af 21. april 1993), at bestemmelse er i overensstemmelse
med tidligere gældende bestemmelse og praksis. Efter den før 1993-
loven gældende bestemmelse var:
(e)levens økonomiske forhold (...) afgørende
for, med hvilken procentsats elevstøtten i det enkelte tilfælde skal gives.
Behandling af forskellige pensionsordninger i forhold til opgørelsen af
indkomstgrundlaget er et skattemæssigt spørgsmål, som hører under
skatteministeren. Jeg henviser til skatteministerens besvarelse af 23. ok-
tober 2014 af udvalgets spørgsmål 918 (Alm. del).
Tilsvarende bestemmelser om indkomstgrundlaget findes i en række love
om indkomstafhængige ydelser, fx i SU-lovens bestemmelse om foræl-
dreindkomst (§ 26, jf. lovbekendtgørelse nr. 39 af 15. januar 2014), som
hører under uddannelses- og forskningsministeren.
Jeg har ikke overvejelser om at ændre reglerne for statslig elevstøtte til
nedsættelse af elevbetalingen på efterskoler.
Med venlig hilsen
Christine Antorini