Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1413923_0001.png
29. oktober 2014
J.nr. 14-4362056
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 910 af 3. oktober 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413923_0002.png
Spørgsmål
I forbindelse med vækstudspillet 2014 præsenterede regeringen et forslag til afgiftshar-
monisering af registreringsafgiften. Vil ministeren i detaljer redegøre for de økonomiske
konsekvenser for den enkelte vognmand i årene 2015, 2016 og 2017, herunder i hvilket
omfang afgiftsharmoniseringen får konsekvenser for biler, der allerede er købt, og forret-
ningsdispositioner, der allerede er truffet af taxivognmænd?
Svar
Forslaget finder udelukkende anvendelse på de køretøjer, som er afgiftsberigtiget den 1.
januar 2015 eller senere. Lovforslaget finder således ikke anvendelse på de køretøjer, som
i dag er omfattet af frikørselsordningen.
For en vognmand, som erhverver taxier eller limousiner efter 1. januar 2015, vil forslaget
medføre, at der ved købet opnås en besparelse, som følge af afskaffelsen af registrerings-
afgift for disse køretøjer.
Fra 2017 og fremefter, hvor de første køretøjer, som er anskaffet efter 1. januar 2015,
ville have været frikørt efter de gældende regler, vil der skulle betales registreringsafgift,
når den pågældende taxi eller limousine skal overgå til anden anvendelse.
Omkostningerne i erhverv, der udøver sygetransport, vil blive reduceret, idet registre-
ringsafgiften afskaffes for biler til sygetransport samtidig med, at der ikke er mulighed for
at frikøre disse biler, hverken efter gældende regler eller ifølge lovforslaget.
For så vidt angår kørestolstaxier og OST-biler (biler til offentlig servicetrafik) er der ikke
nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Side 2 af 2