Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1412309_0001.png
27. oktober 2014
J.nr. 14-4334330
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 896 af 29. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412309_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – 126 (samling 2008-09) oplyse et
revideret skøn over grundlaget for overnormal profit samt oplyse, hvilke brancher der
indgår i dette skøn, herunder opjustere skønnet for de 20 største selskaber?
Svar
I det oprindelige spørgsmål SAU alm. del 126 (samling 2008-09) spørges til de prove-
numæssige konsekvenser ved at indføre et fradrag for normalforrentning af egenkapital
for de 20 største virksomheder i Danmark. SAU modtog i første omgang et foreløbigt
svar, hvor der blev givet et skøn over de samlede provenumæssige konsekvenser på ma-
kroniveau ved at indføre et fradrag for normalforrentning. I den efterfølgende endelige
besvarelse blev det antaget, at de 20 største virksomheder svarer til de 20 virksomheder,
der indgår i OMXC20-indekset (C20-virksomhederne).
I nedenstående gives et opdateret skøn over provenuvirkningen opgjort på både makro-
niveau og for C20-virksomhederne. Det skal understreges, at de beregnede provenumæs-
sige effekter på både makro- og C20-niveau er forbundet med betydelig usikkerhed. Ne-
denstående opgørelse over selskabernes ”normalforrentning” er baseret på oplysninger
for indkomståret 2012.
Provenumæssige konsekvenser på makroniveau:
I tabel 1 er vist provenuvirkningen ved at indføre et fradrag for normalforrentning under
antagelse af, at normalforrentningen udgør henholdsvis 5, 6 og 7 pct. af egenkapitalen.
Det forudsættes, at fradraget indføres, når den gradvise nedsættelse af selskabskatten til
22 pct. er fuldt indfaset i 2016. Desuden forudsættes det lige som i den oprindelige besva-
relse, at selskabsskattesatsen forhøjes med henholdsvis 2 og 4 pct.point ved fradrag for
normalforrentning på henholdsvis 6 og 7 pct.
Det er i vurderingen lagt til grund, at selskabsskattegrundlaget uden fradraget udgør ca.
190 mia. kr. Selskabsskatten heraf udgør ved en skattesats på 22 pct. ca. 42 mia. kr., hvil-
ket svarer til ca. 2,2 pct. af BNP.
På baggrund af bl.a. oplysninger fra Danmarks Statistik og Finanstilsynet skønnes den
samlede egenkapital, der berøres af fradraget, at udgøre ca. 2.000 mia. kr.
1
Normalfor-
rentningen kan på denne baggrund beregnes til mellem 100 og 140 mia. kr. afhængig af
forrentningsniveauet. Indførelsen af fradraget vil således reducere grundlaget for sel-
skabsskatten til mellem 90 og 50 mia. kr. Dette reducerede skattegrundlag svarer til den
beregnede overnormale profit under de forudsatte niveauer for normalforrentningen.
1
Der foreligger ikke opgørelser over virksomhedernes skattemæssige egenkapital. Danmarks Statistik har opgjort den
samlede regnskabsmæssige egenkapital i private byerhverv til ca. 1.600 mia. kr. i 2012, mens den samlede egenkapital i de
primære erhverv opgøres til knap 200 mia. kr. Endvidere har Finanstilsynet opgjort den samlede egenkapital i den finan-
sielle sektor til ca. 650 mia. kr. På denne baggrund skønnes den samlede egenkapital i skattepligtige virksomheder at udgø-
re i størrelsesordenen 2.500 mia. kr. Heraf skønnes 20 pct. af virksomhederne ikke at kunne udnytte fradraget, enten fordi
de ikke er i skatteposition, fordi de er omfattet af tonnageskatteordningen, eller fordi deres indtægter vedrører kulbrinte-
virksomhed. Den samlede relevante egenkapital skønnes således at udgøre ca. 2.000 mia. kr. Det bemærkes, at dette skøn
er meget usikkert.Den skattemæssige egenkapital kan være både mindre og større end den regnskabsmæssige egenkapital.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412309_0003.png
Det umiddelbare mindreprovenu beregnes til at ligge mellem ca. 22 mia. kr. og ca. 29 mia.
kr. afhængig af normalforrentningen og den forudsatte ændring af selskabsskattesatsen.
Efter tilbageløb beregnes mindreprovenuet til at ligge mellem 14 og 18 mia. kr. ved an-
vendelse af samme forudsætninger som i den oprindelige besvarelse.
Indførelsen af et fradrag for normalforrentning vil isoleret set øge virksomhedernes af-
kast efter skat og dermed deres incitament til at investere. Det øgede investeringsniveau
kan forventes på sigt at øge arbejdskraftproduktivitet og lønniveau. En evt. samtidig for-
højelse af selskabsskattesatsen vil omvendt trække i retning af at reducere investeringsaf-
kastet efter skat. Dette trækker isoleret set i retning af at mindske investeringerne. Dertil
kommer, at en forhøjelse af selskabsskattesatsen vil øge selskabernes incitament til at
flytte skattepligtig indkomst fra Danmark til lande med lavere selskabsskat fx gennem
koncerninterne transaktioner. De nævnte adfærdseffekter er ikke kvantificeret i nærvæ-
rende besvarelse.
Skatteministeriet har på det foreliggende grundlag ikke umiddelbart mulighed for at skøn-
ne over fradraget på brancher, da det bl.a. forudsætter kendskab til de enkelte virksom-
heders egenkapital og skattebetaling, samt hvilke brancher disse er knyttet til. Herunder
vil der skulle tages hensyn til, at den enkelte virksomhed kan være aktiv i flere brancher.
Tabel 1. Samlet provenuvirkning ved indførelse af fradrag for normalforrentning af egenkapital
Mia. kr. 2012-niveau.
Uden fradrag for normalforrentning
(gældende regler)
Gældende selskabsskattegrundlag
Skatteprovenu ved 22 pct.
Ved indførelse af fradrag for normal-
forrentning
Egenkapital (regnskabsmæssig)
Selskabsskattesats
Normalforrentning af egenkapital
Nyt selskabsskattegrundlag (=beregnet
overnormal profit)
Skatteprovenu
Provenukonsekvenser:
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Kilde: Skatteministeriet
Forrentning 5
pct.
Forrentning 6
pct.
Forrentning 7
pct.
190,0
41,8
190,0
41,8
190,0
41,8
2000,0
22 pct.
100,0
90,0
19,8
2000,0
24 pct.
120,0
70,0
16,8
2000,0
26 pct.
140,0
50,0
13,0
22,0
13,6
25,0
15,5
28,8
17,9
Provenumæssige konsekvenser for C20-virksomheder:
Det skal bemærkes, at de selskaber, der indgår i OMXC20-indekset i dag, ikke er de
samme, som indgik ved besvarelsen af det oprindelige SAU-spørgsmål. Desuden er A.P.
Møller - Mærsk (A og B) ikke medregnet i nærværende opgørelse, da en stor del af selska-
bets egenkapital vedrører enten rederivirksomhed, der typisk beskattes efter de særlige
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412309_0004.png
tonnageskatteregler, eller kulbrintevirksomhed, der antages ikke at være omfattet af fra-
draget for normalforrentning.
I indkomståret 2012 betalte de nuværende, medregnede C20-virksomheder ca. 9,3 mia. kr.
i selskabsskat eksklusiv beskatning af olie- og gasindvinding. Disse virksomheders sel-
skabsskattegrundlag skønnes på denne baggrund at udgøre ca. 37,3 mia. kr. i 2012.
Det er ikke umiddelbart muligt entydigt at opgøre virksomhedernes skattemæssige egen-
kapital, og i nedenstående er forsimplet anvendt den regnskabsmæssige opgørelse af
egenkapitalen, der for 2012 kan opgøres til ca. 610 mia. kr.
I tabel 2 er vist provenuvirkningen for de knap 20 selskaber. Det umiddelbare mindre-
provenu beregnes til at ligge mellem knap 7 og godt 8 mia. kr. afhængig af størrelsen af
normalforrentningen og ændringen af selskabsskattesatsen. Efter tilbageløb beregnes
mindreprovenuet til at ligge mellem cirka 4 og 5 mia. kr. ved anvendelse af samme forud-
sætninger som i den oprindelige besvarelse.
En hypotetisk omlægning af selskabsskatten som vist i tabellen ville således i 2012 med-
føre, at de medregnede C20-virksomheder under et ikke ville skulle betale selskabsskat
ved en normalforrentning på lidt over 6 pct.
Tabel 2. Provenuvirkning ved indførelse af fradrag for normalforrentning af egenkapital for
OMXC20-selskaber eksklusiv A.P. Møller - Mærsk (A og B)
Mia. kr. 2012-niveau.
Uden fradrag for normalforrentning
(gældende regler)
Gældende selskabsskattegrundlag
Skatteprovenu ved 22 pct.
Ved indførelse af fradrag for normal-
forrentning
Egenkapital (regnskabsmæssig)
Selskabsskattesats
Normalforrentning af egenkapital
Nyt selskabsskattegrundlag (=beregnet
overnormal profit)
Skatteprovenu
Provenukonsekvenser:
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Kilde: Skatteministeriet
Forrentning 5
pct.
Forrentning 6
pct.
Forrentning 7
pct.
37,5
8,3
37,5
8,3
37,5
8,3
610,0
22 pct.
30,5
7,0
1,5
610,0
24 pct.
36,6
0,9
0,2
610,0
26 pct.
42,7
0,0
0,0
6,7
4,2
8,0
5,0
8,3
5,1
Side 4 af 4