Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1410608_0001.png
21. oktober 2014
J.nr. 14-4308801
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 875 af 23. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410608_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Kommissionens afgørelse i sag SA.35683, at "i modsætning til materialer
(f.eks. aviser), der leveres mod betaling, kan reklamer, som husholdningerne har indvilget
i at modtage, ikke betragtes som et køb." Kan ministeren bekræfte, at forbrugerne ikke
frit kan til- eller fravælge, hvilke indstiksreklamer de modtager med deres aviser, og at
forbrugerne derfor de facto modtager reklamer, de ikke har bedt om, herunder at forbru-
gerne med tjenester som "Permission Services" og "NejTak+" faktisk har mulighed for
frit at vælge præcis, hvilke reklamer de vil modtage?
Svar
Baggrunden for indførelsen af en afgift på husstandsomdelte reklamer er at nedbringe
mængderne af papiraffald til gavn for miljøet. At visse distributionsvirksomheder opretter
ordninger, som gør det muligt for husstandene at til- og fravælge visse reklamer ud fra
den enkeltes behov og interesser, anses for positivt, da det alt andet lige må bevirke, at
færre reklamer husstandsomdeles uden efterfølgende at blive læst.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål 806 af 16. september 2014.
Side 2 af 2