Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1411289_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. oktober 2014
Besvarelse af spørgsmål 850 alm. del stillet af Skatteudvalget den 22.
september 2014 efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren bede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om en vurdering
af reklameafgiftslovens konsekvenser for forbrugernes indsigt i priserne
på dagligvaremarkedet forudsat forbrugeradfærd som i 2013?
Svar:
Først og fremmest kan jeg henvise til min besvarelse af SAU alm. del
spørgsmål 820, hvor styrelsen har vurderet, hvad effekten på prisniveauet
vil være, hvis butikkerne ikke længere udsendte de husstandsomdelte
reklamer.
Derudover har jeg modtaget følgende vurdering fra Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, hvilket jeg henholder mig til:
”Svaret på spørgsmål 820 tager udgangspunkt i en situation, hvor butik-
kerne ikke udsender deres husstandsomdelte reklamer.
Reklameafgiftens effekt på omfanget af husstandsomdelte reklamer er
usikker, hvilket gør det mindre klart, hvad reklameafgiftens konsekvenser
er for forbrugernes indsigt i priserne.”
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk