ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. oktober 2014
Besvarelse af spørgsmål 849 alm. del stillet af Skatteudvalget den 22.
september 2014 efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren anmode Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om en vurde-
ring af reklameafgiftslovens konsekvenser for konkurrencen mellem af-
giftsbelagte og ikke-afgiftsbelagte tryksager?
Svar:
Jeg har modtaget følgende vurdering fra Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen, som jeg henholder mig til:
”Markedet for tryksager udgøres i Danmark af en lang række forskellige
medier og formater, herunder blandt andet aviser, lokalaviser, ugeblade,
telefonbøger og husstandsomdelte reklamer (tilbudsaviser).
Reklameafgiften omhandler de husstandsomdelte reklamer med henblik
på at nedbringe mængderne af papiraffald. Der foreligger ikke en nær-
mere gennemgang af de faktiske markedsforhold på de enkelte markeder
i Danmark.
Helt generelt kan det dog anføres, at i det omfang de enkelte virksomhe-
der bag tryksagerne er i konkurrence med hinanden, og de rammes ens af
afgiften, ser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen umiddelbart ingen
grund til at tro, at konkurrencen skulle blive forvredet.
Skulle det imidlertid vise sig, at nogle af virksomhederne bag tryksagerne
er i konkurrence med hinanden, og at afgiften ikke rammer disse virk-
somheder ens, kan reklameafgiften potentielt have en konkurrenceforvri-
dende effekt på det pågældende marked.”
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk