Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1405453_0001.png
6. oktober 2014
J.nr. 14-4298158
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 843 af 22. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405453_0002.png
Spørgsmål 843
Findes der i dag automatiske justeringer i beregningsgrundlaget af registreringsafgiften,
hvor statens provenu reduceres?
Svar
Grundlaget for beregning af registreringsafgiften er bilens eller motorcyklens pris inkl.
moms fratrukket en række fradrag for fortrinsvis trafiksikkerhedsfremmende foranstalt-
ninger. Dette grundlag (den afgiftspligtige værdi) justeres alene ved lovændring. Men der
sker automatisk justering i skalaknækkene.
Her i 2014 beregnes registreringsafgiften af fx en almindelig personbil som 105 pct. af
den del af bilens afgiftspligtige værdi, der er lavere 80.500 kr. og 180 pct. af eventuel vær-
di ud over dette beløb. De 80.500 kr. kaldes skalaknækket. Skalaknækket reguleres efter
personskattelovens § 20 og vil i 2015 blive fastsat til 81.700 kr. § 20 reguleringen afspejler
den almindelige lønudvikling og vil derfor, set over en årrække, som hovedregel udvise en
højere stigningstakt end almindelige industrivarer såsom biler. Det indebærer, at en min-
dre og mindre del af bilernes afgiftspligtige værdi, set under ét, vil være beskattet med den
høje sats på 180 pct. Samtidigt vil flere og flere nyregistrerede biler slet ikke være berørt af
skalaens høje sats.
De løbende lempelser i registreringsafgiften siden 2007 kan på den måde ikke kaldes en
egentlig automatik, men i praksis har den virket som sådan, fordi prisstigningstakten for
biler i gennemsnit har været væsentligt lavere end de årlige skalaknækforhøjelser.
Side 2 af 2