Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1404859_0001.png
3. oktober 2014
J.nr. 14-4298281
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 842 af 22. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404859_0002.png
Spørgsmål
For at fremme brugen af cykler til arbejdskørsel kan der i lovgivningen indføres regler
om, at brug af cykel udløser en kørselsgodtgørelse som svarer til brug af bilen pr. kilome-
ter, også selvom det ikke udtrykker de faktiske udgifter for brugen af cyklen. Vil ministe-
ren foretage en vurdering af, hvor meget kørselsgodtgørelsen skal justeres ned pr. kilome-
ter, såfremt cyklisme inddrages på denne måde, og såfremt skattetabet skal være uændret?
Svar
Godtgørelse, der udbetales til dækning af udgifter ved benyttelse af egen cykel til er-
hvervsmæssig kørsel, er skattefri, hvis den ikke overstiger satsen på 0,51 kr. pr. km. Satsen
er fastsat af Skatterådet,
jf. også mit svar på alm. del spørgsmål 841.
Arbejdsgivere, der udbetaler skattefri godtgørelse, har indberetningspligt vedrørende de
udbetalte beløb. Indberetningen sker dog fælles for kørsels- og rejsegodtgørelse, og der
foreligger ingen specifikation af, hvordan godtgørelsesbeløbet er sammensat på de for-
skellige regelsæt og satser.
SKATs systemer indeholder således ingen oplysninger, der kan danne grundlag for et
skøn over, hvor mange kilometer cykelkørsel i arbejdsgiverens tjeneste, der udbetales
godtgørelse for. Det er dog Skatteministeriets umiddelbare vurdering, at udbetaling af
godtgørelse vedrørende cykelkørsel har et relativt beskedent omfang.
Der foreligger ingen statistiske indikationer for, hvor meget kørsel med eget transport-
middel til erhvervsmæssig kørsel, der vil blive konverteret fra bil- til cykelkørsel, hvis
godtgørelsessatsen for cykelkørsel hæves, så den svarer til satsen for bilkørsel.
I det omfang konverteringen ikke ændrer omfanget af den samlede erhvervsmæssige kør-
sel med eget transportmiddel, vil arbejdsgivernes omkostninger være uændrede, og der vil
derfor ikke være provenumæssige konsekvenser af at øge godtgørelsen for cykelkørsel.
Da en højere godtgørelse for cykelkørsel imidlertid vil overstige arbejdstagerens faktiske
omkostninger hertil, vil satsforhøjelsen for cykelkørsel have karakter af en skatteudgift.
Side 2 af 2