Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1427756_0001.png
28. november 2014
J.nr. 14-4298158
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 840 af 22. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427756_0002.png
Spørgsmål 840
Hvilket provenu vil det medføre for hvert 1.000 kr., skalaknækket sænkes i spændet fra
det nuværende skalaknæk til skalaknækket, som det var før ændringen i 2007?
Svar
I 2007 blev skalaknækket for betaling af registreringsafgift på 180 pct. af en personbils
værdi forhøjet fra 65.900 kr. til 74.000 kr. For motorcykler blev skalaknækket forhøjet fra
15.200 kr. til 23.300 kr.
Skalaknækket er løbende reguleret siden 2007 (dog ikke i perioden 2010-2013 jf. Forårs-
pakke 2.0 fra 2009 og Genopretningspakken fra 2010), og i 2015 skal der betales afgift på
180 pct. af en personbils værdi udover 81.700 kr. Der er i det følgende alene regnet på en
reduktion af skalaknækket for personbiler.
Var skalaknækket for personbiler på 65.900 kr. ikke forhøjet i 2007, og var det reguleret
tilsvarende det nuværende skalaknæk, ville skalaknækket i 2015 være 72.700 kr. i stedet
for 81.700 kr.
En reduktion af skalaknækket på 1.000 kr. til 80.700 kr. fra 2015 skønnes i varig virkning
at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 50 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Det varige mer-
provenu efter tilbageløb og adfærd inkl. standardberegnede arbejdsudbudseffekter skøn-
nes at udgøre ca. 25 mio. kr. årligt.
En reduktion på 9.000 kr. til 72.700 kr. fra 2015, svarende til at skalaknækket ikke var
forhøjet i 2007, skønnes i varig virkning at medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
500 mio. kr. årligt. Det varige merprovenu efter tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbud
skønnes at udgøre ca. 150 mio. kr. årligt.
En reduktion af skalaknækket gør det dyrere at købe bil. Adfærdseffekterne afspejler
derfor et fald i bilsalget, herunder afledte effekter på motorafgifterne (registreringsafgift,
løbende afgifter, brændstofafgift mv.).
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427756_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning af en reduktion af skalaknækket for betaling af afgift på 180 pct.
Mio. kr. (2015-niveau)
Reduktion af skalaknæk til 80.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
Reduktion af skalaknæk til 79.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
Reduktion af skalaknæk til 78.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
Reduktion af skalaknæk til 77.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
Reduktion af skalaknæk til 76.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
Reduktion af skalaknæk til 75.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
Reduktion af skalaknæk til 74.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
Reduktion af skalaknæk til 73.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
Reduktion af skalaknæk til 72.700
Umiddelbart provenu
Provenu efter ændret adfærd
625
225
500
175
500
175
500
175
500
175
500
175
500
150
550
200
425
150
425
150
425
150
425
150
425
150
425
125
475
175
375
125
375
125
375
125
375
125
375
125
375
125
400
150
325
125
325
125
325
100
325
100
325
100
325
100
325
125
275
100
275
100
275
100
275
100
275
100
275
75
275
100
200
75
200
75
200
75
200
75
200
75
200
75
200
75
150
50
150
50
150
50
150
50
150
50
150
50
125
50
100
50
100
25
100
25
100
25
100
25
100
25
75
25
50
25
50
25
50
25
50
25
50
25
50
25
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Varigt
Anm.: For 2015 er der taget udgangspunkt i det forventede nybilsalg som budgetteret på FFL2015, mens der i de følgende
år er taget udgangspunkt i et strukturelt niveau for bilsalget, svarende til, at bestanden af personbiler udskiftes på 15 år. Det
er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare provenu vokser med væksten i BNP efter 2020. Hele merprovenuet fra
leasingbiler, hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er indregnet i det år, hvor bilen sælges.
Side 3 af 3