Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1299419_0001.png
1299419_0002.png
1299419_0003.png
1299419_0004.png
1299419_0005.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
A1
Det talte ord gælderAnledning:Samråd i SAU
Tid og sted: Den 6. 11. 2013 kl. 10:30- 11:30. 2-080
IndledningJeg vil først forelægge de to skattesager, som er på dagsorden forECOFINden15.november:EU-standardiseringaf
momsangivelser og rentebeskatning.
Jeg vil herefter nævne andre store skattesager, som kan kommepå dagsordenen i dette halvår. Her vil jeg fokusere påinformationsudveksling (direktivet om administrativt samarbejde),samt sagen om finansielle transaktionsskatter (FTT).
ECOFIN den 15. november 2013:Standardiserede momsangivelserPå ECOFIN ventes Kommissionen at præsentere sit nye forslagomatindførestandardiseredemomsangivelserforalle
virksomheder på tværs af EU-landene.
Momsangivelser følger i dag de enkelte EU-landes nationaleregler og anvender landenes forskellige blanketter og procedurer.EnEU-standardiseringafmomsangivelsernevillettede
administrative byrder for det europæiske erhvervsliv, der skønnesat kunne spare op til 15 mia. euro om året.
Regeringen støtter generelt tiltag, der letter virksomhedernesadministrative byrder. Regeringen kan overordnet støtte forslagetom standardiserede momsangivelser.
2
Ændring af rentebeskatningsdirektivetSagen om ændring af rentebeskatningsdirektivet er en klassiker.Formandskabet vil gøre et nyt forsøg på at opnå enighed omforslaget om tekniske ændringer i rentebeskatningsdirektivet.
Formålet med ændringerne er at gøre EU’s direktiv mere effektivtved at lukke nogle huller, bl.a. ved at brede skattebasen ud. EU-landene er i princippet enige om ændringerne. Sagen har alligevelværet blokeret siden 2008 af Luxembourg og Østrig. De to landehar hidtil insisteret på at fastholde deres overgangsordning idirektivet, hvor de opkræver kildeskat af rentebetalingerne i stedetfor at give oplysninger om rentebetalingerne til kontohaverenshjemland.
Den seneste internationale udvikling har imidlertid medført, atLuxembourg har skiftet holdning og vil gå over til automatiskinformationsudvekslingfra2015.Detbetyderdogikke
nødvendigvis, at landet også er parat til at tilslutte sig forslaget omtekniske forbedringer af direktivet på nuværende tidspunkt.
Luxembourg og Østrig kæder således fortsat en vedtagelse afforslaget sammen med forhandlingerne med de fem tredjelande(Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino).Forhandlingerne skal sikre, at de samme tekniske ændringerindføres i EU’s rentebeskatningsaftaler med disse tredjelande.Luxembourg og Østrig vil ikke vedtage forslaget og gennemførede tekniske ændringer, før tredjelandene gør det samme. Det erusikkert, om de to lande vil fastholde deres modstand, eller om dekan presses til at vedtage forslaget i lyset af DER’s beslutning.Østrig er også under pres for at gå over til informationsudvekslingom renter.
3
Andre store skattesager:Ændring af direktiv om administrativt samarbejde om skatDer er tale om et vigtigt forslag, der skal sikre en EU-ramme omden styrkede automatiske informationsudveksling, som vi harbesluttet at udvikle på europæisk og globalt plan.
Det
nuværende
direktivs
hovedregel
er,
at
et
EU-lands
skattemyndigheder har pligt til at sende oplysninger til et andetEU-land, der sender en begrundet anmodning om det. Man harogså pligt til automatisk at sende oplysninger om fx lønindtægtertil lønmodtagerens hjemland, hvis man har sådanne oplysninger.
Forslaget
medfører
en
styrket
pligt
til
indberetning
og
informationsudveksling. EU-landenes myndigheder skal såledespålægge deres banker pligt til indberetning om flere typerindtægter og aktiver, som tilhører personer i andre EU-lande,mhp. at myndighederne automatisk kan sende disse oplysningertil de pågældende lande (dvs. uden at landene anmoder om det).
Regeringen støtter stærkt automatisk informationsudveksling. Deter vigtigt, at arbejdet i EU og på globalt plan er koordineret, så denfælles EU-ramme i form af det nye direktiv bliver helt konsistentmed en kommende fælles global standard, der arbejdes på iOECD.
4
Beskatning af finansielle transaktioner (FTT)Situationen er fortsat, at 11 EU-lande ønsker at indføre en skat påfinansielle transaktioner (FTT) inden for rammerne af et forstærketsamarbejde. Kommissionens forslag herom behandles på tekniskniveau. ECOFIN har ikke drøftet forslaget, og det vides ikke,hvornår det vil ske. Forslaget bygger på et etableringsprincip og etudstedelsesprincip.
Etableringsprincippet betyder i den foreslåede form fx, at bankerudenfor FTT-området vil blive anset som etableret i et FTT-land,hvis de handler med banker i FTT-lande – uafhængigt af hvilkeværdipapirer der handles. Da Danmark ikke ønsker at deltage iFTT vil det sige, at en dansk bank, der handler et dansk eller tyskværdipapir med en tysk bank, skal betale FTT til Tyskland.
Rådets juridiske tjeneste (RJT) har i september vurderet netopdette element af forslaget. Vurderingen er, at denne form foretableringsprincip ikke er i overensstemmelse med gældendeinternational ret og EU-retten. Vurderingen må forventes at spilleind på forhandlingerne. EU-kommissionen er uenig i vurderingen.
Der er ikke enighed mellem de deltagende lande om det konkreteindhold af forslaget, bl.a. er der ikke enighed om forslagetsbeskatningsprincipper og anvendelsesområde (fx om visseværdipapirtyper og aktører skal undtages fra forslaget).
5