Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1405439_0001.png
6. oktober 2014
J.nr. 14-4298158
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes foreløbigt svar på spørgsmål nr. 839 af 22. oktober 2014 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405439_0002.png
Spørgsmål 839
Der blev i 2007 indført et fradrag i selve registreringsafgiften for god benzinøkonomi i
nye biler. Fradraget er på 4.000 kr. for hver km/l, bilen kører længere end 16 km/l for
benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler. Da fradraget blev indført, omfattede det ca. 10 pct.
af nye biler, som dermed fik nedslag i registreringsafgiften. Da benzinøkonomien siden
2007 stort set er forbedret med 1 km/l årligt, er der måned for måned stadig flere biler,
der får et stadigt større fradrag. I dag får ca. 95 pct. af alle nye biler således et fradrag
begrundet i god benzinøkonomi. Med andre ord får ikke alene den dårligste halvdel i dag
fradragherfor, men selv blandt de 10 pct. af biler med den ringeste benzinøkonomifår en
stor del fradrag under henvisning til god benzinøkonomi. Vil ministeren udarbejde en
opgørelse over, hvilket provenu staten vil få, såfremt dette fradrag justeres, så det følger
den teknologiske udvikling, og hvor det kun er de bedste 50 pct., 25 pct. eller 10 pct., som
får fradraget, hvilket for benzinbiler svarer til, at startværdien for at udløse fradraget juste-
res op til omkring henholdsvis 21 km/l, 23 km/l eller 24 km/l – for dieselbiler lidt høje-
re? Vil ministeren desuden oplyse, hvad det er for data, der benyttes til at fastlægge antal
km/l, og hvordan der føres kontrol med, at der ikke svindles med de opgørelser, som
danner grundlag for indbetaling af registreringsafgifterne? Vil ministeren endelig oplyse, i
hvilket omfang de data der benyttes som grundlag for fradraget, er udtryk for bilernes
reelle benzinøkonomi – og om der er mulighed for at foretage en objektiv justering af de i
fradragsberegningerne anvendte km/l, så fradraget er baseret på en måske mere korrekt
og faktisk benzinøkonomi?
Svar
Det er desværre ikke muligt at svare inden for fristen. Et endeligt svar vil blive fremsendt
hurtigst muligt.
Side 2 af 2