Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1405441_0001.png
6. oktober 2014
J.nr. 14-4298158
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 838 af 22. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405441_0002.png
Spørgsmål 838
Der ydes i dag et fradrag på 2.000 kr. i beregningen af den afgiftspligtige værdi som
grundlag for registreringsafgiften, såfremt bilen opfylder NCAP med 5 stjerner eller mere.
Hvad er regelsættet og status for NCAP i dag i nye biler, hvad er formålet med fradraget,
og hvilket provenu kan årligt opnås, såfremt dette fradrag afvikles?
Svar
Jeg kan bekræfte, at der efter registreringsafgiftsloven ydes fradrag i den afgiftspligtige
værdi på 2.000 kr. for biler, der har opnået 5 stjerner i Euro NCAP test. Euro NCAP-
fradraget blev indført i 2007. På det tidspunkt var Euro NCAP test en kollisionstest. Eu-
ro NCAP testresultaterne er ændret, siden bestemmelsen om fradrag blev gennemført.
For nye bilmodeller testes efter nogle mere sammensatte retningslinjer, hvor kollisions-
sikkerheden blot er en af de enkelte trafiksikkerhedsparametre, der indgår i den samlede
bedømmelse.
Trafikstyrelsen oplyser, at kravene til Euro NCAP skærpes løbende. Selv om mange biler
har 5 stjerner, er der stadig nogle, der ikke opnår 5 stjerner. Trafikstyrelsen oplyser videre,
at formålet med ”sikkerhedsstjernerne” (baseret på Euro NCAP) er at få sikrere biler på
markedet. Fradraget i kombination med de nyeste opdaterede Euro NCAP-krav bevirker
det fortsat sikrere biler på vejene i Danmark.
En afskaffelse af fradraget for personbiler, der har opnået 5 stjerner ved Euro NCAP
vurderingen fra 2015 skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på omkring 400
mio. kr. i 2015,
jf. tabel 1.
I varig virkning skønnes et umiddelbart merprovenu på ca. 300 mio. kr. årligt. Det varige
merprovenu efter tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbud skønnes at udgøre ca. 100 mio.
kr. årligt. En afskaffelse af fradraget for personbiler, der har opnået 5 stjerner ved Euro
NCAP vurderingen, gør det dyrere at købe bil. Adfærdseffekterne afspejler et fald i bilsal-
get, herunder afledte effekter på andre motorafgifter (brændstofafgift, løbende afgifter
mv.).
Tabel 1. Provenuvirkning af en afskaffelse af fradraget for opfyldelse af NCAP med 5 stjerner
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu inkl. virkning på andre konti
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter ændret adfærd
2015
400
400
300
150
2016
300
300
250
150
2017
300
300
250
150
2018
300
300
250
150
2019
300
300
250
100
2020
300
300
250
100
Varigt
300
300
250
100
Anm.: For 2015 er der taget udgangspunkt i det forventede nybilsalg som budgetteret på FFL2015, mens der i de følgende
år er taget udgangspunkt i et strukturelt niveau for bilsalget, svarende til, at bestanden af personiler udskiftes på 15 år. Det
er beregningsteknisk forudsat, at bilparken vokser med væksten i realt BNP, og at bilpriserne og dermed gennemsnitsafgif-
ten stiger med den forventede prisudvikling. Hele merprovenuet fra leasingbiler, hvor registreringsafgiften betales forholds-
mæssigt, er indregnet i det år, hvor bilen sælges.
Side 2 af 2