Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1405443_0001.png
6. oktober 2014
J.nr. 14-4298158
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 837 af 22. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405443_0002.png
Spørgsmål 837
Der ydes i dag et fradrag på 2.500 kr. i beregningen af den afgiftspligtige værdi som
grundlag for registreringsafgiften, såfremt bilen har ESP-system. Hvad er regelsættet i dag
hvad angår ESP-system i nye biler, hvad er formålet med fradraget, og hvilket provenu
kan årligt opnås, såfremt dette fradrag afvikles?
Svar
Der gives fradrag i grundlaget for beregning af registreringsafgiften af personbiler, der er
udstyret med ESP (elektronisk stabiliseringssystem, der i dag kaldes ESC). Til grund for
indførelsen af fradraget lå en vurdering fra Færdselsstyrelsen af de sikkerhedsmæssige
aspekter ved ESP (ESC) der viste, at der ved brug af ESP er væsentlige sikkerhedsmæssi-
ge gevinster at hente.
Fradraget blev indført i 2003. Fradraget havde i første omgang en afviklingsprofil svaren-
de til den forventede udbredelse på markedet. Profilen var: 3.500 kr. i 2003, 3.200 kr. i
2004, 2.600 kr. i 2005, 2.000 kr. i 2006, 1.300 kr. i 2007 og 700 kr. i 2008. I 2007 blev det
vurderet, at afviklingsprofilen var for skarp, og fradraget blev ændret til det faste fradrag
på 2.500 kr., som gælder i dag.
En afskaffelse af fradraget for ESP-system fra 2015 skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu på omkring 700 mio. kr. i 2015,
jf. tabel 1.
I varig virkning skønnes et umiddelbart merprovenu på ca. 550 mio. kr. årligt. Det varige
merprovenu efter tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbud skønnes at udgøre ca. 200 mio.
kr. årligt. En afskaffelse af fradraget for ESP-system gør det dyrere at købe bil. Adfærds-
effekterne afspejler et fald i bilsalget, herunder afledte effekter på andre motorafgifter
(brændstofafgift, løbende afgifter mv.).
Tabel 1. Provenuvirkning af en afskaffelse af fradraget for ESP-system
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu inkl. virkning på andre konti
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter ændret adfærd
2015
700
700
550
300
2016
550
550
400
250
2017
550
550
400
250
2018
550
550
400
250
2019
550
550
400
250
2020
550
550
400
250
Varigt
550
550
400
200
Anm.: For 2015 er der taget udgangspunkt i det forventede nybilsalg som budgetteret på FFL2015, mens der i de følgende
år er taget udgangspunkt i et strukturelt niveau for bilsalget, svarende til, at bestanden af person- og varebiler udskiftes på
hhv. 15 og 16 år. Det er beregningsteknisk forudsat, at bilparken vokser med væksten i realt BNP, og at bilpriserne og
dermed gennemsnitsafgiften stiger med den forventede prisudvikling. Hele merprovenuet fra leasingbiler, hvor registre-
ringsafgiften betales forholdsmæssigt, er indregnet i det år, hvor bilen sælges.
Side 2 af 2