Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1405445_0001.png
6. oktober 2014
J.nr. 14-4298158
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 836 af 22. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405445_0002.png
Spørgsmål 836
Der ydes i dag et fradrag på 3.700 kr. i beregningen af den afgiftspligtige værdi som
grundlag for registreringsafgiften, såfremt bilen har blokeringsfri bremser. Hvad er regel-
sættet i dag hvad angår blokeringsfri bremser i nye biler, hvad er formålet med fradraget,
og hvilket provenu kan årligt opnås, såfremt dette fradrag afvikles?
Svar
Jeg kan bekræfte, at der gives fradrag i grundlaget for beregning af registreringsafgiften af
motorcykler, personbiler og varebiler, der udstyret med blokeringsfri bremser (ABS).
Fradraget udgør 4.165 kr. for motorcykler og 3.750 kr. for biler. Fradraget blev gennem-
ført med lov 234 af 14. maj 1986 – afgiftslempelse for biler med særligt trafiksikkerheds-
fremmende udstyr.
Trafikstyrelsen oplyser, at ABS og ESC (elektronisk stabiliseringskontrol - tidligere kaldet
ESP) er standard på alle personbiler i dag. Videre oplyses, at ESC bliver krav for alle per-
son- og varebiler fra november i år, og at bilerne ikke i praksis kan have ESC uden, at de
har ABS.
For motorcykler vil blokeringsfri bremser (ABS) være påbudt fra 2018 (2017 for nye mo-
deller).
En afskaffelse af fradraget for blokeringsfri bremser fra 2015 skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på omkring 1.050 mio. kr. i 2015,
jf. tabel 1.
I varig virkning skønnes et umiddelbart merprovenu på ca. 850 mio. kr. årligt. Det varige
merprovenu efter tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbud skønnes at udgøre ca. 300 mio.
kr. årligt. En afskaffelse af fradraget for blokeringsfri bremser gør det dyrere at købe bil.
Adfærdseffekterne afspejler derfor et fald i bilsalget, herunder afledte effekter på andre
motorafgifter (brændstofafgift, løbende afgifter mv.).
Tabel 1. Provenuvirkning af en afskaffelse af fradraget for blokeringsfri bremser
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu inkl. virkning på andre konti
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter ændret adfærd
2015
1.050
1.050
800
500
2016
850
850
650
350
2017
850
850
650
350
2018
850
850
650
350
2019
850
850
650
350
2020
850
850
650
350
Varigt
850
850
650
300
Anm.: For 2015 er der taget udgangspunkt i det forventede nybilsalg som budgetteret på FFL2015, mens der i de følgende
år er taget udgangspunkt i et strukturelt niveau for bilsalget, svarende til, at bestanden af person- og varebiler udskiftes på
hhv. 15 og 16 år. Det er beregningsteknisk forudsat, at bilparken vokser med væksten i realt BNP og at bilpriserne og
dermed gennemsnitsafgiften stiger med den forventede prisudvikling. Hele merprovenuet fra leasingbiler, hvor registre-
ringsafgiften betales forholdsmæssigt, er indregnet i det år, hvor bilen sælges.
Side 2 af 2