Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1405447_0001.png
6. oktober 2014
J.nr. 14-4298158
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 835 af 22. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405447_0002.png
Spørgsmål 835
Der ydes i dag et fradrag på 1.000 kr. i beregningen af den afgiftspligtige værdi som
grundlag for registreringsafgiften, såfremt bilen har en bilradio. Hvad er formålet med
dette fradrag, og hvilket provenu kan årligt opnås, såfremt dette fradrag afvikles?
Svar
Jeg kan bekræfte, at der ydes et fradrag inden beregning af registreringsafgiften af en bil
på 1.000 kr. for bilradioen. Fradraget reducerer registreringsafgiften med 1.050 kr. (105
pct.) for biler, hvis afgiftspligtige værdi er under skalaknækket på 80.500 kr., og med 1.800
kr. (180 pct.) for biler, hvis afgiftspligtige værdi er over skalaknækket på 80.500 kr.
Fradraget blev indsat i registreringsafgiftslovens § 8 allerede med hovedloven fra 1971.
Bestemmelsen er ikke nærmere begrundet, men angives i lovforslaget at være i overens-
stemmelse med dagældende praksis.
En afskaffelse af fradraget for bilradioer fra 2015 skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu på omkring 300 mio. kr. i 2015,
jf. tabel 1.
I varig virkning skønnes et umiddelbart merprovenu på ca. 200 mio. kr. årligt. Det varige
merprovenu efter tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbud skønnes at udgøre ca. 100 mio.
kr. årligt. En afskaffelse af fradraget for bilradio gør det dyrere at købe bil. Adfærdseffek-
terne afspejler et fald i bilsalget, herunder afledte effekter på andre motorafgifter (brænd-
stofafgift, løbende afgifter mv.).
Tabel 1. Provenuvirkning af en afskaffelse af fradraget for bilradio
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu inkl. virkning på andre konti
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter ændret adfærd
2015
300
300
200
150
2016
200
200
150
100
2017
200
200
150
100
2018
200
200
150
100
2019
200
200
150
100
2020
200
200
150
100
Varigt
200
200
150
100
Anm.: For 2015 er der taget udgangspunkt i det forventede nybilsalg som budgetteret på FFL2015, mens der i de følgende
år er taget udgangspunkt i et strukturelt niveau for bilsalget, svarende til, at bestanden af person- og varebiler udskiftes på
hhv. 15 og 16 år. Det er beregningsteknisk forudsat, at bilparken vokser med væksten i realt BNP, og at bilpriserne og
dermed gennemsnitsafgiften stiger med den forventede prisudvikling. Hele merprovenuet fra leasingbiler, hvor registre-
ringsafgiften betales forholdsmæssigt, er indregnet i det år, hvor bilen sælges.
Side 2 af 2