Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del
Offentligt
1427754_0001.png
28. november 2014
J.nr. 14-4298158
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 833 af 22. september 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427754_0002.png
Spørgsmål 833
Hvor stor en effekt har størrelsen af registreringsafgiften i forhold til andre faktorer på
størrelsen af salget af nye personbiler? Kan der påvises en faktisk sammenhæng mellem
ændringer i registreringsafgiften og antallet af solgte nye personbiler fra 1980 og frem til
nu?
Svar
Salget af nye personbiler afhænger af en lang række faktorer. Konjunkturudviklingen
påvirker eksempelvis erfaringsmæssigt salget markant. Den almindelige indkomstudvik-
ling trækker i retning af, at bilejerskab bliver mere udbredt, og dermed øges behovet for
at supplere bilparken. Lånemuligheder og vilkår herfor er en anden vigtig faktor. Det
aktuelle bilsalg afhænger også af det historiske salg. Hvis bilparkens gennemsnitlige alder
er forholdsvis høj, vil behovet for at genanskaffe biler være større i en periode. Det øger
bilsalget, og omvendt.
Dernæst er bilkørsel en sammensat ydelse. I den samlede omkostning ved bilejerskab og -
transport indgår ejerafgift, værditab på bilen, forsikringspræmie (herunder afgiften af
ansvarsforsikringer), brændstof, reparation og vedligeholdelse mv. Det betyder fx, at en
mere varig forhøjelse af brændstofpriserne kan mindske efterspørgslen efter biler, og
dermed give et afledt fald i provenuet fra bilafgifterne, mens omvendt den afledte afgifts-
lempelse ved løbende forbedringer af energieffektiviteten øger efterspørgslen efter biler,
uden nødvendigvis at øge provenuet fra afgifterne.
Ved udarbejdelse af lovforslag mv. benytter Skatteministeriet en beregningsmodel, der er
udformet til at analysere de isolerede virkninger på bilsalgets niveau og sammensætning
ved ændringer i anskaffelsesprisen (registreringsafgiften) og de deraf afledte provenumæs-
sige konsekvenser.
I beregningsmodellen anvendes en makropriselasticitet på -0,55 for ændringer i bilsalget
ved ændringer i bilpriserne. Hvis bilprisen inkl. registreringsafgift og nutidsværdien af
ejerafgift stiger med 1 pct., falder bilsalget med 0,55 pct. En mere detaljeret beskrivelse af
beregningsmodellen kan findes i: Omlægning af registreringsafgiften, April 2003, Skatte-
ministeriet.
http://www.skm.dk/skattetal/analyser-og-
rapporter/rapporter/2003/marts/redegoerelse-om-omlaegning-af-registreringsafgiften,-
april-2003
En hypotetisk afskaffelse af registreringsafgiften vil i modellen resultere i en forøgelse af
bilsalget med ca. 27 pct. Det skal understreges, at virkningen af en så stor ændring er
forbundet med betydelig usikkerhed.
Side 2 af 2